zaterdag 22 december 2012

Over verantwoord omgaan met Wi-Fi en gsm-straling op school


In oktober van dit jaar publiceerde de dienst Strategische Beleidsondersteuning  van het Departement Onderwijs en Vorming een brochure  ‘Verantwoord omgaan met Wi-Fi en gsm-straling op school.’ Deze brochure geeft degelijke achtergrondinformatie over straling die vrij kan komen bij het gebruik van mobiele technologie. Je moet daarbij in eerste instantie denken aan het gebruik van gsm, smartphone en tablet, maar ook pc-gebruik, Wi-Fi  versus een vaste computerverbinding en zendmasten in de buurt van de school worden in de brochure besproken. 

De brochure stelt de lezer dadelijk gerust door te stellen dat wetenschappelijk onderzoek niet bewezen acht dat bovenstaande elektrische apparaten en installaties schadelijk zijn voor de gezondheid. Ze vallen in de groep ‘mogelijk kankerverwekkend’, samen met koffie, hoogspanningslijnen en groenten in het zuur…… Daarna wordt daar wel aan toegevoegd dat over de effecten op de lange termijn nog niets bekend is, dat wetenschappers daar echter geen effecten verwachten, mits het gebruik binnen de normen blijft. Over die normen in hoofdstuk 4 uitgebreid geschreven, zowel die van zendmasten als van gsm’s.  Het is een degelijk stuk informatie om bij de hand te hebben in geval er op school (of op het werk, in de buurt,…..) een discussie rijst over deze zaken. Het is ook een goed uitgangpunt in geval je je zelf hierover zorgen maakt, maar of je als leek daadwerkelijk iets met deze informatie aankunt, vraag ik me af. Het is onmogelijk om een inschatting te maken of de normen veilig genoeg zijn.

Interessanter en bruikbaarder voor leraren en schoolleiding is het als in hoofdstuk 3 wordt voorgesteld hoe je met de school, de ouders of met de leerlingen de discussie over gsm-gebruik, Wi-Fi  en mogelijke straling op school kunt voeren. Er staan zelfs een tweetal lesideeën in en hoe deze discussie in de eindtermen en ontwikkelingsdoelen verwerkt kan worden.

Verder staan er in de brochure tal van handige tips en links voor wie er meer vanaf wil weten.

Al met al een goed stuk achtergrond informatie, die mij met een toch enigszins ongerust gevoel achterliet, omdat je je al lezend realiseert dat we minder en minder afweten van de wereld om ons heen. Het is fijn dat er geen bewijzen zijn dat gsm-gebruik en dergelijke schadelijk zijn, maar tegelijkertijd betekent dat, dat het ook niet bewezen is dat het níet schadelijk is. Ik ben van mening dat de controle op veiligheid van de burger in deze een rol voor de overheid is, maar of hier nooit concessies gedaan worden als het tegelijkertijd over vooruitgang gaat, lijkt me twijfelachtig.

Voor wie de brochure wil downloaden, klink hier.
 

3 opmerkingen:

  1. Sinds lange tijd heb ik mij ook al afgevraagd of het gebruik van een gsm, computer, laptop,.. en dergelijke schadelijk zijn voor de gezondheid van de mens. Zoals hierboven vermeld kan het zijn dat deze kankerverwekkend zijn, omdat ze stralingen uitzenden. Ze kunnen ook niet bewijzen of deze op langer termijn effect hebben. Ik ben hier toch wel kritisch over en volgens mij heeft het wel degelijk effect op de mens. Steeds meer mensen geraken verslaafd aan de computer. Vooral bij de jongere generatie.

    Ict heeft tal van voordelen in het onderwijs. Soms wordt zelfs de vraag gesteld of de pc de leerkracht zal vervangen? Maw, neemt de pc de rol over van de leerkracht? Misschien komt het zelfs zo ver dat de leerlingen vanaf 8u40 tot 15u30 ( de gemiddelde uren in het basisonderwijs en secundair onderwijs )werken op een computer. Dit is toch in ieder geval al met de tablet. Dit kan toch niet gezond zijn? Ik kan bijvoorbeeld niet langer dan drie uur op een pc werken, omdat mijn ogen moe worden en ik hoofdpijn krijg. Ik stel mij hier toch wel vragen over...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zouden scholen zich extra zorgen moeten maken als er een wettelijk vastgelegde maximumwaarde aan stralingssterkte?

    Elke keer als ik dingen zie of hoor als deze denk ik aan dit:
    http://www.youtube.com/watch?v=bfOdarj_wXY

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is een onderwerp dat regelmatig in de media komt en mij als leerkracht en kersverse moeder ook wel boeit. Het is zeer duidelijk dat er meer onderzoek nodig is naar eventuele problemen door gsm-straling en wifi. Stellen dat het niet bewezen is dat dit schadelijk is lijkt me zwaar onvoldoende. Zo lang men niet zeker weet of de stralingen schadelijk zijn moet men zeer voorzichtig zijn. Uiteraard zijn er een aantal beperkingen opgelegd door de overheid maar of dit voldoende is weet ik niet.
    Een belangrijke taak ligt hier bij de ouders, kinderen krijgen steeds vroeger een gsm, tablet… En hoewel dit zeker ook voordelen heeft zijn de risico’s niet te onderschatten.

    BeantwoordenVerwijderen