maandag 24 december 2012

1 - Wat komt er terecht van ict-toepassingen in het onderwijs - inleiding




Het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) is een studierichting in Nederland die na vier jaar beroepsgericht middelbaar onderwijs komt (ongeveer vergelijkbaar met vier jaar BSO in België) en dus voor leerlingen van 16 tot 20 jaar die een vakopleiding willen volgen, bedoeld is.

Op een aantal van deze scholen zijn door
Kennisnet 13 onderzoeken uitgevoerd, die gemeten hebben wat de resultaten en gevolgenvan diverse ict-toepassingen op deze scholen waren. Dit onderzoek is EXMO genoemd: Experimenten met ict-toepassingen in het MBO.
De 13 onderzoeken waren:
1.Leren construeren
2.Bloggen over stage
3.Videolessen volgen
4.Serious game
5.iPad als mobiele werkplek
6.Bedrijfssimulatie
7.Leerstof elektronisch aanbieden en toetsen
8.Competenties digitaal registreren
9.Leren door video's maken
10.Zelfstandig taal oefenen
11.Sms'jes met kennisvragen
12.Klinisch redeneren vanaf video
13.Feedback in elektronische leeromgeving
De individuele rapporten vindt u op de website van kennisnet en kunt u hier vinden. Voor het samenvattende rapport kunt u hier klikken.

Over de 13 onderzoeken stellen de onderzoekers van EXMO zelf het volgende: ‘Sommige van deze toepassingen blijken effectief, andere leiden niet tot de vooraf verwachte opbrengsten. De resultaten uit het EXMO-onderzoek bieden niet alleen inzicht in de bijdrage van verschillende ict-toepassingen aan de onderwijsprestaties van studenten. De zoektocht naar evidentie over onderwijsopbrengsten van ict geeft binnen de instellingen ook voeding aan het denken over kwaliteit van onderwijs. Deelname aan EXMO blijkt op die manier ook bij te dragen aan organisatieontwikkeling en de professionaliteit van docenten’ (EXMO, 2012).

De ict-toepassingen zijn door de mbo-instellingen zelf gekozen om hun verwachtte bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs. Het EXMO-onderzoek moest nagegaan of de toepassingen voldeden aan de verwachtingen. Het gaat om zeer verschillende soorten ict-toepassingen.

Kennisnet werkt meteen kennispiramide om te zien wat werkt met ict en wat niet:
1. Het idee
2. De uitvoering
3. Ervaren opbrengsten
4. Gemeten opbrengsten
Kennisnet zegt de onderzoeksprojecten onafhankelijk uit te voeren, ook als het onderwijs gebruik maakt van commerciële ict-toepassingen of producten.

Ik vind dit een duidelijke en systematische aanpak. De onderzoeken zijn echter kleinschalig en er wordt niet altijd met een controlegroep gewerkt, waardoor de resultaten niet wetenschappelijk verkregen zijn. Dit geeft Kennisnet ook wel aan bij de conclusies. Zij zien de resultaten, terecht denk ik, als een uitgangspunt voor verdere discussie en een steviger basis voor nieuwe ict-projecten.
Ook al zijn de onderzoeken kleinschalig, de conclusies zijn toch interessant om te lezen en geven zeker stof tot nadenken over hoe het beter kan en wat de weg van ict in het onderwijs zal zijn. Onderstaande resultaten zijn vrij negatief, maar ik ben het eens met de EXMO-onderzoekers dat dat niet betekent dat investeren in ict in het onderwijs verloren geld en moeite is. Het wordt wel duidelijk dat de doelstellingen van ict-toepassingennòg beter van tevoren gedefinieerd moeten worden en dat leraars beter ondersteund moeten worden door de schoolleiding, en leerlingen op hun beurt door de leraars. Evaluatie van ict-projecten is dus ook heel belangrijk om leerervaringen om te zetten in een beter gebruik en keuze van de producten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten