vrijdag 16 december 2011

Van NOT naar HOT

Tot nog toe was het gebruik van de gsm tijdens de les verboden. Verschillende straffen zouden volgen wanneer een leerling dit toestel nog maar durft bovenhalen! Is het niet mogelijk dit apparaat in te zetten om een les te verrijken en leerlingen hiermee te motiveren?

In Nederland rees recent de vraag of dit een goede manier zou zijn om kinderen van de basisschool Engelse woordenschat aan te leren aan de hand van een mobiel toestel. Hier werd dan ook onderzoek naar gedaan, het resultaat was positief. Kinderen zijn meer gedreven wanneer zij hier gebruik van kunnen maken. Door verschillende applicaties kan men video, geluid, tekst etc. raadplegen. Waarom ook geen testen en toetsen ontwikkelen voor op de gsm? Dit maakt het mogelijk om meteen te testen hoe goed de nieuwe leerstof wordt beheerst.

Tijdens dit onderzoek werd een bezoek gebracht aan de dierentuin, aan de hand van hun gsm konden zij op hun scherm volgen. Dankzij een ingebouwde GPS konden zij de weg vinden doorheen de dierentuin en daarmee ook de verschillende dieren lokaliseren. De bedoeling hierbij was dat de leerling bij elk dier de Engelse benaming kon terugvinden op zijn gsm. Op deze manier werd de leerstof op een spelende en actieve manier overgebracht. Bij kinderen die toegang hadden tot dit toestel werd een duidelijk positief resultaat gemeten, in tegenstelling tot kinderen die geen gebruik maakten van een gsm.

Tevens in de thuissituatie wordt een duidelijk verschil gemeten. Leerlingen die thuis gebruik kunnen maken van een gsm om te leren en oefenen, besteedden hier opvallend meer tijd aan dan kinderen zonder dit hulpmiddel. Deze leerlingen presteerden daarenboven zeer goed. Dit kan deels verklaard worden doordat dit inspeelt op de interesses van de kinderen en aansluit bij hun belevingswereld.

Het toestel wordt ontdaan van een simkaart. Dit verhindert dat de kinderen kunnen bellen, sms’en of gebruik kunnen maken van het internet. Doordat de leerling zelfstandig kan leren, construeert hij zelf kennis in een omgeving die voor hem zinvol is. Als laatste is het interessant om weten dat de gegevens per leerling worden opgeslagen, daardoor is er de kans om bij te sturen of extra hulp te bieden.

Het motiveren van kinderen aan de hand hiervan lijkt me nuttig, tegenwoordig zijn kinderen al enthousiast wanneer ze iets aangeboden krijgen dat licht geeft en verschillende knopjes heeft om op te duwen. Daarbij kunnen ze actief zelf aan de slag. Negatief is voornamelijk dat de kinderen meer aandacht tonen voor de gsm dan voor de omgeving en de leerstof. Ook vraag ik me af hoe het gebruik ervan voor testen en oefeningen doeltreffend gebruikt kan worden, nemen kinderen een test wel serieus? Als dit alles namelijk als een spel wordt ervaren, dan doet het er toch niet toe hoe vaak je een fout maakt, in een spel kan je namelijk altijd herbeginnen.

Bronnen:

http://xyofeinstein.wordpress.com/2011/01/13/engels-leren-met-je-gsm-een-onderzoek-van-kennisnet/

http://www.martijnbaten.nl/leren-met-je-mobiel-een-prima-leermiddel

http://over.kennisnet.nl/attachments/session=cloud_mmbase+2300088/Nr._30_Leren_met_je_mo%20%20biel_def.pdf

4 opmerkingen:

  1. Persoonlijk denk ik dat het zorgt voor mindere interactie tussen leerkracht en leerling en de leerlingen onderling. Zouden kinderen in de basisschool niet gewoon moeten gestuurd worden door de leerkracht? Ook denk ik dat de aandacht vooral naar alleen de instructieverantwoordelijke moet gaan in het basisonderwijs, anders zorgt het misschien voor extra afleiding. Daarnaast vind ik het wel een handig instrument voor thuis te gebruiken zoals hierboven is vermeld. Op die manier gaan de leerlingen meer interesse tonen in hun schoolactiviteiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het gebruik van een gsm in lesverband op bepaalde vlakken niet zo een slecht idee is. In het voorbeeld van de dierentuin gaan de kinderen actiever meewerken en meer interesse tonen in de leerstof. Doordat het toestel geen simkaart heeft kunnen de leerlingen niet afgeleid worden van hun leerstof. Want dan staat er op de gsm ook alleen maar leerstof waarmee ze kunnen werken. Als de leerkrachten serieus hiermee omgaan zie ik niet in waarom de leerlingen dit alleen maar gaan zien als een spel.

    BeantwoordenVerwijderen