dinsdag 27 december 2011

E-learningproject in Brusselse ziekenhuizen

Voortaan bestaat er geen excuus meer om geen Nederlands te beheersen in de Brusselse openbare ziekenhuizen. Via het nieuwe e-learningproject krijgen alle personeelsleden de kans om Nederlands, zowel op het werk als thuis, te leren en beoefenen. Het project bestaat uit een elektronisch leerplatform dat speciaal ontworpen is voor het ziekenhuispersoneel. In eerste instantie is het uiteraard bedoelt om het Nederlands van de 6000 personeelsleden uit de Brusselse ziekenhuizen bij te schaven en te verbeteren. In samenwerking met het Huis van Nederlands zouden er op termijn, met hulp van taalcoaches, ook individuele leertrajecten op maat aangeboden worden per ziekenhuis. Het programma is geschikt voor onthaalbedienden, artsen en verpleegkundigen. Vooral personeel op de spoeddienst en aan het onthaal hebben nood aan een degelijke kennis van het Nederlands.

Wat houdt zo'n programma nu allemaal in?
Iedereen kan zelfstandig wanneer het zich uitkomt aan de slag met zaken zoals:
  • oefenprogramma's
  • kruiswoordraadsels
  • medische woordenschat
  • meerkeuze-oefeningen...

Dit heeft als resultaat dat de communicatie met de patiënt ook in het Nederlands vlot kan verlopen. Oorspronkelijk werd het project opgericht voor openbare ziekenhuizen, maar ondertussen heeft het zich al uitgebreidt tot de Brusselse privéziekenhuizen.

Ik zie zowel voordelen als nadelen aan dit project. Een van de grote voordelen is dat het gratis is, waardoor het meteen ookal aantrekkelijker oogt voor het personeel dat met het project aan de slag mag gaan. Daarnaast is het een project met doorgroeimogelijkheden: in Brussel zijn er wel meer openbare instellingen waar men nood heeft aan een update van het Nederlands. Ik vind het een zeer interessant project maar vrees dat wanneer mensen niet verplicht worden het programma te gebruiken, er niet ongelooflijk veel reactie op zal komen. Naar mijn mening zullen de individuele leertrajecten een groter succes kennen aangezien die persoonlijker worden aangebracht.

Bron:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AO2NH477

2 opmerkingen:

  1. Het hele idee en concept vind ik tof gevonden en kan een goed resultaat opleveren. Al zou het verplicht moeten worden om effectief volgers te hebben. Misschien kan het aan iets gekoppeld zijn, iets wat hen kan motiveren, want 'verplicht' klinkt meestal zo negatief.

    Een andere bedenking lijkt me dat ze dat niet tijdens hun werkuren moeten doen, maar daarbuiten. Ik vraag me dan af of ze dat wel kunnen verwachten van de personeelsleden?

    Ik vind het concept heel erg mooi en als het zou werken kan het een succes zijn, alleen stel ik me de praktische kant even in vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het concept vind ik interesant. Maar zou het wel efficient zijn? Ik denk dat het leren van een taal (hier het nederlands) op het werkvloer een moeilijke taak is hoe kan men naast onze werk nog tijd vinden om nederlands te leren. Het is wel een leuke concept om tijdens de pauzen uw nederlands te oefenen, maar het gaat weinig invloed hebben op het beheersen van het taal zelf. Het best blijft taalcursussen buiten het werk.

    BeantwoordenVerwijderen