De leerlingen vonden de toepassing te gemakkelijk en dus niet uitdagend genoeg. De leraars waren van mening dat een serious game alleen iets toevoegt als de leerlingen het serieus nemen. De game moet volgens hen opgenomen worden in de gehele lesstof en meedoen voor het berekenen van een rapportcijfer. Ik denk dat de kritische houding van de leraars terecht is, òf een game komt in de plaats van een reguliere oefening (en maakt dus deel uit van de verplichte lesstof) òf een game is zó goed en eigentijds ontwikkeld dat de leerlingen het tot hun favoriete spel kiezen (en ik denk dat dat moeilijk realiseerbaar is voor elk vak en voor elke leerling).
5. iPad als mobiele werkplek
Gaan leerlingen met een iPad meer tijd aan leren besteden, wordt onderwijs efficiënter en gaat het leerrendement omhoog als je dat vergelijkt met een laptop? Het onderzoek liet zien dat leerlingen thuis niet méér gaan werken, maar onderweg wel. Met een iPad kunnen ze hun reistijd beter benutten en de leerlingen zien dat als een groot voordeel.
Leerlingen en leraars vinden ook dat de les efficiënter wordt,
door de beperkte opstarttijd van de iPad in vergelijking met de laptop en omdat
de docenten hun lessen beter voorbereiden en hun iPad aan het digibord
koppelen. In het begin werd de iPad toch wel veel voor andere doeleinden ook
gebruikt!
Ook werd bevonden dat de iPad beter werkt om te communiceren, met
de leraar en met mede-leerlingen, de iPad is er altijd bij. Bij dyslectie helpt
de iPad door letters gemakkelijk te kunnen vergroten.
Kosten zijn een issue, maar op de geteste school maken de leraars
echter hun eigen lesmateriaal en dus worden boeken en kopieën dan uitgespaard.
De leerlingen en leraars zijn zo enthousiast dat de directeur grapte: “Als ik
zeg ‘we gaan stoppen met de iPads’ wordt het hier oorlog!”
Hiermee is de reactie op het gebruik van de iPad (of een andere
tablet?) als enige ict-toepassing volledig positief, mits de kostprijs van de
iPad, internetabonnement en Wi-Fi op school opweegt tegen een kostenbesparing
van boeken en kopieën.
6. Bedrijfssimulatie
Een bedrijfssimulatie wordt ingezet om een stageplek voor te bereiden. De leerlingen zijn gemotiveerd om in een simulatiebedrijf te werken, het geeft hun zicht op de praktijk en ze kunnen zinvolle zaken oefenen. Toch wordt ook hier geen positief effect gemeten, maar omdat zowel leraars als leerlingen enthousiast zijn, besluit de school door te gaan met dit project.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten