vrijdag 16 december 2011

Een nieuwe sociale hype?

Jongeren van vandaag kennen en gebruiken het allemaal, sociale media. Van gsm tot facebook en youtube, zowat elke jongere maakt er gebruik van en het eerste gebruik van sociale media gebeurt op steeds jongere leeftijd. Wat zou er gebeuren wanneer men beroep doet op deze media in functie van onderwijs?

De meningen hierover zijn verdeeld. Uit de ene hoek komt de bedenking dat dit een netwerk is waar scholen zich niet in mogen opdringen. Terwijl men vanuit de andere hoek onderzoek en projecten opstart.

In Nederland, Breda, is onlangs een nieuw eLab opgericht. Men wil onder andere onderzoek doen naar sociale media en dieper ingaan op het gebruik daarvan in het onderwijs. Jos Baeten, oprichter van dit lab, is alvast zeer positief. Het gebruik van youtube om een presentatie te verrijken, Twitter om een verhaal te vertellen of waarom Skype niet introduceren, een online gastspreker misschien? Dit zijn maar enkele voorbeelden, het aanbod op vlak van sociale media is immens, men moet er alleen de nodige effectiviteit en educatieve aspecten uit weten te halen.

Een recent opgestart project is Coollearning. Het doel is om leerlingen aan de hand van de meest gebruikte sociale media te prikkelen in functie van leerstof en kennis (sms, e-mail, facebook, msn etc.). Een voordeel is dat de meeste leerlingen hier reeds vertrouwd mee zijn, zo niet leert men op actieve en ontdekkende manier wat dit precies inhoudt. Belangrijk om te benadrukken is dat dit buiten de lessen gebeurt.

Hoe Coollearning te gebruiken? De docent of begeleider hoeft enkel een systeem in te stellen waardoor er op vooraf ingestelde tijdstippen een bericht naar de leerling zal worden gestuurd. Dit kan bijvoorbeeld door een sms waarin een vraag wordt gesteld over de betreffende leerstof. Het gebruik ervan buiten de lessen is voordelig aangezien men bijvoorbeeld tijdens een weekend, of andere lange tijdperiodes, regelmatig geconfronteerd wordt met de leerstof. Wanneer dit niet gebeurt, dreigt nieuwe informatie al snel vergeten te worden. Het resultaat is dat de nieuwe kennis beter onthouden wordt en de leerling regelmatig gestimuleerd wordt. Tevens wordt dit toegepast tijdens de vrije tijd van de leerling, mogelijk wordt hierdoor een link gemaakt tussen leerstof en dagelijkse realiteit. Daarbij is het belangrijk te vermelden dat het systeem de statistieken bijhoudt waardoor de docent meer controle kan uitoefenen en waarbij de individuele vooruitgang van elke leerling kan worden bijgehouden.

Tegenstanders willen voornamelijk het belang van een eigen sociaal netwerk van leerlingen benadrukken. Binnen dit netwerk genieten leerlingen van hun vrijheid en privacy, een tussenkomst door de school, in dit geval docenten en begeleiders, zou dit enkel verstoren. Een tweede opmerking wordt gemaakt over de voorkennis die leerlingen hebben van sociale media. Het is belangrijker de nadruk te leggen op het voldoende aanleren van de mogelijkheden en het gebruik ervan. In plaats van het expliciete gebruik van sociale media, zou deze partij liever een online leerplatform promoten waarbij e-learning en sociale media gecombineerd kunnen worden.

Bronnen:

http://www.basmennink.nl/projecten/coollearning-onderwijs-met-plezier-en-effect

http://www.coollearning.nl/

http://www.onderwijsvanmorgen.nl/social-media-en-de-kansen-voor-het-onderwijs/

http://winkwaves.com/files/TS_Social_Media_apr2010.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten