donderdag 20 december 2012

Samenwerken in de Cloud?!?


Wat is 'cloud computing?'
'Cloud Computing' bestaat uit het aanbieden van diensten (bijvoorbeeld webhosting: verlenen van opslag- of servercapaciteit voor een website; software; etc.) via het net. De gebruiker betaalt dus niet meer voor tastbare producten (bijvoorbeeld een software-installatiepakket) maar voor een service (bijvoorbeeld het gebruik van de online software). Deze services worden door speciale providers ter beschikking gesteld.(www.infowijzer.be)
Wil je meer weten? Klik hier of bekijk eens dit filmpje over cloud computing.


Voorbeelden
Gebruiksvriendelijke gratis toepassingen zijn Google Drive, Dropbox, Slideshare, Empressr en Zoho. Omdat Zoho minder gekend is dan bijvoorbeeld Google Drive, beschrijf ik de werking ervan hieronder. Zo wordt meteen duidelijk hoe 'cloud computing' werkt.
'Zoho brengt verschillende tools samen om het online samenwerken te vergemakkelijken. Er is een proefversie die onbeperkt gratis te gebruiken is. Wie meer wil, moet een abonnement nemen. Men kan bestanden makkelijk online bewaren, binnen een zelf opgezette mappenstructuur. Men kan online bestanden delen en er is een chatfunctie voorzien. Men kan samenwerken in werkgroepen en bestanden exporteren naar .pdf, .html of een Office bestandsformaat. Zoho Docs biedt beveiligd surfen via https aan. Alle data van Zoho Docs wordt bewaard in een beveiligd datacentrum en gebruikersinformatie wordt door Zoho Docs versleuteld opgeslagen.' (www.cloudtools.nl, 2012)


Voor- en nadelen
Men kan op een eenvoudige manier samenwerken aan eenzelfde document en dit (afhankelijk van de toepassing) op hetzelfde moment vanop eender welke plaats. Heen en weer mailen is niet meer nodig. Tijdens het samenwerken kan men chatten met elkaar om elkaar zo van rechtstreekse feedback en ondersteuning te voorzien. Er is geen discussie meer over de laatste versie. Wanneer samengewerkt wordt aan een project, is het belangrijk goede afspraken te maken, afhankelijk van de gekozen toepassing.
Lesgevers kunnen de aanmeldfrequentie en uitgevoerde wijzigingen volgen. Zo heeft de lesgever een idee hoeveel tijd een student investeert in een bepaalde taak en van de kwaliteit van diens bijdragen. Scholen moeten minder investeren in ondersteuning voor ICT. Bijvoorbeeld omdat de leverancier zelf zorgt voor infrastructuur, software, geheugencapaciteit, updates e.d. Daardoor is het gebruik ervan kostenbesparend.
'Natuurlijk zijn er ook enkele nadelen. Zo moet men steeds internet ter beschikking hebben. De gemaakte documenten bevinden zich ergens in de cloud. Wat met privacy? Wat als de leverancier de afspraken veranderd of ermee stopt? (www.kennisnet.nl, 2012)
'Cloud computing' binnen een onderwijscontext
Cloud computing is gebruiksvriendelijk, toegankelijkheid en flexibel te gebruiken. Het biedt mogelijkheden om meer studenten te bereiken en beter te voldoen aan de verwachtingen van studenten. Verder laat het ook een meer student-gerichte benadering van leren toe. Daardoor is het uitermate geschikt om te implementeren binnen mobiel E- leren. ' E-leren houdt in dat studenten kennis kunnen verwerven vanaf een centrale bron op elk moment en vanaf elke plaats. Men kan leren over topics naar keuze, zonder de noodzaak alles zelf te bewaren. Men kan daarvoor zowel gebruik maken van tekstdocumenten, audio- en videobestanden. Het is mogelijk mobiel toetsen af te leggen, om zo het eigen leerproces te evalueren en bij te sturen.' (Mallikharjuna, Sasidhar, & Satyendra, 2012)
'Wat opvalt is dat er reeds veel onderzoek gebeurde naar infrastructuur, technologie en applicaties, maar er is op dit moment nog weinig geschreven over pedagogie. Er is nog te weinig moeite gedaan om nieuwe manieren te onderzoeken om te leren via de cloud en het evalueren van het leren.' (Boyatt & Sinclair, 2012) 

Classroom7 is een experiment waarbij  cloud computing, een electronische leeromgeving als Moodle en mobiele technologie met elkaar gecombineerd worden.  Studenten kunnen nota's nemen met hun mobiele telefoon en die linken aan het handboek, het traditionele handboek kan gelinkt worden aan interactieve oefeningen, interactieve mappen en educatieve video's. 
 Een demo  geeft de diverse mogelijkheden weer.  (Alzantot, Hataba, Moustafa, 2012)

Alzantot, M., Hataba. M., Moustafa. Y., (2012) Classroom7: Please, make sure Your Phones are Switched on! Retrieved from: http://moustafa-z.scienceontheweb.net/pubs/Classroom7%20Demo,%20MobiQuitou%202011.pdf 
kharjuna. R., Sasidhar. C., & Satyendra K., (2012). Cloud computing through mobile learning. retrieved from: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1204/1204.1594.pdf
Boyatt. R., & Sinclair J. (2012). Navigating the Educational Cloud. Advances in Intelligent Systems and Computing. Volume 173, pp 179-191 Retrieved from http://eprints.dcs.warwick.ac.uk/1684/1/cloudCIfinal.pdf




Geen opmerkingen:

Een reactie posten