vrijdag 9 december 2011

Weg met de harde schijf!

Als je bestanden opslaat op je computer, doe je dat meestal op je harde schijf. Maar er zijn andere mogelijkheden; je kunt je bestanden ook opslaan op een aparte server, die toegankelijk is via het internet. Dit heet cloud computing. Het grote voordeel is dat je vanop eender welke computer, smartphone of tablet aan je bestanden kunt. Je hoeft geen dingen meer op een stick te zetten en die te transporteren naar een andere pc om daar bijvoorbeeld af te printen. Je gaat gewoon op het internet naar de plaats waar de bestanden zijn opgeslagen en hup, je kan aan de slag. Verder is het heel handig voor computers met een kleine harde schijf, met weinig opslagruimte dus. Bovendien kun je met de meeste programma’s ook meerdere mensen aan de bestanden! Handig voor groepswerken dus! Het is ook veilig je bestanden op het internet te bewaren in die zin dat je je bestanden niet kwijt bent als er iets gebeurt met je computer. Het nadeel is natuurlijk de toegang tot het internet, die is er niet altijd. Bij sommige programma’s, zoals Dropbox bijvoorbeeld, kan je wel aan je bestanden in internetloze tijden; je kunt die openen, bewerken en opslaan, en vanaf het moment dat de computer verbinding maakt met het internet worden de bestanden gesyncroniseerd. Een ander nadeel is dat vele bestanden op één plaats worden opgeslagen op het internet. Wanneer hackers dit kunnen kraken hebben ze in één keer al je bestanden. Gelukkig is de beveiliging van de programma’s groot!
Praktisch: hoe heten die programma’s nu? Je hebt onder andere iCloud (van Apple, wat dacht u anders?), Dropbox, Google Apps, en Google Docs.
Ik gebruik Dropbox, en ik zou het niet meer kunnen missen. Het is zó handig om bestanden met mekaar te delen! Zware bestanden mailen niet makkelijk en het is echt easy om ze op Dropbox te zetten. Het is ook gemakkelijk in gebruik: het is gewoon een mapje in je bestanden zoals alle anderen. Wanneer iemand iets aanpast, verschijnt er automatisch een wolkje op je bureaublad met een melding. Tot voor kort gebruikte ik Dropbox enkel om bestanden te delen en er gezamenlijk aan de werken, maar nu sla ik er ook belangrijke documenten in op. Een klasgenote raakte onlangs haar laptop kwijt en daarmee ook haar deel van ons groepswerk, een pijnlijke zaak… Dit zie ik liever niet meer gebeuren! Dropbox is gratis tot en met 3.5 gigabyte, voor meer opslagruimte moet je betalen.

Bron: geraadpleegd in de krant: De Morgen, 18 november 2011: extra bijlage Multimedia.
Ingekort artikel te vinden in elektronische versie op: http://www.demorgen.be/dm/nl/11736/Dossier-Multimedia/article/detail/1349455/2011/11/28/Cloud-computing-vloek-of-zegen.dhtml en http://www.demorgen.be/dm/nl/11736/Dossier-Multimedia/article/detail/1349503/2011/11/29/Handige-sites-en-apps-voor-cloud-computing.dhtml

5 opmerkingen:

  1. Dropbox is ook één van mijn favorieten. Ik ben er nog niet heel erg bekend mee, maar muziek kan ik er al mee delen. Joepie, wat een leertechnologisch feest!

    Wat google docs betreft. Wij gebruikten dit voor de groepsopdracht en vonden dat zeer handig doordat iedereen er aan kon. Geen mailgedoe meer, maar gewoon even internet openen. Toch bewerk ik bestanden het liefst nog altijd in Word.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dropbox heb ik vorig jaar pas leren kennen... Inderdaad heel handig! Maar ik weet wel niet hoe ik een "eigen dropbox" kan beginnen... Dus al iemand mij dat eens kan zeggen/uitleggen...?

    Google docs heb ik pas leren kennen bij het maken van onze site door Lotte. Inderdaad super handig! Ook dat je kan zien wie er momenteel in aan het werken is en wie als laatste een aanpassing heeft verricht! Ik moet wel zeggen dat het soms héél traag gaat... Als ik iets wil typen gaat het ook zo traag! (Of licht dat aan mijn internetverbinding?) En ja kan er ook niets in kopiëren... of weet ik gewoon niet hoe dat moet? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dropbox hebben wij inderdaad vorig jaar leren kennen. Ik vond het enorm praktisch, op die manier kan je bestanden meteen delen met vrienden/groepsleden.

    Ik vind het idee van bestanden opslaan in een aparte server ideaal voor mij omdat ik nogal slordig ben met bestanden. Ik gebruik momenteel vaak een usb-stick, maar vind die soms niet terug. Dat je internet nodig hebt zou voor mij geen probleem zijn omdat ik toch vaak thuis of op school aan mijn bestanden werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dropbox hebben wij inderdaad vorig jaar leren kennen. Ik vond het enorm praktisch, op die manier kan je bestanden meteen delen met vrienden/groepsleden.

    Ik vind het idee van bestanden opslaan in een aparte server ideaal voor mij omdat ik nogal slordig ben met bestanden. Ik gebruik momenteel vaak een usb-stick, maar vind die soms niet terug. Dat je internet nodig hebt zou voor mij geen probleem zijn omdat ik toch vaak thuis of op school aan mijn bestanden werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jente, zelf een dropbox mapje aanmaken kan je door in je windows verkenner, zo waar al je mapjes staan, gewoon een mapje aan te maken (in je dropboxmap weliswaar). Als je het wil delen, klik je er rechts op, daarna klik je op 'dropbox' en daarna op 'share this folder'. Dan wordt automatisch doorverbonden met de dropbox site, en kan je de emailadressen ingeven van de mensen met wie je wil delen. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar www.dropbox.com gaan, je inloggen en op 'share' klikken!
    Als je nog helemaal geen dropbox hebt, gewoon ook naar dropbox.com gaan en dan kan je een log-in enzo maken!

    BeantwoordenVerwijderen