zondag 23 december 2012

Programmeren vanaf zes jaar: ProgeTiiger

Samenvatting

De Tiger Leap-stichting in Estland introduceert dit jaar het programma 'ProgeTiiger'. De doelstelling van dit programma is om schoolgaande kinderen vanaf zes jaar aan te leren om te programmeren en web- en mobiele toepassingen te creëren. Het programma wordt nu toegepast door enkele scholen (piloot), maar de bedoeling is dat alle publieke scholen kunnen toetreden.

Voordelen

  • Als kinderen leren om te programmeren, beperkt zich dit niet tot het programmeren op zich: ze leren ook structuur in hun gedachten te bouwen.
  • Als mensen vroeg opgeleid worden, is de kans groter dat ze later weinig tot geen problemen zullen ondervinden in verband met technologie. Ze kunnen meer autodidactisch met technologie omspringen.
  • Programmeren is toegepaste wiskunde: het programmeren zou kinderen kunnen motiveren om wiskunde te leren.
  • Het leert kinderen logisch denken.
  • Een basiskennis van programmeren hebben, zorgt ervoor dat de gebruiker andere talen gemakkelijk kan opnemen: Java, C++,...
  • Kinderen starten op een jonge leeftijd, nog voor ze leesvaardig zijn, maar dit hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Er kan gewerkt worden met puur symbolische programmeertalen.
  • Ze zullen voor zichzelf repetitieve taken kunnen automatiseren waardoor ze efficiënter werken.
  • Veel meer mensen zullen in de toekomst kunnen bijdragen tot open source software en dus tot de maatschappij zelfs indien ze geen programmeur worden. 

Nadelen

  • Als dit programma in het curriculum wordt opgenomen, zal er minder tijd zijn voor anderen vakken. Er zal iets anders moeten worden geschrapt.
  • Programmeren is geen fundamenteel studiegebied in tegenstelling tot de meeste vakken die in de basisschool worden aangeboden.
  • Programmeren omvat slechts een beperkt deel van het wiskundige domein.  Men kan dus niet zeggen dat het leerlingen op elk gebied van wiskunde versterkt.

Bronnen

Computer programming will soon reach all Estonian schoolchildren

In de wolken, maar bij de les

2 opmerkingen:

  1. Kinderen leren op deze manier beter hoe technologie werkt en de werking ervan beter te begrijpen. Door het zo vroeg aan te leren, wordt het voor hen iets normaals. Als er rekening gehouden wordt, met de leeftijd van het kind en de fase van ontwikkeling hoeft er geen probleem te zijn. De programmeertaal zou op een speelse manier kunnen aangeleerd worden.

    Een nadeel is misschien wel dat het tijd in beslag neemt die anders aan een ander vak kon besteed worden, maar men zou via deze weg ook manieren kunnen zoeken om de creativiteit van kinderen te verhogen, om te leren samenwerken. Kinderen zouden kunnen leren programmeren in functie van het studeren van andere vakken. bv. taalspelletjes, overhoorprogramma's programmeren. Op oudere leeftijd zouden ze kunnen kennis maken met relevantere programeertalen, hun projecten kunnen leren presenteren en verdedigen. Ook dit zijn belangrijke vaardigheden.


    Ik denk dat het belangrijk is het niet te beperken tot het leren programmeren op zich, maar het leren programmeren te kaderen binnen een breder project.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 2 bedenkingen bij dit bericht. Enerzijds is het met ICT-onderwijs (met programmeren) zoals met vreemde taalonderwijs. Hoe eerder hoe beter.
    Anderzijds is dit weer een extra gewicht in de rugzak van de lagere schoolleerling. Voor mijn part mag het dus in het curriculum, maar wat doen we eruit? Of maken we het curriculum langer?

    BeantwoordenVerwijderen