zaterdag 31 december 2011

Leer het jezelf!

Door Simon De Keersmaecker
YouTeach

Deze software is ontworpen om leerlingen te ondersteunen die leerproblemen ervaren op taal- of rekengebied. Het heeft als doel om hulp op maat te bieden door visuele of auditieve instructies te geven. De video’s die de interactieve site geeft sluiten aan bij de leerdoelen van de overheid.

De voordelen:

· Laagdrempelig.

· Stimulerend voor de zelfstandigheid van de leerling.

· Motiverend aangezien het een ICT-vaardigheden zijn wat de meeste leerlingen graag toepassen.

· Voor de leerkracht is het tijdsbesparend.

· Door het visuele aspect dat stap voor stap te werk gaat lijkt het me ook gemakkelijk voor leerlingen waarbij het Nederlandse taalgebruik nog niet voldoende onder de knie is.

· De leerlingen hebben zelf de keuzevrijheid voor welke oefeningen ze gaan maken.

· De leerkracht kan ook zelf applicaties toevoegen die nauw aansluiten bij de les. Op deze manier kan de leerlingen, indien die meer uitleg wenst, die thuis nog eens opzoeken of herhalen.

· Aangezien het oefeningen voor thuis zijn krijgen de ouders zicht op de leerstof van de kinderen en kunnen hierin eventueel op inspelen.

· De site wordt op regelmatige basis geüpdate.

Nadelen:

· Het sluit aan bij de Nederlandse leerdoelen van die overheid. Deze zullen niet 100% overlappen met die van de Vlaamse overheid, daarom lijkt het mij voor Vlaamse leerlingen minder op maat.

· Het vergt medewerking van de school en de school betaalt er ook voor. Niet elke school zal even enthousiast zijn over het kostenplaatje.

Mijn persoonlijke zelfperspectief op de site

Zelf was ik in de lagere school een leerling die voor taal zeer veel moeilijkheden ondervond. IK had dan ook een andere begeleiding nodig dan de andere van mijn klas. Ik werd wel opgevangen tijdens bepaalde lessen in een andere klas maar deze ondersteuning was niet optimaal omdat ik geen extra oefeningen kreeg om thuis te doen. Hiervoor moest ik bij de leerkracht zelf terecht maar niet elke leerkracht was niet al te even happig op het idee om extra oefeningen te geven. Dit gaf hun extra werk mee door de oefeningen op te stellen, te verbeteren en nadien een feedback te geven. Daarom denk ik dat dit project wel goed is aangezien het dicht bij de leerling aansluit en de leerkracht er niet al te veel hoeft te verrichten.

Bron: http://youteach.nl/index.html (geraadpleegd op 2011-12-31)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten