zaterdag 10 december 2011

Zoveel geld voor geen resultaat?

In de Kyrene School District (VS), krijgen wij een kort overzicht van hoe de scholen er in de toekomst zullen uitzien. In 2005 heeft het district meer dan 33 miljoen dollar uitgegeven om de technologie in hun scholen in te voeren. In de loop van de zeven komende jaren zou het district de belastingen van 46,3 miljoen dollar moeten verhogen om het mogelijk te maken om in technologie te blijven investeren. De inwoners van het district hebben deze maatregel geweigerd. Wanneer de leerlingen van die scholen in de klas aankomen, nemen zij geen papier en pen maar zetten ze hun computer aan. Het klassieke schoolbord wordt door een interactief digitaal schoolbord vervangen en de scholing over talrijke onderwerpen komt met behulp van verschillende software tot stand. Natuurlijk heeft de school serieuze bespparingen moeten doen om zo'n uitgaven mogelijk te maken. Het zijn dus de gym-, muziek- en beeldende kunstlessen die minder tijd innemen in het lespakket wegens de komst van de technologieën. Het aantal leerkrachten is eveneens verminderd wegens de grote investeringen in ICT en de klassen zijn daardoor overbevolkt. Hierbij moeten we vermelden dat de invoering van deze nieuwe technologieën meestal niet gepaard ging met een opleiding en begeleiding van de leerkrachten. Uiteraard rijst dan volgende vraag: "Is het effect van de nieuwe technologieën op school positief genoeg om zich deze uitgaven te permitteren?". Matt Richtel, journalist van New York Times, heeft ontdekt- door één van de scholen in het district te bezoeken- dat deze zich zeker met hun technologieën onderscheiden maar niet echt in de schoolresultaten van taal en wiskunde. Deze resultaten blijven hetzelfde terwijl deze in andere scholen stijgen. Kunnen we dan concluderen dat de nieuwe technologieën nutteloos zijn in de klas? Het is zeker niet eenvoudig! De resultaten van de leerlingen worden immers door testen bepaald die bijna een eeuw geleden werden ontwikkeld. Deze testen kunnen waarschijnlijk niet de omvang meten van de vaardigheden die de leerlingen door ICT bereiken. De voorbereidingen die aan het district van Kyrene zijn genomen, kunnen als een experimentele stap van een vernieuwende educatieve beweging beschouwd worden. De educatieve benadering is gebaseerd op de trends van de laatste decennia die een nieuwe gedachte van opvoeding ophemelen. Het is de aard van de klas zelf, de relatie met de leerkracht die werd veranderd: de leraar circuleert tussen de leerlingen die elk op hun eigen tempo aan de hand van hun computer leren. De leraar begeleidt dus de leerlingen, die zelfstandig werken. Het is moeilijk om het effect van de technologie te meten, want er zijn allemaal verschillende klassen en scholen.

Ik vraag me persoonlijk af of de vaardigheden die vandaag door de leerlingen ( op zuiver technisch niveau) met de technologieën worden ontwikkeld, niet 'zullen vervallen zijn', zelfs voordat zij naar de universiteit gaan.

Volgens mij kunnen de technologieën zeer nuttig zijn wanneer er geen andere optie is. Er zijn dingen die men met traditionele werkmiddelen moet doen, en andere waarvoor computers een efficiënte ondersteuning kunnen bieden. Het enthousiasme van de leerlingen mag niet verwaarloosd worden.

Momenteel ziet het me ernaar uit dat de technologische ondernemingen profiteren van het gedrang van de technologie op school. Maar men is nog in een soort experimentele fase, wat het niet mogelijk maakt om positieve effecten op lange termijn bij de leerlingen te bepalen. De school als opvoedingsomgeving is in mijn ogen absoluut noodzakelijk voor de overdracht van waarden. Deze kunnen volgens mij moeilijker overgebracht worden door het gebruik van technologie.

Bronnen:

http://www.nytimes.com/2011/09/04/technology/technology-in-schools-faces-questions-onvalue.htlm?pagewanted=all geraadpleegd op 3 december, 2011

http://m.ledevoir.com/societe/actualites-en-societe/332674/a-l-ecole-numerique-rime-t-il-avec-pensee-magique geraadpleegd op 3 december, 2011

http://internetactu.blog.lemonde.fr/2011/09/23/dans-la-salle-de-classe-du-futur-les-resultats-ne-progressent-pas/ geraadpleegd op 3 december, 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten