dinsdag 18 december 2012


De iPad, een hulp voor de dyslecticus?

Als begeleider van volwassenen met lees- en schrijfproblemen ben ik altijd op zoek naar nieuwe manieren om het leren van zwakke lezers te ondersteunen. Zo wilde ik graag experimenteren met de voorleesprogramma's Sprint en Kurzweill3000.

Computerbased software voor dyslectici
Programma's als Sprint en Kurzweill3000 hebben heel wat nadelen. Beide programma's draaien onder Microsoft Windows. Wie niet werkt met Microsoft Office, maar met Open source software als Open Office, kan de opties die beide programma's bieden niet ten volle benutten. Dergelijke programma's zijn bovendien ook duur.

In september 2011 vroeg ik via mail wat de beperkingen zouden zijn bij het gebruik van Sprint onder Open Office. Men antwoordde mij dat de tekstverwerker en voorleesknop ook binnen Open Office werken. De geïntegreerde werkbalk, de woordvoorspeller en de auditieve feedback tijdens het schrijven werken niet.

IPads
Misschien biedt de komst van iPads nieuwe kansen en mogelijkheden? IPads zijn altijd en overal te gebruiken. Ze zijn makkelijk te hanteren en gebruiksvriendelijk, wat een regelmatig gebruik bevorderd. 'Onderzoek wijst uit dat frequent gebruik van ondersteunende technologie belangrijk is om het leesproces te bevorderen.' (Culén & Gasparini, 2012)

Nog een voordeel is dat het laten voorlezen van een tekst via de iPad voor een buitenstaander niet opvalt of normaal lijkt. Denk aan de stigmatisering die mogelijk is bij gebruik van 'speciale' meer opvallende technologieën. 'Het voorkomen van deze stigmatisering kan een grote impact hebben op de manier waarop een individu onderwijs beleeft, op zijn of haar sociaal leven en op het zelfvertrouwen. (Culén & Gasparini, 2012)

Het laten voorlezen van tekst, zou trouwens het tekstbegrip verhogen bij mensen met dyslexie en zwakke lezers.

Door de ondersteuning kan de dyslecticus sneller werken, waardoor hij de lessen makkelijker kan volgen en minder tijd verliest tijdens het maken van taken of examens.

'Er zijn nu ook iPads met begeleide toegang. Dit houdt in dat je de thuisknop van de iPad kunt uitschakelen zodat slechts 1  app tegelijk gebruikt kan worden.  Dit kan interessant zijn wanneer men bv. een dyslectische student zijn iPad wil laten gebruiken tijdens een examen.  Het is immers niet wenselijk dat het antwoord gezocht kan worden op internet.  Daarnaast is het ook interessant voor wie vaak per ongeluk een app verlaat.' (Dick Luneborg, 2012)  


Applicaties voor dyslectici
Tekst kan voorgelezen worden met de app Speak it. Men knipt en plakt een stukje tekst uit een artikel, een mail, een document en laat het dan voorlezen.

Met iAnnote kan je tekst markeren en vergroten. Deze tekst kan je ook laten voorlezen. Het grote voordeel daarvan is dat je niet meteen naar de hele tekst moet luisteren. 'Daarnaast zou ook de mogelijkheid tot het vergroten van tekst dyslectici helpen bij het lezen.' (Culén & Gasparini, 2012)

'Er werd een app ontwikkeld om Daisy boeken voor te lezen. Deze app is gratis voor mensen die ingeschreven zijn bij aangepast lezen.' (www.speciaalonderwijs.wordpress.com, 2012).
'De Appwriter is speciaal ontwikkeld voor mensen met dyslexie. Teksten die ermee gemaakt worden, kunnen geüpload worden naar google.docs of dropbox. In de Deense versie is er een spellingcorrector voorzien die zo werkt, dat een woord herkend getypt zoals je het uitspreekt.' (Hans Beerens, 2012). Dit is zeer handig voor mensen met hardnekkige dyslexie. 

De iPad biedt dus vele mogelijkheden.  Het zal nu zaak zijn er zoveel mogelijk mee te experimenteren en te ijveren voor financiële ondersteuning.  Scholen krijgen al ondersteuning bij de aankoop van Sprint.  Gezien de voordelen die de iPad biedt voor dyslectici, zou het niet slecht zijn als de overheid het gebruik ervan zou toegankelijker maken.  Het kan immers niet de bedoeling zijn dat dyslectici uit armere milieus benadeeld worden.  

Het zou nuttig zijn te onderzoeken welke applicaties het best bruikbaar zijn en hoe zij nog kunnen worden verbeterd.  Tenslotte zouden er ook vormingen georganiseerd moeten worden voor leerkachten, om hen in contact te brengen met deze nieuwe mogelijkheden. 

Geraadpleegde Bronnen:

Culén A., Gasparini, A.A., (2012) Tablet PCs An Assistive Technology for Students with Reading Difficulties? ACHI: The Fifth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions. Retrieved from http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2012_2_20_20083
 




1 opmerking:

  1. De nieuwe leertechnologieën bieden veel meer kansen aan leerlingen met moeilijkheden op school. Niet enkel dyslectici, maar ook de andere leerlingen die moeilijkheden hebben met het begrijpen van een vak. Helaas is het, door het overgrote aanbod, zoeken en afwegen welke het best past bij de leerling als individu. Verder dienen er zich meestal ook extra kosten op voor scholen. Zo kan de ICT-infrastructuur verouderd zijn, of moet er een tablet worden aangekocht. Bij het aankopen van tablets ben ik absoluut geen voorstander dat men scholen ergens verplichten iPads aan te kopen. Een android tablet kan evengoed gebruikt worden in het onderwijs. De website die we maakten voor Leertechnologieën behandelt dit http://projectleertechno.drupalgardens.com/.

    Er moet dus meer geld worden geïnvesteerd in het onderwijs, maar dit mag niet ten koste gaan van de ouders. Ik vind dat er eerst een grondig onderzoek moet plaatsvinden om te zien wat nu juist een grote meerwaarde biedt. Eens men dit weet, kan de overheid scholen overhalen om het aan te kopen. Bij het aankopen voor een grote hoeveelheid scholen, heb je meer kans op een groepskorting en moeten de ouders niet (of voor een veel kleiner bedrag) meedraaien in de kosten.

    Opdat je leerkrachten kennis kunt laten maken met deze leermiddelen, moeten ze er op de eerste plaats voor openstaan. Helaas ziet niet elke leerkracht het zitten om zijn manier van lesgeven aan te passen. Je zal ze dus in de eerst moeten overtuigen dat het beter is voor de leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen