zondag 23 december 2012

Download leerstof.. naar je hersenen?


De intrede van computers en het internet in het onderwijs is niets nieuws, maar hoe zullen deze zich in het onderwijs plaatsen in de toekomst?

Door financiële restricties zijn veel scholen tegenwoordig genoodzaakt om meer te doen met minder. Steeds meer wordt sociale media betrokken bij het onderwijs, niet alleen na school om samen te werken maar ook tijdens de schooluren. Informatie wordt overal ter wereld gedeeld via het internet, het internet bevat enorm veel informatie. Als dat steeds meer wordt, dan zou het wel eens kunnen dat zo goed als alles toegankelijk is via 1 bron. 

We kunnen stellen, dat wanneer de huidige trends zich blijven voortdoen, dat Sociale media de absolute koploper zal zijn als onderwijstool. Nu al is sociale media de koploper voor real-time nieuwsberichten. Sociale media biedt een snelle en makkelijke manier om bij te blijven met het meest recente nieuws. Mensen van over heel de wereld zijn op een snel tempo met elkaar verbonden, het is  dan ook perfect mogelijk voor 2 studenten uit verschillende geografische locaties om virtueel contact te maken met elkaar. Veel scholen wijzen op het verhoogd effect van corporatief leren, door sociale media kunnen leerlingen waar en wanneer ze maar willen samen werken en leren, en dat op een super snel tempo.
Tablets, voorzien leerlingen van toegang tot de grootste informatie bron. Via het internet, eBooks en dergelijke, hebben leerlingen al een voorkennis wanneer ze het klaslokaal zullen binnenkomen.

Neemt hierdoor de rol van de leerkracht af, totdat hij of zij niet meer nodig zal zijn? Integendeel, de rol van de leerkracht blijft allerbelangrijkst, aangezien hij of zij het is die de leerlingen kansen moet bieden om op een adequate manier toegang te krijgen tot het studiemateriaal. Aangezien het onderwijs verandert, zal de rol van de leerkracht ook veranderen. Waarschijnlijk in een meer sturende rol.

Maar wat nu met ons toekomstbeeld?
Volgens Ray Kurzweil, komt er in 2045 een tijdperk aan met Artificieel intelligente computers, die exponentieel zullen groeien in capaciteit. Dit punt in de tijd, benoemd hij singulariteit, vanaf dan zal Artificiële Intelligentie de mens voorbijsteken als meest intelligente en bekwame levensvorm op aarde. Technologie zal zichzelf verder ontwikkelen en dit aan een enorme snelheid. Verder zal technologie zich versmelten met biologie. Computers zullen inderdaad veel sterker zijn dan mensen. Dit is vrij aannemelijk als we weten dat de kracht van computer processors iedere 18 maanden verdubbelt. Een wet beschreven door Gordon.E.Moore en naar zichzelf genaamd. (Moore’s law).

Hoe zit het dan met onderwijs? Als technologie zich versmelt met biologie, dan kan het goed zijn dat een verre nakomeling van de smartphone of ipad, zich in onze hersenen bevindt. De link met neuronen en de technologie moet dan gemaakt worden. We zouden dan door onze gedachten te richten, een bepaalde informatie bron kunnen raadplegen op het toekomstige internet. Dit heeft natuurlijk implicaties voor het onderwijs. Stel dat dit mogelijk was in het huidige onderwijssysteem, dan kun je tijdens een examen, de antwoorden opzoeken in je gedachten. Internetverbinding uitschakelen tijdens een examen zie ik niet meteen als een oplossing hiervoor. Maar stel dat toekomstige technologie, informatie direct kan versturen via je hersencellen. Waardoor je eigenlijk als het ware geïnjecteerd wordt met informatie. 
Je zou bijvoorbeeld heel de wereldgeschiedenis kunnen downloaden naar je hersenen. Of een bepaalde vaardigheid aanleren. Wie reeds de film ‘The Matrix’ gezien heeft, heeft hier al een illustratie van gezien. In deze film leerde het hoofdpersonage een aantal vechtsporten beoefenen door een programma te downloaden naar zijn hersenen.
De vraag luidt dan, is dat dan wel nog leren?

Bronnen:

http://edudemic.com/2012/07/future-of-education-technology/

http://edudemic.com/wp-content/uploads/2012/07/envisioning-the-future-of-education.pdf

http://blogs.kqed.org/mindshift/2011/02/three-trends-that-define-the-future-of-teaching-and-learning/

http://www.guardian.co.uk/teacher-network/2012/sep/10/future-impact-technology-teaching-learning

http://www.inavateonthenet.net/article/54722/Teaching-tech-for-future-learning.aspx

http://www.examiner.com/article/the-singularity-guru-ray-kurzweil-discusses-the-artificial-mind

http://www.foxnews.com/tech/2012/12/19/guide-to-insane-predictions-google-new-guy-ray-kurzweil/


5 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je artikel niet zo goed. Bedoel je nu dat in de toekomst de mens in staat is om bepaalde informatie in de hersenen te injecteren zodat je die informatie niet meer hoeft te leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoiets ja, het is natuurlijk wel hypothetisch. Technologie wordt steeds meer gebruikt in het onderwijs, en ook voor zelfstudie. Als technologie maar altijd vooruitgaat, zou het dan zo ver komen, dat er dan een manier wordt uitgevonden om leerstof in je hersenen te injecteren? Zonder dat je er iets voor moet doen? Maar is dat dan wel leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. één woord.. AMAI :p... de mens kan toch slim zijn.. Hoh moest dit mogelijk worden... volgens mij is dat dan niet meer leren. Als je op zo een manier kennis kan verwerven... Zijn er dan nog scholen nodig eigenlijk? Zou een mens dan niet meer en meer kennis willen verwerven op die manier? Worden we dan niet te slim? Zou dit de maatschappij kapot maken? Toch wel een interessant onderwerp om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, we zullen dan eigenlijk half mens, half computer zijn en ons kunnen upgraden met software. Er is natuurlijk nog een weg te gaan. Onze neuronen moeten bijvoorbeeld kunnen communiceren met technologie. Als het zover is kunnen we niet slim genoeg zijn, want dan heeft technologie ons al voorbijgestoken in intelligentie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als technologie zich mengt met biologie dan komt ook ethiek om de hoek kijken. Willen we van mensen halve computers maken? 'Brave new world' is niet ver weg. Ik denk dat er hier op wereldschaal vroeg of laat een grens moet gesteld worden.

    BeantwoordenVerwijderen