De intrede van computers en het internet in het onderwijs is niets nieuws, maar hoe zullen deze zich in het onderwijs plaatsen in de toekomst?
Door financiële restricties zijn veel scholen tegenwoordig
genoodzaakt om meer te doen met minder. Steeds meer wordt sociale media
betrokken bij het onderwijs, niet alleen na school om samen te werken maar ook
tijdens de schooluren. Informatie wordt overal ter wereld gedeeld via het internet, het internet bevat enorm veel informatie. Als dat steeds meer wordt, dan zou het wel eens kunnen dat zo goed als alles toegankelijk is via 1 bron.
We kunnen stellen, dat wanneer de huidige trends zich
blijven voortdoen, dat Sociale media de absolute koploper zal zijn als
onderwijstool. Nu al is sociale media de koploper voor real-time
nieuwsberichten. Sociale media biedt een snelle en makkelijke manier om bij te
blijven met het meest recente nieuws. Mensen van over heel de wereld zijn op
een snel tempo met elkaar verbonden, het is
dan ook perfect mogelijk voor 2 studenten uit verschillende geografische
locaties om virtueel contact te maken met elkaar. Veel scholen wijzen op het verhoogd effect van corporatief leren, door sociale media kunnen
leerlingen waar en wanneer ze maar willen samen werken en leren, en dat op een
super snel tempo.
Tablets, voorzien leerlingen van toegang tot de grootste
informatie bron. Via het internet, eBooks en dergelijke, hebben leerlingen al
een voorkennis wanneer ze het klaslokaal zullen binnenkomen.
Neemt hierdoor de rol van de leerkracht af, totdat hij of
zij niet meer nodig zal zijn? Integendeel, de rol van de leerkracht blijft allerbelangrijkst, aangezien hij of zij het is die de leerlingen kansen moet
bieden om op een adequate manier toegang te krijgen tot het studiemateriaal.
Aangezien het onderwijs verandert, zal de rol van de leerkracht ook veranderen.
Waarschijnlijk in een meer sturende rol.
Maar wat nu met ons toekomstbeeld?
Volgens Ray Kurzweil, komt er in 2045 een tijdperk aan met Artificieel
intelligente computers, die exponentieel zullen groeien in capaciteit. Dit punt
in de tijd, benoemd hij singulariteit, vanaf dan zal Artificiële Intelligentie
de mens voorbijsteken als meest intelligente en bekwame levensvorm op aarde. Technologie
zal zichzelf verder ontwikkelen en dit aan een enorme snelheid. Verder zal
technologie zich versmelten met biologie. Computers zullen inderdaad veel
sterker zijn dan mensen. Dit is vrij aannemelijk als we weten dat de kracht van
computer processors iedere 18 maanden verdubbelt. Een wet beschreven door
Gordon.E.Moore en naar zichzelf genaamd. (Moore’s law).
Hoe zit het dan met onderwijs? Als technologie zich versmelt
met biologie, dan kan het goed zijn dat een verre nakomeling van de smartphone
of ipad, zich in onze hersenen bevindt. De link met neuronen en de technologie
moet dan gemaakt worden. We zouden dan door onze gedachten te richten, een
bepaalde informatie bron kunnen raadplegen op het toekomstige internet. Dit
heeft natuurlijk implicaties voor het onderwijs. Stel dat dit mogelijk was in
het huidige onderwijssysteem, dan kun je tijdens een examen, de antwoorden
opzoeken in je gedachten. Internetverbinding uitschakelen tijdens een examen
zie ik niet meteen als een oplossing hiervoor. Maar stel dat toekomstige
technologie, informatie direct kan versturen via je hersencellen. Waardoor je
eigenlijk als het ware geïnjecteerd wordt met informatie.
Je zou bijvoorbeeld
heel de wereldgeschiedenis kunnen downloaden naar je hersenen. Of een bepaalde
vaardigheid aanleren. Wie reeds de film ‘The Matrix’ gezien heeft, heeft hier
al een illustratie van gezien. In deze film leerde het hoofdpersonage een aantal vechtsporten beoefenen door een programma te downloaden naar zijn hersenen.
De vraag luidt dan, is dat dan wel nog leren?
Bronnen:
http://edudemic.com/2012/07/future-of-education-technology/
http://edudemic.com/wp-content/uploads/2012/07/envisioning-the-future-of-education.pdf
http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/02/three-trends-that-define-the-future-of-teaching-and-learning/
http://www.guardian.co.uk/teacher-network/2012/sep/10/future-impact-technology-teaching-learning
http://www.inavateonthenet.net/article/54722/Teaching-tech-for-future-learning.aspx
http://www.examiner.com/article/the-singularity-guru-ray-kurzweil-discusses-the-artificial-mind
http://www.foxnews.com/tech/2012/12/19/guide-to-insane-predictions-google-new-guy-ray-kurzweil/
Ik begrijp je artikel niet zo goed. Bedoel je nu dat in de toekomst de mens in staat is om bepaalde informatie in de hersenen te injecteren zodat je die informatie niet meer hoeft te leren?
BeantwoordenVerwijderenZoiets ja, het is natuurlijk wel hypothetisch. Technologie wordt steeds meer gebruikt in het onderwijs, en ook voor zelfstudie. Als technologie maar altijd vooruitgaat, zou het dan zo ver komen, dat er dan een manier wordt uitgevonden om leerstof in je hersenen te injecteren? Zonder dat je er iets voor moet doen? Maar is dat dan wel leren?
BeantwoordenVerwijderenéén woord.. AMAI :p... de mens kan toch slim zijn.. Hoh moest dit mogelijk worden... volgens mij is dat dan niet meer leren. Als je op zo een manier kennis kan verwerven... Zijn er dan nog scholen nodig eigenlijk? Zou een mens dan niet meer en meer kennis willen verwerven op die manier? Worden we dan niet te slim? Zou dit de maatschappij kapot maken? Toch wel een interessant onderwerp om over na te denken.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, we zullen dan eigenlijk half mens, half computer zijn en ons kunnen upgraden met software. Er is natuurlijk nog een weg te gaan. Onze neuronen moeten bijvoorbeeld kunnen communiceren met technologie. Als het zover is kunnen we niet slim genoeg zijn, want dan heeft technologie ons al voorbijgestoken in intelligentie.
BeantwoordenVerwijderenAls technologie zich mengt met biologie dan komt ook ethiek om de hoek kijken. Willen we van mensen halve computers maken? 'Brave new world' is niet ver weg. Ik denk dat er hier op wereldschaal vroeg of laat een grens moet gesteld worden.
BeantwoordenVerwijderen