zaterdag 22 december 2012

Wiskunde, kan het nog leuker?



Learning and Recreational Community House (LARCH), ontwikkelde samen met SMARTteacher een video spel genaamd 'Prodigy', om kinderen op een leuke wijze wiskunde te leren.

Het video spel heeft veel weg van het populair ‘Pokémon’-spel, waarin een speler allerlei figuren moet bestrijden om zijn of haar spelniveau op te krikken. In het spel ‘Prodigy’ strijden de spelers met mythische figuren door wiskundige vraagstukken op te lossen, lossen ze de oefening goed op, dan verzwakt hun tegenstander. Totdat ze hun tegenstander uiteindelijk verslaan en na verloop van tijd een niveau stijgen in het spel. Ieder niveau staat dan ook voor een bepaalde wiskundige moeilijkheidsgraad. Op deze manier worden kinderen behendiger in het oplossen van wiskundige vraagstukken en doen ze dat op een gemotiveerde manier.

Een onderzoek uit de Verenigde Arabische Emiraten over soortgelijke wiskundige computer games, leidde tot zeer positieve resultaten. In het onderzoek kwamen ook de kinderen zelf aan het woord.
Kinderen beoordelen hun ervaring met zulke games zeer positief, voor ze het spel kenden vonden ze wiskunde zeer complex. 
Enkele maanden nadat ze het spel voor het eerst speelden melden ze zelfs dat als ze een wiskundig probleem proberen op te lossen, dat het hun wel zal lukken. Ze voelen zichzelf dus meer bekwaam in wiskunde door het spel te spelen. 
Kinderen melden ook dat ze het competitie-element als zeer motiverend zien om hun wiskundig kunnen te verbeteren, en dat ze extra hard hun best doen om te leren.

Volgens mij is dit een zeer goed initiatief, al spelend kinderen allerlei vaardigheden aan leren en laten oefenen is een goede methode om kinderen te motiveren. Dit is een zeer goede aanzet voor kinderen die zich rap onkundig voelen als ze niet er niet meteen in slagen om een wiskundig vraagstuk op te lossen. En zo hun vertrouwen in hun eigen kunnen te vergroten. Verder denk ik dat het goed is om de moeilijkheidsgraad af te bakenen tot een bepaalde graad. 
Vanaf een bepaalde leeftijd wordt zelfstudie verondersteld, en ook gedisciplineerder studiewerk. Daarmee denk ik dat het een goed idee is om ‘Prodigy’ en andere soortgelijke spellen te gebruiken als aanzet en als oefening.  Als ook zwaardere wiskundige onderdelen in het spel worden ingepast, dan zal het volgens mij niet het gewenst effect teweeg brengen. Een computerspel spelen waarin moeilijke en lange statistische vraagstukken aan bod komen zal veel tijd in beslag nemen. 

Geraadpleegde bronnen:

http://www.thespec.com/news/local/article/858381--kids-game-for-fun-ways-to-learn-math


http://link.springer.com.ezproxy.vub.ac.be:2048/content/pdf/10.1007%2Fs10763-012-9340-5

4 opmerkingen:

  1. Uit mijn stages en intrims had ik al meermaals ondervonden dat het geven van wiskunde aan de leerlingen geen makkelijke opdracht was. Bij het horen van het woord 'wiskunde' trokken de meeste leerlingen al hun neus op. Het oplossen van vraagstukken is voor vele leerlingen een moeilijke opgave. Ik laat de leerlingen altijd in groepjes werken als ze vraagstukken moeten oplossen. Ik zorg er ook voor dat in elke groep een sterke leerling zit, zodat de zwakkere leerlingen leren van de sterkere leerlingen. Indien mogelijk zorg ik ook voor materiaal zodat het oplossen van de vraagstukken vlotter verloopt. De leerlingen vragen laten oplossen aan de hand van een computerspel is denk ik wel een leuke mogelijkheid. Bij het lezen van het artikel had ik er wel mijn bedenkingen bij of de leerplandoelen van 'oplossen van vraagstukken' wel bereikt worden, maar uit onderzoek is wel degelijk gebleken dat het spel positieve effecten heeft op de leerlingen. Leerlingen krijgen een positiever beeld over wiskunde, welbevinden van de leerlingen stijgt en vinden van hun zelf dat ze in staat zijn om oplossingen te vinden bij bepaalde problemen. Ik zou dit spel eerder als bijkomende oefening gebruiken. Pas nadat de leerlingen de inhoud beheersen, het spel inzetten om leerlingen er zelfstandig aan te laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://www.youtube.com/watch?v=ugQZfEjwDAo

    Ik keek naar de voorstelling van het programma op bovenstaande link en was als wiskundelerares niet echt onder de indruk. Het programma claimt dat ze van een rekenezel een rekenrenpaard kan maken. Als dit met iedereen lukt, verdienen de makers een Nobelprijs, als dit niet lukt dan zijn dit doodgewone oplichters. Want laat ons duidelijk wezen: dit is een commercieel project.
    Verder wil ik nog even meegeven dat dit weinig met wiskunde maar alles met rekenen te maken heeft. Rekenvaardigheid kan je door veel te oefenen tot op een bepaald niveau verbeteren, wiskundig inzicht verhogen is een ander paar mouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel ja, het hoeft dan ook geen volledige schooldag in beslag te nemen. Het kan ook gewoon thuis gespeeld worden. En ook niet voor iedere leerling. De leerlingen die ervaring hebben met het spel, melden zelf dat ze gemotiveerd zijn en zelfzeker, iets wat voordien niet was. Wat zeker positief is.

    Inderdaad Elyne, ik zou het spel ook niet als belangrijkste tool gebruiken. Het is volgens mij wel een heel goede tool om bij bepaalde leerlingen wiskunde aantrekkelijk te maken. Je hoort wel vaker in een klas: "bah, wiskunde!".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als leerkracht wiskunde ben ik steeds op zoek naar manieren om de motivatie van de leerlingen te verhogen. Ik heb gemerkt dat de beste methode nog steeds is om hen succeservaringen aan te bieden. Wanneer leerlingen merken dat ze iets zelf correct kunnen oplossen stijgt hun enthousiasme. Elk jaar opnieuw blijken vraagstukken een struikelblok. Bij het woord alleen al klappen veel leerlingen toe, ze gaan er van uit dat ze dit toch niet kunnen. Als dit computerprogramma kan helpen om vraagstukken op een andere manier te benaderen lijkt het zeker nuttig. Toch blijkt dat leerlingen nog veel individuele begeleiding nodig hebben bij het inzichtelijk werken. Een ander nadeel dat ik moet opmerken is iets van praktische aard. Ik veronderstel dat dit spel individueel wordt gespeeld op een computer. Indien er nog begeleiding kan gegeven worden moet dit op school gespeeld worden. Helaas hebben niet alle scholen hiervoor voldoende infrastructuur. Een heikel punt dat vaak een tof idee in de weg staat.

    BeantwoordenVerwijderen