maandag 24 december 2012

3 - Wat komt er terecht van ict-toepassingen in het onderwijs - cases 4-6

4. Serious game

De leerlingen vonden de toepassing te gemakkelijk en dus niet uitdagend genoeg. De leraars waren van mening dat een serious game alleen iets toevoegt als de leerlingen het serieus nemen. De game moet volgens hen opgenomen worden in de gehele lesstof en meedoen voor het berekenen van een rapportcijfer. Ik denk dat de kritische houding van de leraars terecht is, òf een game komt in de plaats van een reguliere oefening (en maakt dus deel uit van de verplichte lesstof) òf een game is zó goed en eigentijds ontwikkeld dat de leerlingen het tot hun favoriete spel kiezen (en ik denk dat dat moeilijk realiseerbaar is voor elk vak en voor elke leerling).

5. iPad als mobiele werkplek

Gaan leerlingen met een iPad meer tijd aan leren besteden, wordt onderwijs efficiënter en gaat het leerrendement omhoog als je dat vergelijkt met een laptop? Het onderzoek liet zien dat leerlingen thuis niet méér gaan werken, maar onderweg wel. Met een iPad kunnen ze hun reistijd beter benutten en de leerlingen zien dat als een groot voordeel.

Leerlingen en leraars vinden ook dat de les efficiënter wordt, door de beperkte opstarttijd van de iPad in vergelijking met de laptop en omdat de docenten hun lessen beter voorbereiden en hun iPad aan het digibord koppelen. In het begin werd de iPad toch wel veel voor andere doeleinden ook gebruikt!

Ook werd bevonden dat de iPad beter werkt om te communiceren, met de leraar en met mede-leerlingen, de iPad is er altijd bij. Bij dyslectie helpt de iPad door letters gemakkelijk te kunnen vergroten.

Kosten zijn een issue, maar op de geteste school maken de leraars echter hun eigen lesmateriaal en dus worden boeken en kopieën dan uitgespaard. De leerlingen en leraars zijn zo enthousiast dat de directeur grapte: “Als ik zeg ‘we gaan stoppen met de iPads’ wordt het hier oorlog!”

Hiermee is de reactie op het gebruik van de iPad (of een andere tablet?) als enige ict-toepassing volledig positief, mits de kostprijs van de iPad, internetabonnement en Wi-Fi op school opweegt tegen een kostenbesparing van boeken en kopieën.

6. Bedrijfssimulatie

Een bedrijfssimulatie wordt ingezet om een stageplek voor te bereiden. De leerlingen zijn gemotiveerd om in een simulatiebedrijf te werken, het geeft hun zicht op de praktijk en ze kunnen zinvolle zaken oefenen. Toch wordt ook hier geen positief effect gemeten, maar omdat zowel leraars als leerlingen enthousiast zijn, besluit de school door te gaan met dit project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten