woensdag 19 december 2012


Techbooks in plaats van tekstbooks, de toekomst?

Vanaf dit schooljaar krijgen  in Amerika een half miljoen leerlingen voor bepaalde vakken enkel digitaal les met internet verbonden leermiddelen (techbooks i.p.v.tekstbooks). Opmerkelijk hierbij is dat niet de grootste speler op de markt wat betreft traditionele uitgevers van educatief materiaal  hier een rol spelen , maar mediabedrijven  waaronder Discovery Communications (bekend van TV-zenders Discovery Channel, Animal Planet en TLC) een nieuw ontginningsgebied hebben gevonden.  De educatieve boekenmarkt is in Amerika goed voor een omzet van zeven miljard.  De verschuiving van gedrukt lesmateriaal naar digitaal lesmateriaal, brengt uiteraard ook een verschuiving qua inkomsten met zich mee. Daarom zetten vele mediabedrijven ook in op dit voor hen nieuwe segment van de markt.  Omwille van hun expertise en ervaring op het gebied van digitalisering menen ze zelf een streepje voor te hebben op de traditionele uitgevers.

Uiteraard reageren deze uitgevers, waaronder Pearson, de grootste onder de educatieve uitgevers met investeringen in de onderwijssector.

Ook in Nederland waar kenniseconomie en innovatie hoog in het vaandel wordt gedragen, hinkt onderwijs wat achterop als het op digitalisering aankomt.  Een beperkt clubje educatieve uitgevers bepalen het curriculum, terwijl er een hele hoop andere spelers van de markt hun aandeel hierin zouden kunnen hebben. Een toenemend aanbod in digitale leermiddelen zou de kosten kunnen drukken.  Hier ligt een uitdaging om het beste van twee eigen werelden te verenigen.   Enerzijds heeft de schoolboekenmarkt, waarin jaren door de auteurs (die vaak uit het veld komen) werd in geïnvesteerd, zijn expertise in educatieve inhoud, anderzijds kunnen de mediabedrijven hun digitale knowhow inbrengen. De toekomst zal uitwijzen of dit tot een mooie blend zal leiden.
Persoonlijk hou ik mijn hart vast voor de toenemende commercialisering die sluimerend haar intrede doet in het onderwijs.  Via de aangeboden digitale leermiddelen lijkt dit bijna onvermijdelijk.  Toch moet er volgens mij nauw op gelet worden dat we hier niet afstevenen op deels een onderwijs naar Amerikaans model.  Onderwijs dient volgens mij neutraal te zijn en vrij van elke commerciële inslag.  Mocht het toch zo ver komen, gooi ik alvast mijn handdoek in de ring.

http://corporate.discovery.com/brands/education/

http://www.pearsonschool.com/index.cfm?locator=PSZu6k

2 opmerkingen:

  1. We leven in een digitaal tijdperk dat iedereen, dus ook het onderwijs, mee trekt. Ik begrijp je standpunt dat het onderwijs niet zo meegesleurd mag worden, maar vind wel dat de digitalisering een meerwaarde kan bieden in de lessen. Helaas bestaan er al te veel digitale leermiddelen, waardoor je eerst moet analyseren welke het best aansluiten bij de lessen. Ook lopen scholen nog achter qua ICT-infrastructuur. Het verandert allemaal te snel en scholen hebben het geld niet om mee te gaan met deze evoluties. Hier heb ik mijn bedenkingen over. Als je mee wilt gaan met de nieuwe leermiddelen, moeten vele scholen (vaak) hun infrastructuur aanpassen opdat de leermiddelen gebruikt kunnen worden.
    Het voordeel aan de digitale leermiddelen is dan weer dat het makkelijker wordt om leerlingen bij te sturen en allerlei oefeningen e.d. op leukere en verschillende manieren kan aanbieden. Uiteraard is het altijd afwegen welke leermiddelen goed zijn voor de individuele leerling. Eens deze gevonden is, vergroot ook de motivatie van de leerling. Het leren op maat (http://mobilelearning.nu/leren-op-maat/) biedt, dankzij de nieuwe leertechnologieën, veel meer kansen aan de leerling.

    Verder is de motivatie van heel wat leerlingen gedaald. Met het introduceren van, bijvoorbeeld, de 'techbooks' kan de motivatie terug vergroten. Wel vind ik dat de tekstboeken niet mogen verdwijnen. De digitale leermiddelen kunnen beter worden gebruikt naast de klassieke boeken. Alle educatieve technologieën vernieuwen snel en de commerciële wereld pushed iedereen om het aan te kopen. Als je het dan naast de klassieke boeken gebruikt, heeft het volgens mij een grotere meerwaarde en is het minder snel 'oud'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij zit het onderwijs momenteel op een cruciaal punt in haar evolutie: zal ze mee evolueren of blijft ze haar oude, traditionele waarden verdedigen. Zoals reeds aangegeven is 'het beste van twee eigen werelden' bijna onvermijdelijk. Zelf ben ik persoonlijk zeer benieuwd hoe het onderwijs in het algemeen en scholen specifiek hier invulling gaan aanbrengen. Innoveren is de boodschap, de vraag is alleen hoe?

    De Techbooks zijn een manier om daarop in te spelen. Het voordeel hiervan is waarschijnlijk dat je die veel beter up-to-date kan houden in vergelijking met handboeken die om de 5 à 6 jaar vernieuwd worden. Onze kennismaatschappij evolueert pijlsnel, de kennis waarmee iemand nu afstudeert, is voor iemand die twee jaar later afstudeert al minder relevant of soms zelfs achterhaald.

    In ons kleine, Nederlandstalige gebied zou commercie nefast zijn voor het onderwijs. Het bereik van uitgevers is hiervoor veel te klein, om deze tegen elkaar uit te spelen. Zoals Ilse aangeeft kunnen we misschien bij ons de traditionele educatieve uitgevers (die de know-how hebben) laten samenwerken met de mediabedrijven (die de skills bezitten) om techbooks te produceren. Samenwerking zou tot veel waardevollere instrumenten kunnen leiden dan dubbel werk half af te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen