zondag 2 december 2012

SwipeIt


Het gebruik van tablets is een sterk opkomende technologie in het onderwijs, daarom hebben wij gekozen om ons project te richten op het gebruik van tablets in het onderwijs. Tablets worden steeds meer gebruikt in het onderwijs en velen onder ons vragen zich wel eens af hoe het onderwijs tablets kan gebruiken en of het gebruik van tablets in een leeromgeving wel een goed idee is. Met ons project voor het vak ‘Leertechnologieën’ proberen wij een overzichtelijke bespreking te geven van de didactische waarde van tablets.

Op onze website proberen wij bezoekers wegwijs te maken met deze nieuwe technologie. Bezoekers komen te weten op welke manier een tablet gebruikt kan worden en wat de voor en nadelen ervan zijn. Veel scholen maken al gebruik van tablets in de klas, hoe ziet zo een les eruit? In het huidig onderwijssysteem wordt vaak de Ipad verkozen boven een android tablet. De Ipad is een consumptie product en de vraag waarom de Ipad dan verkozen wordt boven een andere tablet beantwoorden we op onze webpagina. Het gebruik van een tablet gaat gepaard met het gebruik van ‘Apps’ dit zijn Applicaties of functionele programma's die men kan gebruiken op een tablet. Er zijn reeds  veel ‘Apps’ ontwikkelt voor verschillende tablets en veel ervan zijn bruikbaar in een leeromgeving. Op onze website bespreken we welke apps bruikbaar zijn voor elk onderwijsdomein. De didactische meerwaarde van ‘Apps’ en tablets toetsen wij aan de hand van reeds bestaande onderzoeksresultaten.

Onze website: SwipeIt.

Voor het rapport: Klik hier.

2 opmerkingen:

  1. Prima website. ik vond er veel nuttige tips en ga de links zekers nader lezen.
    Ik denk dat een tablet met z'n mooie vormgeving en hoge graad van 'cool' zijn zeker het leren stimuleert. Ook de lessen kunnen natuurlijk mooi ontworpen worden.
    Op jullie website hebben jullie het over de moderne 'lei'. Dat zette me wel aan het denken: het is toch een nadeel als het gemaakte werk nietbewaard kan worden. Een lesboek of oefeningenschrift wordt nog wel eens doorgebladerd, gewild of ongewild. Hierdoor wordt lesstof automatisch herhaald en opgefrist. Denken jullie dat er een mogelijkheid komt om gemaakte oefeningen of spelletjes op te slaan of hebben we daar toch een pc voor nodig? (Ik bedenk me nu dat dat een aardig gadget zou kunnen zijn: een screensaver in de vorm van screenshots van de gemaakte opgaven en behandelde leerstof?!?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het uitgeprobeerd op ons tablet thuis, er zit een standaard button rechtsonder, naast de home knop, om screenshots te maken. Zoals u zelf aangeeft zullen leerlingen dus makkelijk hun oefeningen kunnen nakijken.

    Verder denk ik dat het afhankelijk is van welke applicatie u gebruikt, om de oefeningen al dan niet terug op te vragen. Er bestaan zelfs 'slimme aps'. Die onthouden welke oefeningen er vlot worden gemaakt en welke er langer bij stil wordt gestaan of waar er meer fouten worden gemaakt. Hier zal de applicatie dan speciaal meer aandacht aan geven. Vooraleer er dan kan worden overgegaan naar het volgende thema (vaak een moeilijker niveau), moet eerst het vorige thema worden voldaan.

    BeantwoordenVerwijderen