maandag 24 december 2012

6 - Wat komt er terecht van ict-toepassingen in het onderwijs - Conclusie en bronnen

Een uitgebreide beschrijving van het onderzoek en de conclusie kunt u lezen in http://mbo.kennisnet.nl/2012/05/onderzoek-en-praktijk-wat-werkt-nu-echt-in-het-mbo/, waar u de publicatie kunt downloaden.

Concluderend kun je stellen dat maar weinig verwachtingen van tijdswinst of meer leeropbrengst uitkwamen. Eigenlijk alleen over het gebruik van de iPad waren leraars en leerlingen onverdeeld enthousiast. Alle andere toepassingen lieten weinig verbeteringen zien, maar vaak werd dit gezien als opstartproblemen en werd gemeend dat met aanpassingen of een veranderd verwachtingspatroon de ict-toepassingen toch nog nuttig kunnen zijn.

Algemeen zou ik willen concluderen, en de evaluatie van de onderzoekers kwam daar ook op uit, dat van te voren beter bepaald moet worden wat de toepassingen zouden kunnen opbrengen, dat de rol en coaching van de leraar cruciaal is voor het slagen van het project en dat een ict-toepassing niet automatisch tijds- en kenniswinst oplevert. De leraars die in het project betrokken waren stonden allemaal positief ten opzichte van innovatie in het onderwijs op ict-gebied, maar hebben nu wel gezien dat dat met kleine en bedachtzame stapjes zal moeten gebeuren als je wilt dat het echt iets opbrengt.


Geraadpleegde internetsites:


http://www.kennisnet.nl/ (geraadpleegd op 23/12/2012)
http://mbo.kennisnet.nl/2012/05/onderzoek-en-praktijk-wat-werkt-nu-echt-in-het-mbo/ (geraadpleegd op 22/12/2012)
http://onderzoek.kennisnet.nl/onderzoeken-totaal/exmo (geraadpleegd op 22/12/2012)
http://mbo.kennisnet.nl/exmo
http://www.impress.nl/klanten/kennisnet/default.asp?product=18732 (geraadpleegd op 22/12/2012)

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten