Twitteren in de klas!
Inleiding
Als er iets gebeurt
in de wereld zijn landen hier redelijk snel van op de hoogte. Een belangrijk
medium hierin is Twitter. In 2006 is Twitter ontstaan. Vier jaar later, had
Twitter ruim 175 miljoen gebruikers, dagelijks komen er nog 370 duizend bij. Twitter
is niet meer weg te denken bij jongeren en ouderen. De afgelopen jaren is
Twitter erg populair geworden bij internetgebruikers.
Wat is Twitter?
Je kan zeggen dat
Twitter een microblog is. Jij vertelt aan andere mensen wat je op dat moment
aan het doen bent. Twitter wordt eigenlijk gebruikt om je persoonlijke verhalen
te vertellen en om vrienden te maken waar je boodschappen mee kan uitwisselen.
De berichten die je verstuurt, mogen niet langer dan 140 karakters zijn. Je kan
niet alleen met twee of drie mensen tegelijk praten, je kan eigenlijk met
duizenden mensen tegelijk praten. De
berichten die je via Twitter stuurt, worden ook wel ‘tweets’ genoemd. Deze berichten komen terecht bij volgers. Volgers
zijn mensen die er voor kiezen jou te volgen op basis van je interesses, je
werk en de inhoud van je tweets. Anderzijds ontvang jij ook berichten van
anderen die jij volgt. De berichten kan je via je computer sturen, maar ook via
je smartphone, iPod of iPad.
Het woord Twitteren
is afkomstig van het Engelse woord
‘Twitter’. Dit betekent ‘kwetteren’ in
het Nederlands. Iemand die actief is op Twitter wordt ook wel eens een ‘twitteraar’
genoemd. Een groep bekende mensen die twitteren noemt ook wel ‘twitterati’.
Om je te registreren
ga je naar de site www.twitter.com. Om je te registreren, heb je enkel je email
adres nodig.
Voor – en
nadelen
Voordelen
o
Je kan je
persoonlijke meningen, ervaringen, nieuwtjes, … met de wereld delen
o
Je leert
nieuwe mensen kennen over de hele wereld
o
Het is
makkelijk en snel
o
Twitter is
helemaal gratis
o
Sociaal
netwerk
o
Wordt ook
gebruikt door bekende mensen zoals Rihanna
Nadelen
o
Cyberpesten
o
Je bericht
telt maximum 140 karakters
o
Twitterhackers
o
Spamberichten
Twitteren in de klas
Uit de uitleg
hierboven kan je afleiden dat Twitter toch wel mogelijkheden biedt om deze te
gebruiken in de klas. Aantal voorbeelden
waarbij je Twitter kan gebruiken in de klas die bedoeld is voor leerlingen van
het eerste leerjaar tot het 6de leerjaar :
1.
Het maken van samenvattingen
Tegenwoordig
moeten leerlingen grote hoeveelheden stof verwerken. Leerlingen krijgen teksten
die ze moeten lezen. Een samenvatting per tekst is hier niet onmisbaar bij. Je
kan je leerlingen samenvattingen laten maken aan de hand van Twitter. De
leerlingen schrijven in maximum 140 tekens over wat de leerstof gaat. Als
leerkracht controleer je nadien de inhoud en als deze goedgekeurd is, kunnen de
leerlingen hun samenvattingen op Twitter zetten en die met elkaar delen. Op
deze manier zijn leerlingen interactief bezig met de leerstof.
2.
Maak een Rebelmouse pagina
Als
je bijvoorbeeld in de les wereldoriëntatie hebt over het onderwerp ‘gewervelde
en niet gewervelde dieren’, kunnen leerlingen niet alleen op school over het
onderwerp praten, maar ook thuis via Twitter.
Hoe begin je eraan?
I.
Als
leerkracht maak je op Rebelmouse een pagina aan met een bepaald onderwerp. In
dit geval: ‘gewervelde en ongewervelde dieren’.
II.
Je nodigt
alle leerlingen uit om iets te posten rond dit onderwerp. Dit kan een link
zijn, foto’s, video’s, eigen meningen, nieuwtjes,…
3.
Werken met Paper.li
Met
Paper.li kan je een dagelijkse krant
maken van een bepaald onderwerp die je in je les behandelt. De leerlingen
posten dagelijks/wekelijks een artikel die te maken heeft met dat onderwerp.
Zodra er iets op Twitter gezet wordt, komt deze automatisch in je krant. De
leerlingen abonneren zich op deze dienst en ontvangen zo dagelijks of wekelijks
de nieuwskrant in hun mailbox. Vervolgens printen de leerlingen de krant af en
volgt een bespreking hierover in de les.
4.
Vervolgverhaal
Om de
schrijfvaardigheid van leerlingen te bevorderen, gebeurt het vaak dat
leerlingen een verhaal moeten schrijven over een bepaald onderwerp die het
dichtst aansluit bij hun leefwereld. Vaak zijn er leerlingen die dit helemaal
niet graag doen. Wat eventueel heel leuk zou zijn, is dat een leerling een
stukje van een verhaal schrijft van maximum 140 tekens op Twitter. Vervolgens
schrijft een andere leerling een vervolgstukje. Door steeds te reageren op
hetgeen je voorganger heeft geschreven, maak je een volledig verhaal van steeds
kleine stukjes.
5.
Debat voeren
Via
Twitter wordt een onderwerp gegeven waar leerlingen een debat over kunnen
voeren. De leerlingen moeten goed nadenken over wat ze wel en niet gaan zeggen.
Ze kunnen namelijk slechts 140 tekens gebruiken. Hierbij krijgen ook verlegen,
spraakzame leerlingen de kans om via een bericht aan bod te komen.
Persoonlijke
mening
Het gebruik van
Twitter in de klas kan een leuk alternatief zijn voor de leerlingen. Toch
vraagt dit veel organisatie bij de leerkracht. Het maken van samenvattingen met
slechts 140 tekens kan praktisch zijn voor de leerlingen. Zo leren ze op die manier het belangrijkste uit
een tekst te halen en laten ze onnodige dingen weg. Het maken van de
samenvattingen kan via Twitter thuis gebeuren, maar ook op school. Leerlingen
werken in de computerklas of voor degene die dat hebben met een iPad. Sommige
scholen hebben de iPad namelijk geïntegreerd in het onderwijs.
Het maken van een
Rebelmouse pagina vind ik ook een heel leuk alternatief voor de leerlingen. Via
die pagina kunnen leerlingen heel wat leren van elkaar over een bepaald
onderwerp. Ook de leerkracht kan hiermee rekening houden. De leerkracht komt namelijk
te weten over wat leerlingen vooral interessant vinden aan een bepaald
onderwerp en hier verder op ingaan in de les. Leerlingen kunnen thuis twitteren
op de Rebelmouse pagina, maar ook in de klas tijdens het integreren van een nieuw
bepaald onderwerp.
Vooral in het
vijfde en zesde leerjaar werken de leerlingen met de krant. De leerlingen
moeten wekelijks een artikel lezen over een bepaald onderwerp en deze voor de
klas presenteren. De artikels worden in de klas opgehangen. Op die manier
blijven de leerlingen op de hoogte over wat er in de wereld gebeurt. Een andere mogelijkheid dat je kan doen, in
plaats van steeds gebruik te maken van een krant, is in een bepaalde les
leerlingen laten werken met twitter. Op twitter posten ze een artikel die ze
interessant vinden. Via Paper li ontstaat er een krant van alle artikels die de
leerlingen gepost hebben. Vervolgens printen de leerlingen de krant af en
worden deze verder behandeld in de les.
