vrijdag 2 december 2011

Durf multisensorisch denken en experimenteer!

Sommigen onder jullie kennen mij ondertussen als de rare eend in de bijt, nl als een psychologiestudente die per toeval in het verkeerde vak terecht is gekomen. Niets is volgens mij minder waar. Het onderscheid tussen therapeutische interventies en onderwijs of educatie hoeft mijn inziens niet altijd heel groot te zijn...
Wanneer we spreken over een succesvolle psychiatrische behandeling betekent dit ondermeer dat patiënten er in geslaagd zijn verkeerde percepties/gedachtenpatronen en foutief gedrag te veranderen. Of deze verandering al dan niet gebeurt, hangt af van de mogelijkheden van de patiënt tot het verwerven van nieuwe informatie en nieuwe inzichten.
'Impact techniques' zijn ontwikkeld met als doel een snellere en meer langdurige verandering te bewerkstellingen. Dit door onze kennis rond menselijke geheugensystemen te verbinden met bestaande psychotherapeutische interventies.
De technieken die in dit artikel besproken worden zijn heel eenvoudig en gebruiken multisensorische interventies om abstracte begrippen concreter te maken. Zo wordt er gebruik gemaakt van metaforen (zowel visueel als tactiel). Ze bouwen verder op de kennis dit we hebben over hoe het brein werkt, leert, informatie opslaat en verwerkt. Aangezien in onze huidige maatschappij mensen in hun dagelijks leven al in contact komen met stimulerende multisensorische ervaringen, moeten de ‘impact techniques’ ervoor zorgen dat de therapeutische ervaringen op zijn minst als even verrijkend (en dus interressant) ervaren worden. 'Impact techniques', stimuleren dan ook de emoties en interessegebieden van de cliënt en bouwen verder op zijn basiskennis terwijl het accent gelegd wordt op het maken van plezier en het vermijden van herhaling. Het resultaat is een manier van werken die zowel de efficiëntie van de behandeling als de voldoening verhoogt van zowel therapeut als cliënt.

Ikzelf ben er ondertussen van overtuigd dat deze ‘impact techniques’ ook super interessant zijn in onderwijstoepassingen. Het gaat immers over leren, verwerven van nieuwe informatie en nieuwe inzichten en hoe dit proces zo aangenaam mogelijk te maken voor zowel student als docent.

Gehanteerde principes:
Voeg multisensorische ervaringen toe
Maak het abstracte concreet
Bouw kennis op bestaande kennis
Stimuleer emoties
Ontwikkel interesse
Het plezierprincipe
Eenvoud als belangrijk principe
Herhaling zonder te moeten herhalen..

Vanuit mijn functie binnen een psychiatrisch centrum ben ik al een geruime tijd op zoek naar nieuwe therapeutische interventies met als doel onze cliënten nog beter te kunnen begeleiden/coachen naar een succesvolle reïntegratie in de maatschappij. Door de inzichten en de kennis die ik tijdens dit vak heb opgedaan, kijk ik nu op een andere manier naar therapie. Probeer ik alle vergaarde info te integreren in een nieuwe manier van omgaan met kennis, kennis delen, kennis doorgeven… Dit artikel ondersteunt mijn geloof in het gebruik van nieuwe technologieën en leermethodieken binnen een therapeutisch kader. Anderzijds besef ik ook dat niet iedereen staat te springen om dergelijke ‘Impact Techniques’ toe te passen. Hopelijk kunnen we de nieuwe wind die momenteel waait binnen het onderwijs omzetten in onderzoek naar effectiviteit waardoor het misschien eenvoudiger wordt om de vertaalslag te maken naar nieuwe therapeutische toepassingen.


Bronnen:
B. Beaulieu, Phd, ‘Impact techniques: Applying our Knowledge of Human Memory systems to Psychotherapy’, www.americanpsychotherapie.com, 2006, p23-28.
B Beaulieu heeft een doctoraat behaald in de psychologie en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van inovatieve multisensorische psychotherapeutische interventies en leermethodieken. Zij heeft verschillende boeken geschreven rond het gebruik van ‘impact techniques' zowel binnen therapie als binnen onderwijs vb 'Impact techniques' in the Classroom (Crown House, 2004).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten