Onderwijs voor Nieuwe Tijd, oftewel O4nt,
wil vanaf augustus 2013 Steve Jobs-scholen op poten zetten verspreid over heel
Nederland. Zij, bij O4nt, gaan ervan uit dat door de uitvinding van de iPad de
opvoeding van jonge kinderen compleet anders verloopt. Spelenderwijs doen hele
jonge kinderen ervaringen op die later van belang zullen zijn. Dit toont aan
dat ons onderwijs de dag van vandaag niet is aangepast aan de snel veranderende
technologieën. Dit vraagt dus een aanpassing voor het onderwijs en O4nt heeft
een aanzet gegeven om die aanpassingen toe te passen.
Op deze scholen zullen kinderen aangepast
ICT-onderwijs krijgen. O4nt gaat ervan uit dat elk individu zich maximaal kan
ontwikkelen en versterken. Het ICT-onderwijs bestaat uit een fysieke component
(aanwezigheid in het schoolgebouw) en een virtuele component (digitale
aanwezigheid). De fysieke component is het hele jaar open van 8.30 uur tot
18.30 uur. Er zullen geen klaslokalen zijn. De virtuele component is het gehele
jaar non-stop open. Bovendien is de virtuele leeromgeving overal bereikbaar.
Leren zal dus iets zijn dat overal kan plaatsvinden. Kinderen moeten aanwezig
zijn, maar niet zo vaak als in het klassiek onderwijs.
Dit soort ICT-onderwijs is voornamelijk
gericht om competenties te ontwikkelen specifiek voor de 21e eeuw.
Denk maar aan kritisch denken, probleem oplossend handelen, communicatie, creativiteit,
samenwerking, innovatie en aanpassingsvermogen. Ouders spelen een belangrijke
rol in dit soort leren. Zij zullen een actieve rol opnemen in het
onderwijsproces en bij de organisatie.
Dit zou een erg
radicale verandering betekenen van ons gehele onderwijssysteem. Maar extreem
innovatieve ideeën zijn nodig in onze wereld van snelle evolutie. De vraag is
alleen of zulke ideeën het mogelijk maken om ons ‘logge onderwijssysteem’ te
kunnen veranderen. Vergelijk maar eens deze twee afbeelding en ga na hoeveel
gelijkenissen er nu nog zijn. Realiseer dan dat de ene foto uit 1904 is en de
andere uit onze tijd nu. U mag zelf raden welke… U merkt zelf dat in 100 jaar
onderwijsevolutie, de basis nog steeds hetzelfde gebleven is. Het klaslokaal
kan wel opgewaardeerd zijn met een projector en een beamer, kinderen blijven op
dezelfde manier les hebben als een eeuw geleden.
Frontaal onderwijs is niet meer van deze
tijd. O4nt pleit ook om klaslokalen en jaargroepen af te schaffen.
Competentiegericht denken is de boodschap. Dit uit zich in de fysieke vorm door
ateliers, stormgroepen en projectgericht te gaan werken. In dit filmpje hieronder kunt u zien hoe de Steve Jobs-school eruit zou zien.
Kinderen en jongeren kijken heel anders aan
tegen technologie dan wij. Het onderwijs zal hier dus moeten op inspelen en
zijn structuur hier moeten aan aanpassen. Een onderzoek van het Vlaams
ministerie van Onderwijs toont dat jongeren beter iets kunnen opzoeken op
Google dan iets aan te duiden op een wereldkaart (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G3S3O849F).
De Steve Jobs-school zie ikzelf niet snel
gerealiseerd worden in België. Het patent op de iPad scholen vind ik ook een
brug te ver. Ik denk wel dat het onderwijs voordelen kent door een tablet te introduceren
in het onderwijs. Het gaat meer dan het uitdelen van tablet aan elke leerling. De
mentaliteit rond het onderwijs zal compleet moeten veranderen. Een school zal
ICT moeten uitademen, het moet ingebakken zitten in de kern van het onderwijs:
de eindtermen en leerplannen. Elke les kan gekoppeld worden aan de digitale
wereld.
Het gevaar die zich echter in het tablet
schuilt is dat scholen te radicaal zullen zijn. Vooraleer ze het device in hun
school introduceren, moeten ze een doordacht plan en visie hebben omtrent de
tablet. Een device kiezen en daarom heen een onderwijsconcept rond ontwikkelen
is niet de juiste manier van werken. De tablet moet een middel blijven en mag
niet het doel lijken te zijn van het onderwijs.
De tablet wordt vaak aanzien als het device
om de motivatie van de leerling erbij te houden. Massaal worden deze
aangeschaft en de boeken worden buiten gewimpeld. Maar zijn de leerkrachten
klaar om met dit device nuttig te kunnen omgaan? Staan zij volledig achter deze
werking? Echte vernieuwing begint met een visie en een concept. De keuze van
het device is een beslissing die pas in een later stadium aanbod komt.
Bepaalde bedrijven zijn reeds ontwikkelt om
onderwijsinstellingen te ondersteunen om de overstap naar ICT-onderwijs
makkelijker te maken. Een greep uit het aanbod:
- http://www.tabbled.com/ - Belgisch bedrijf die tablet pc’s distribueert voor scholen
- http://www.dieter.nl/
- http://www.seegenius.nl/ - Nederlands bedrijf die Apple producten introduceert in het onderwijs
- http://www.vanhasseltadvies.nl/
- www.eduadvies.nl
Maar is een device in de klas wel echt
nodig? De Waldorfscholen in de VS kiezen resoluut voor een non-screen policy.
Daar worden geen computers gebruikt in de klas en toch stuurt de technische
elite van Silicon Valley er hun kinderen naar toe. Op zulke scholen wordt
speciale aandacht gevestigd op fysieke activiteit en het leren door middel van
creatieve, hands-on taken.
Bronnen:
http://www.mediawijzer.net/professionals/nieuws/manifest-steve-jobs-school-online (geraadpleegd op twee december 2012)
http://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?_r=0 (geraadpleegd op twee december 2012)
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1421500/2012/04/11/Maak-van-elke-school-een-Steve-Jobs-school.dhtml (geraadpleegd op twee december 2012)
http://www.painetworks.com/previews/jp/jp5057.html (geraadpleegd op twee december 2012)
http://o4nt.nl/documenten/ (geraadpleegd op twee december 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten