Samenwerken
in de Cloud?!?
Wat
is 'cloud computing?'
'Cloud
Computing' bestaat uit het aanbieden van diensten
(bijvoorbeeld webhosting:
verlenen van opslag- of servercapaciteit voor een website; software;
etc.) via het net. De gebruiker betaalt dus niet meer voor tastbare
producten (bijvoorbeeld een software-installatiepakket) maar voor een
service (bijvoorbeeld het gebruik van de online software). Deze
services worden door speciale providers ter beschikking
gesteld.(www.infowijzer.be)
Wil
je meer weten? Klik hier
of bekijk eens dit
filmpje over
cloud computing.
Voorbeelden
Gebruiksvriendelijke
gratis toepassingen zijn Google Drive, Dropbox, Slideshare, Empressr
en Zoho. Omdat Zoho minder gekend is dan bijvoorbeeld Google Drive,
beschrijf ik de werking ervan hieronder. Zo wordt meteen duidelijk
hoe 'cloud computing' werkt.
'Zoho
brengt verschillende tools samen om het online samenwerken te
vergemakkelijken. Er is een proefversie die onbeperkt gratis te
gebruiken is. Wie meer wil, moet een abonnement nemen. Men kan
bestanden makkelijk online bewaren, binnen een zelf opgezette
mappenstructuur. Men kan online bestanden delen en er is een
chatfunctie voorzien. Men kan samenwerken in werkgroepen en
bestanden exporteren naar .pdf, .html of een Office bestandsformaat.
Zoho
Docs biedt beveiligd surfen via https aan.
Alle data van Zoho Docs wordt bewaard in een beveiligd datacentrum en
gebruikersinformatie wordt door Zoho Docs versleuteld
opgeslagen.' (www.cloudtools.nl,
2012)
Voor-
en nadelen
Men
kan op een eenvoudige manier samenwerken aan eenzelfde document en
dit (afhankelijk van de toepassing) op hetzelfde moment vanop eender
welke plaats. Heen en weer mailen is niet meer nodig. Tijdens het
samenwerken kan men chatten met elkaar om elkaar zo van rechtstreekse
feedback en ondersteuning te voorzien. Er is geen discussie meer
over de laatste versie. Wanneer samengewerkt wordt aan een project,
is het belangrijk goede afspraken te maken, afhankelijk van de
gekozen toepassing.
Lesgevers
kunnen de aanmeldfrequentie en uitgevoerde wijzigingen volgen. Zo
heeft de lesgever een idee hoeveel tijd een student investeert in een
bepaalde taak en van de kwaliteit van diens bijdragen. Scholen
moeten minder investeren in ondersteuning voor ICT. Bijvoorbeeld
omdat de leverancier zelf zorgt voor infrastructuur, software,
geheugencapaciteit, updates e.d. Daardoor is het gebruik ervan
kostenbesparend.
'Natuurlijk
zijn er ook enkele nadelen. Zo moet men steeds internet ter
beschikking hebben. De gemaakte documenten bevinden zich ergens in
de cloud. Wat met privacy? Wat als de leverancier de afspraken
veranderd of ermee stopt? (www.kennisnet.nl, 2012)
'Cloud
computing' binnen een onderwijscontext
Cloud
computing is gebruiksvriendelijk, toegankelijkheid en flexibel te
gebruiken. Het biedt mogelijkheden om meer studenten te bereiken en
beter te voldoen aan de verwachtingen van studenten. Verder laat het
ook een meer student-gerichte benadering van leren toe. Daardoor is
het uitermate geschikt om te implementeren binnen mobiel E- leren. '
E-leren houdt in dat studenten kennis kunnen verwerven vanaf een
centrale bron op elk moment en vanaf elke plaats. Men kan leren over
topics naar keuze, zonder de noodzaak alles zelf te bewaren. Men kan
daarvoor zowel gebruik maken van tekstdocumenten, audio- en
videobestanden. Het is mogelijk mobiel toetsen af te leggen, om zo
het eigen leerproces te evalueren en bij te sturen.' (Mallikharjuna,
Sasidhar, & Satyendra, 2012)
'Wat
opvalt is dat er reeds veel onderzoek gebeurde naar infrastructuur,
technologie en applicaties, maar er is op dit moment nog weinig
geschreven over pedagogie. Er is nog te weinig moeite gedaan om
nieuwe manieren te onderzoeken om te leren via de cloud en het
evalueren van het leren.' (Boyatt & Sinclair, 2012)
Classroom7 is een experiment waarbij cloud computing, een electronische leeromgeving als Moodle en mobiele technologie met elkaar gecombineerd worden. Studenten kunnen nota's nemen met hun mobiele telefoon en die linken aan het handboek, het traditionele handboek kan gelinkt worden aan interactieve oefeningen, interactieve mappen en educatieve video's.
Een demo geeft de diverse mogelijkheden weer. (Alzantot, Hataba, Moustafa, 2012)
Alzantot, M., Hataba. M., Moustafa. Y., (2012) Classroom7: Please, make sure Your Phones are Switched on! Retrieved from: http://moustafa-z.scienceontheweb.net/pubs/Classroom7%20Demo,%20MobiQuitou%202011.pdf
kharjuna. R., Sasidhar. C., & Satyendra K., (2012). Cloud computing through mobile learning. retrieved from: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1204/1204.1594.pdf
Classroom7 is een experiment waarbij cloud computing, een electronische leeromgeving als Moodle en mobiele technologie met elkaar gecombineerd worden. Studenten kunnen nota's nemen met hun mobiele telefoon en die linken aan het handboek, het traditionele handboek kan gelinkt worden aan interactieve oefeningen, interactieve mappen en educatieve video's.
Een demo geeft de diverse mogelijkheden weer. (Alzantot, Hataba, Moustafa, 2012)
Alzantot, M., Hataba. M., Moustafa. Y., (2012) Classroom7: Please, make sure Your Phones are Switched on! Retrieved from: http://moustafa-z.scienceontheweb.net/pubs/Classroom7%20Demo,%20MobiQuitou%202011.pdf
kharjuna. R., Sasidhar. C., & Satyendra K., (2012). Cloud computing through mobile learning. retrieved from: http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1204/1204.1594.pdf
Boyatt. R., &
Sinclair J. (2012). Navigating
the Educational Cloud.
Advances in Intelligent Systems and Computing. Volume
173, pp 179-191 Retrieved from
http://eprints.dcs.warwick.ac.uk/1684/1/cloudCIfinal.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten