maandag 5 december 2011

Khan Academy : free world-class education to anyone anywhere.

Khanacademy.org is een online webplatform waar aan de hand van gratis video’s verschillende onderwijsdelen uitgelegd worden zoals wiskunde, biologie en geschiedenis.

Het leerplatform is opgebouwd met een zekere boomstructuur, een zogenaamde Web Of Knowledge, waarbij elk onderdeel elkaar opvolgt. Zo begin je bij wiskunde, bij de basics, en ga je hier steeds dieper op in.

Elke stap van het leerproces wordt gedetailleerd bijgehouden zodat je een goed overzicht hebt van wat je reeds afgelegd hebt. Zo merk je waar je goed in bent en waar er ruimte voor verbetering is.

De registratie gebeurt aan de hand van een kleurensysteem: groen, blauw en rood. Groen betekent dat je het onderdeel succesvol hebt afgelegd, blauw betekent dat je het onderdeel aan het bekijken bent, maar hierbij komen momenteel nog geen problemen voor. Rood betekent dat je moeilijkheden ondervindt en er hulp nodig is om dit onderdeel succesvol af te ronden. Het kleurensysteem maakt het dan ook overzichtelijk voor de begeleiders (leerlingen, ouders) om zich te focussen enkel en alleen op de personen die met rode items geconfronteerd werden. Op dit moment kunnen begeleiders deze groep apart nemen om ze zelf bij te scholen. Er kan ook geopteerd worden om een leerling dat reeds dit onderdeel succesvol heeft afgelegd (groene zone) in te schakelen om deze leerling verder te helpen.

Doordat het gaat om video’s kan elke student de onderdelen waar hij moeite mee heeft meerdere malen bekijken tot hij de materie volledig onder de knie heeft.

Het webplatform is zodanig gebaseerd dat er een zekere competitie in zit. Zo kan je verschillende beloningen ontvangen als je stages van het onderdeel succesvol hebt afgelegd. Het is vrij voor elke lerende, wat ervoor zorgt dat ze de problemen in hun eigen tempo kunnen oplossen en zich zo kunnen richten op de instructie waar zij het meeste moeilijkheden mee hebben. Het doel van Khan Academy is om het onderwijs voor leerkrachten te verbeteren en om vooral plezierige educatie aan te bieden voor studenten. Vele testen hebben aangewezen dat het heel doeltreffend is. Ook omdat het gratis en wereldwijd is, spreekt het velen aan.

Het nadeel bestaat erin dat Khan Adademy kan zorgen voor een verwaarlozing van de didactiek in het onderwijs.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=gM95HHI4gLk (geraadpleegd op 1 december 2011)
http://www.khanacademy.org/ (geraadpleegd op 1 december 2011)
http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2011/07/de-khan-academy-als-alternatief-onderwijssysteem-is-verarming-van-didactiek-in.html (geraadpleegd op 1 december 2011)
http://www.ted.com/ (geraadpleegd op 1 december 2011)
Dijksman, A.J., Khan, S. 2011. Khan Academy: the world's free virtual school. Geraadpleegd op 1 december 2011, http://meetings.aps.org/Meeting/MAR11/Event/136506

3 opmerkingen:

  1. Eerst enkele positieve aspecten van Khan Academy: Dit lijkt me een boeiend leerplatform. Het gebruik van kleuren voor het indelen per niveau geeft, volgens mij, ook een meerwaarde aan deze werkmethode. Het is interessant om te weten welke evolutie wordt gemaakt en hoe snel de leerling vooruitgang boekt. Verder is het positief dat de studenten via beeldmateriaal geprikkeld worden gedurende dit educatieve proces.

    Bij het lezen van dit artikel heb ik ook sommige bedenkingen: Start iedereen op hetzelfde niveau? Slimmere leerlingen zullen de eerste niveaus gemakkelijker oplossen en krijgen op die manier sneller een beloning. Het is mogelijk dat dit frustrerend werkt voor de zwakkere leerlingen. De studenten hebben ook de mogelijkheid om thuis te oefenen. Is de verleiding dan niet groter om zich te laten helpen door hulplijnen (cfr. een familielid, vrienden/kennissen, het internet,...) om een fase succesvol af te leggen? Deze optie bestaat natuurlijk ook voor de studenten wanneer ze gewoon thuis huiswerk/oefeningen maken.

    Al bij al neemt Khan Academy de vorm aan van een stimulerend en positief platform voor de (zwakkere) leerlingen om oefeningen te maken en om bij te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een mooie aanvulling van het onderwijs, maar mag niet de gewone lessen waarbij een leerkracht vooraan staat en uitlegt geeft, vervangen vind ik.
    Al dat computergedoe voedt volgens mij te veel het asociale aspect van de leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het persoonlijk altijd aangenaam om te leren via beeld (o.a. video's) Maar zoals florien al aanhaalde wordt je dat ook snel beu als er niet genoeg afwisseling is en geen sociaal contact.

    Ook is dit een mooi toepassing van het constructivisme, ik herken hierin computer based learning, kennis wordt hier opgebouwd (op eigen tempo), eigen interpretaties van de leerstof... en natuurlijk de nadruk op het proces en niet zozeer het uiteindelijke 'product'.

    Al de leertechnologieën die gratis aangeboden worden hebben voor mij een streepje voor omdat dit al zeker een eventuele proefperiode niet in de weg kan staan.

    BeantwoordenVerwijderen