zaterdag 31 december 2011

Videogames maken slim

Zoals al besproken in een aantal reeds verschenen artikels in deze blogspot, richt ik mij op de videogame als voordeel voor de lerende.

Ik ga hier vooral op zoek naar de link tussen de videogame en het onderwijs in relatie tot de lerende.
Volgens James Paul Gee, taalkundige en professor Geletterdheid aan de Universiteit van Arizona, spelen kinderen videogames omdat ze een nieuwe taal leren die hen toegang geeft tot nieuwe virtuele werelden, betrokkenheid, intriges en zinvolle uitdagingen.
Gee is er van overtuigd dat we deze digitale taal verder ontwikkelen, waaruit videogames bestaan. Onze huidige taal, bestaande uit schrijven en lezen, is niet de enige manier van communicatie vandaag de dag.

Aran Levasseur, technologisch coördinator van San Francisco University, is voorstander van het implementeren van deze nieuwe digi-taal in ons onderwijssysteem.
Videogames leren mensen immers om problemen op te lossen en de emotionele geladenheid van het falen te verlagen. Het is net die emotionele geladenheid die ons huidig onderwijssysteem in de hand werkt. Het gebruiken van die tools zou dus grote veranderingen kunnen teweegbrengen in het onderwijsveld.
De huidige onderwijswereld moet zich ook voorbereiden op de 21ste eeuw en al zijn eisen. Door virtuele ervaringen zou de lerende kunnen voorbereid worden op echte werksituaties.

Toch moet men erkennen dat er geen garantie is dat mensen effectief van de game zullen leren. Al kan je ook beweren dat een mens niet zal leren uit 'Lord of the flies'. Daarom moet men ook met deze games doordacht omgaan. Levasseur haalt een aantal mogelijkheden aan: zo zouden studenten samen strategiën in het spel kunnen bespreken, de leerkracht moet zelf ook gamen, verbind de games met de wereld om de lerende heen.

Deze denkwijze heeft men onderworpen aan een ware twitterdiscussie onder leiding van Netwijs.
Hier kwamen een aantal bedenkingen uit de bus voor het implementeren van videogames.
-het is erg kostbaar
- vaak in het engels, voor nederlandstaligen een drempel
- de koppeling aan de lesdoelen
Positief kwamen er ook enkele gedachten uit de bus:
- games geven een duidelijke feedback
-doelen zijn op voorhand duidelijk, de weg niet
- het is gevarieerd en op ieders niveau


bronnen:
http://www.pbs.org/mediashift/2011/08/the-literacy-of-gaming-what-kids-learn-from-playing215.html; geraadpleegd 27 december 2011
http://netwijs.blogspot.com/2011/08/passend-onderwijs-laat-ze-gamen.html; geraadpleegd 27december 2011
http://schoolleidervo.kennisnet.nl/2011/08/08/leren-zoals-in-een-videogame/; geraadpleegd 27december 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten