donderdag 6 december 2012

Twitteren in de klas!


Twitteren in de klas!


Inleiding
Als er iets gebeurt in de wereld zijn landen hier redelijk snel van op de hoogte. Een belangrijk medium hierin is Twitter. In 2006 is Twitter ontstaan. Vier jaar later, had Twitter ruim 175 miljoen gebruikers, dagelijks komen er nog 370 duizend bij. Twitter is niet meer weg te denken bij jongeren en ouderen. De afgelopen jaren is Twitter erg populair geworden bij internetgebruikers.


Wat is Twitter?
Je kan zeggen dat Twitter een microblog is. Jij vertelt aan andere mensen wat je op dat moment aan het doen bent. Twitter wordt eigenlijk gebruikt om je persoonlijke verhalen te vertellen en om vrienden te maken waar je boodschappen mee kan uitwisselen. De berichten die je verstuurt, mogen niet langer dan 140 karakters zijn. Je kan niet alleen met twee of drie mensen tegelijk praten, je kan eigenlijk met duizenden mensen tegelijk praten.  De berichten die je via Twitter stuurt, worden ook wel ‘tweets’ genoemd.  Deze berichten komen terecht bij volgers. Volgers zijn mensen die er voor kiezen jou te volgen op basis van je interesses, je werk en de inhoud van je tweets. Anderzijds ontvang jij ook berichten van anderen die jij volgt. De berichten kan je via je computer sturen, maar ook via je smartphone, iPod of iPad.

Het woord Twitteren is afkomstig van het  Engelse woord ‘Twitter’. Dit betekent  ‘kwetteren’ in het Nederlands. Iemand die actief is op Twitter wordt ook wel eens een ‘twitteraar’ genoemd. Een groep bekende mensen die twitteren noemt ook wel ‘twitterati’.

Om je te registreren ga je naar de site www.twitter.com. Om je te registreren, heb je enkel je email adres nodig.


Voor – en nadelen

Voordelen

o   Je kan je persoonlijke meningen, ervaringen, nieuwtjes, … met de wereld delen
o   Je leert nieuwe mensen kennen over de hele wereld
o   Het is makkelijk en snel
o   Twitter is helemaal gratis
o   Sociaal netwerk
o   Wordt ook gebruikt door bekende mensen zoals Rihanna

Nadelen

o   Cyberpesten
o   Je bericht telt maximum 140 karakters
o   Twitterhackers
o   Spamberichten


Twitteren  in de klas
Uit de uitleg hierboven kan je afleiden dat Twitter toch wel mogelijkheden biedt om deze te gebruiken in de klas. Aantal voorbeelden waarbij je Twitter kan gebruiken in de klas die bedoeld is voor leerlingen van het eerste leerjaar tot het 6de leerjaar :

1.       Het maken van samenvattingen
Tegenwoordig moeten leerlingen grote hoeveelheden stof verwerken. Leerlingen krijgen teksten die ze moeten lezen. Een samenvatting per tekst is hier niet onmisbaar bij. Je kan je leerlingen samenvattingen laten maken aan de hand van Twitter. De leerlingen schrijven in maximum 140 tekens over wat de leerstof gaat. Als leerkracht controleer je nadien de inhoud en als deze goedgekeurd is, kunnen de leerlingen hun samenvattingen op Twitter zetten en die met elkaar delen. Op deze manier zijn leerlingen interactief bezig met de leerstof.

2.       Maak een Rebelmouse pagina
Als je bijvoorbeeld in de les wereldoriëntatie hebt over het onderwerp ‘gewervelde en niet gewervelde dieren’, kunnen leerlingen niet alleen op school over het onderwerp praten, maar ook thuis via Twitter.

Hoe begin je eraan?
                    I.            Als leerkracht maak je op Rebelmouse een pagina aan met een bepaald onderwerp. In    dit geval: ‘gewervelde en ongewervelde dieren’.

                  II.            Je nodigt alle leerlingen uit om iets te posten rond dit onderwerp. Dit kan een link zijn,    foto’s, video’s, eigen meningen, nieuwtjes,…

3.       Werken met Paper.li
Met Paper.li  kan je een dagelijkse krant maken van een bepaald onderwerp die je in je les behandelt. De leerlingen posten dagelijks/wekelijks een artikel die te maken heeft met dat onderwerp. Zodra er iets op Twitter gezet wordt, komt deze automatisch in je krant. De leerlingen abonneren zich op deze dienst en ontvangen zo dagelijks of wekelijks de nieuwskrant in hun mailbox. Vervolgens printen de leerlingen de krant af en volgt een bespreking hierover in de les.

4.       Vervolgverhaal
Om de schrijfvaardigheid van leerlingen te bevorderen, gebeurt het vaak dat leerlingen een verhaal moeten schrijven over een bepaald onderwerp die het dichtst aansluit bij hun leefwereld. Vaak zijn er leerlingen die dit helemaal niet graag doen. Wat eventueel heel leuk zou zijn, is dat een leerling een stukje van een verhaal schrijft van maximum 140 tekens op Twitter. Vervolgens schrijft een andere leerling een vervolgstukje. Door steeds te reageren op hetgeen je voorganger heeft geschreven, maak je een volledig verhaal van steeds kleine stukjes.

5.       Debat voeren
Via Twitter wordt een onderwerp gegeven waar leerlingen een debat over kunnen voeren. De leerlingen moeten goed nadenken over wat ze wel en niet gaan zeggen. Ze kunnen namelijk slechts 140 tekens gebruiken. Hierbij krijgen ook verlegen, spraakzame leerlingen de kans om via een bericht aan bod te komen.

Persoonlijke mening
Het gebruik van Twitter in de klas kan een leuk alternatief zijn voor de leerlingen. Toch vraagt dit veel organisatie bij de leerkracht. Het maken van samenvattingen met slechts 140 tekens kan praktisch zijn voor de leerlingen. Zo  leren ze op die manier het belangrijkste uit een tekst te halen en laten ze onnodige dingen weg. Het maken van de samenvattingen kan via Twitter thuis gebeuren, maar ook op school. Leerlingen werken in de computerklas of voor degene die dat hebben met een iPad. Sommige scholen hebben de iPad namelijk geïntegreerd in het onderwijs.

Het maken van een Rebelmouse pagina vind ik ook een heel leuk alternatief voor de leerlingen. Via die pagina kunnen leerlingen heel wat leren van elkaar over een bepaald onderwerp. Ook de leerkracht kan hiermee rekening houden. De leerkracht komt namelijk te weten over wat leerlingen vooral interessant vinden aan een bepaald onderwerp en hier verder op ingaan in de les. Leerlingen kunnen thuis twitteren op de Rebelmouse pagina, maar ook in de klas tijdens het integreren van een nieuw bepaald onderwerp.

Vooral in het vijfde en zesde leerjaar werken de leerlingen met de krant. De leerlingen moeten wekelijks een artikel lezen over een bepaald onderwerp en deze voor de klas presenteren. De artikels worden in de klas opgehangen. Op die manier blijven de leerlingen op de hoogte over wat er in de wereld gebeurt.  Een andere mogelijkheid dat je kan doen, in plaats van steeds gebruik te maken van een krant, is in een bepaalde les leerlingen laten werken met twitter. Op twitter posten ze een artikel die ze interessant vinden. Via Paper li ontstaat er een krant van alle artikels die de leerlingen gepost hebben. Vervolgens printen de leerlingen de krant af en worden deze verder behandeld in de les.

Leerlingen moeten vaak een verhaal schrijven of typen over een onderwerp die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. Leerlingen moeten dit jaren lang doen en op den duur zijn ze dit beu. Een andere manier is een vervolgverhaal schrijven via Twitter. Ik denk dat leerlingen dit een zeer leuke opdracht zouden vinden. Je kan dit bijvoorbeeld tijdens een les Nederlands doen. Je verdeelt de leerlingen telkens in bijvoorbeeld groepjes  van 5. Elk groepje bevindt zich achter een computer. Binnen elk groepje wordt een verhaal geschreven. Tijdens het schrijven van het verhaal typt elke leerling om buurt een stukje. Na het schrijven van het volledige verhaal kijken ze na op schrijffouten. Tot slot leest elk groepje zijn verhaal voor, gevolgd met een kleine discussie over het verhaal.
Een debat voeren kan voor sommige leerlingen schrikwekkend zijn. Niet alle leerlingen praten graag voor een klas. Een debat voeren via Twitter geeft verlegen leerlingen de kans om via een bericht ook hun mening te zeggen. Je kan leerlingen thuis laten debatteren over een onderwerp, maar ook op school. Je zorgt er voor dat elke leerling achter een computer zit en je laat hen twitteren over een bepaald onderwerp. Als leerkracht volg je mee en kijk je wie de meeste argumenten heeft.  
Bronnen








3 opmerkingen:

  1. Ik vind dat het aangehaalde gebruik van Twitter in de klas weinig meerwaarde biedt. De voorgestelde activiteiten zijn leuk en creatief, maar er kunnen voor veel activiteiten geschiktere middelen worden aangewend.

    Het voorbeeld van samenvattingen kan naar mijn mening beter uitgevoerd worden met een Wiki. Een klastekst die moet worden samengevat, kan verdeeld worden zodat ieder kind een eigen stukje kan schrijven. De limiet van 140 tekens is hier dan niet aanwezig, maar je kan als leerkracht zelf een limiet opleggen van een aantal maximum woorden. Een tekenlimiet zou ervoor kunnen zorgen dat kinderen de woorden inkorten wat de schrijfvaardigheid niet noodzakelijk bevordert. Een woorden limiet lijkt me geschikter dan een tekenlimiet.
    Je hebt trouwens geen dienst als Twitter nodig om een limiet op te leggen.

    Ik denk ook wel dat het niet zo handig zou zijn om de verschillende tweets samen te brengen, wat bij een Wiki geen probleem vormt. Kinderen kunnen zelfs de teksten van anderen eventueel aanpassen/corrigeren waardoor er nog meer samenwerking is.

    De voorstellen zoals Rebelmouse, Paper.li, vervolgverhaal, debat kunnen leuk zijn om met Twitter te gebruiken, maar deze kunnen ook gemakkelijk aangeboden worden op een gewone blog. Het kan een uitdaging zijn voor leerkrachten om dit te organiseren, maar persoonlijk denk ik niet dat ik dit gemakkelijk kan toepassen in mijn derde leerjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gebruik van Twitter is een leuk alternatief in de klas. Het is eens iets anders en ook leuk om te doen. Het moet toch niet altijd wiki zijn of een blog? Twitter sluit ook sterk aan bij de leefwereld van de kinderen. Je hoort ook vaak op de radio dat ze twitter gebruiken, beroemde personen gebruiken deze ook... dus waarom zouden we twitter dan niet integreren in het onderwijs? Het vraagt veel organisatie van een leerkracht, maar het is zeker haalbaar in de klas. Ik kan dit zeker weten, want ik ben zelf leerkracht. Als leerkracht moet je durven je grenzen verleggen en openstaan voor nieuwe dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moet school altijd leuk zijn? Graag meer inhoud, minder formalisme #leertechnologie

    BeantwoordenVerwijderen