Leerlingen moeten
vaak een verhaal schrijven of typen over een onderwerp die aansluit bij de
leefwereld van de leerlingen. Leerlingen moeten dit jaren lang doen en op den
duur zijn ze dit beu. Een andere manier is een vervolgverhaal schrijven via
Twitter. Ik denk dat leerlingen dit een zeer leuke opdracht zouden vinden. Je
kan dit bijvoorbeeld tijdens een les Nederlands doen. Je verdeelt de leerlingen
telkens in bijvoorbeeld groepjes van 5. Elk
groepje bevindt zich achter een computer. Binnen elk groepje wordt een verhaal
geschreven. Tijdens het schrijven van het verhaal typt elke leerling om buurt
een stukje. Na het schrijven van het volledige verhaal kijken ze na op
schrijffouten. Tot slot leest elk groepje zijn verhaal voor, gevolgd met een
kleine discussie over het verhaal.
Een debat voeren
kan voor sommige leerlingen schrikwekkend zijn. Niet alle leerlingen praten
graag voor een klas. Een debat voeren via Twitter geeft verlegen leerlingen de
kans om via een bericht ook hun mening te zeggen. Je kan leerlingen thuis laten
debatteren over een onderwerp, maar ook op school. Je zorgt er voor dat elke
leerling achter een computer zit en je laat hen twitteren over een bepaald onderwerp.
Als leerkracht volg je mee en kijk je wie de meeste argumenten heeft.
Bronnen
Ik vind dat het aangehaalde gebruik van Twitter in de klas weinig meerwaarde biedt. De voorgestelde activiteiten zijn leuk en creatief, maar er kunnen voor veel activiteiten geschiktere middelen worden aangewend.
BeantwoordenVerwijderenHet voorbeeld van samenvattingen kan naar mijn mening beter uitgevoerd worden met een Wiki. Een klastekst die moet worden samengevat, kan verdeeld worden zodat ieder kind een eigen stukje kan schrijven. De limiet van 140 tekens is hier dan niet aanwezig, maar je kan als leerkracht zelf een limiet opleggen van een aantal maximum woorden. Een tekenlimiet zou ervoor kunnen zorgen dat kinderen de woorden inkorten wat de schrijfvaardigheid niet noodzakelijk bevordert. Een woorden limiet lijkt me geschikter dan een tekenlimiet.
Je hebt trouwens geen dienst als Twitter nodig om een limiet op te leggen.
Ik denk ook wel dat het niet zo handig zou zijn om de verschillende tweets samen te brengen, wat bij een Wiki geen probleem vormt. Kinderen kunnen zelfs de teksten van anderen eventueel aanpassen/corrigeren waardoor er nog meer samenwerking is.
De voorstellen zoals Rebelmouse, Paper.li, vervolgverhaal, debat kunnen leuk zijn om met Twitter te gebruiken, maar deze kunnen ook gemakkelijk aangeboden worden op een gewone blog. Het kan een uitdaging zijn voor leerkrachten om dit te organiseren, maar persoonlijk denk ik niet dat ik dit gemakkelijk kan toepassen in mijn derde leerjaar.
Het gebruik van Twitter is een leuk alternatief in de klas. Het is eens iets anders en ook leuk om te doen. Het moet toch niet altijd wiki zijn of een blog? Twitter sluit ook sterk aan bij de leefwereld van de kinderen. Je hoort ook vaak op de radio dat ze twitter gebruiken, beroemde personen gebruiken deze ook... dus waarom zouden we twitter dan niet integreren in het onderwijs? Het vraagt veel organisatie van een leerkracht, maar het is zeker haalbaar in de klas. Ik kan dit zeker weten, want ik ben zelf leerkracht. Als leerkracht moet je durven je grenzen verleggen en openstaan voor nieuwe dingen.
BeantwoordenVerwijderenMoet school altijd leuk zijn? Graag meer inhoud, minder formalisme #leertechnologie
BeantwoordenVerwijderen