donderdag 22 december 2011

Word een sociale coach op de werkvloer.

Voorbeelden van sociale media in het onderwijs kan U in onderstaande blogberichten lezen, maar deze integratie kan ook plaatsvinden op de werkvloer. Een voorbeeld hiervan is Rypple, in wat volgt zal dit platform besproken worden.

Rypple is voornamelijk bedoeld om aan werknemers de mogelijkheid te geven om op een eenvoudige, aangename en interactieve manier feedback te geven aan collega’s. Er kunnen berichten gepost worden op basis van vier functies:

  1. Feedback: Als ‘leerling’ kan er gevraagd worden naar (anonieme) feedback.
  2. Kudos: Er kan een publieke of private blijk van waardering gegeven worden. Hierbij is ook plaats voor opbouwende kritiek
  3. Coach: Via videoconferenties, telefoon of face-to-face contact kunnen er tussen collega’s onderling coachingssessies gehouden worden.
  4. Acties: De mogelijkheid bestaat om korte termijn doelstellingen of specifieke acties te posten die voor een bepaalde datum bereikt dienen te worden.

Via deze weg kunnen de werknemers veel bijleren, efficiënter samenwerken en communiceren, en zich bijgevolg verder ontwikkelen binnen het bedrijf.

Hoe kan een organistie het grootste voordeel halen uit Rypple?

Via de volgende manieren kan er door de werknemers het meest profijt gemaakt worden van Rypple op de werkvloer:

· Feedback en coaching afstemmen op relevante onderwerpen voor het werkterrein.

· Evaluatie op frequente basis.

· Algemene en persoonlijke doelstelling formuleren op Rypple.

· Commentaar geven op eigen werk of dat van collega’s leidt, via verwerking, tot nieuwe informatie en kennis. Wanneer een bedrijf ervoor zorgt dat deze reflecties kunnen teruggekoppeld worden naar de praktijk kan er pas écht geleerd worden.

· De werknemers moeten normen, zoals respect en wederkerigheid, hoog in het vaandel dragen. Essentiële normen en waarden worden daarom best in de bedrijfscultuur geïntegreerd vooraleer Rypple in gebruik genomen wordt.

Hoe kan Rypple leren op de werkvloer bevorderen?

Er zijn tal van positieve kanten aan Rypple. Ten eerste is het platform goed toegankelijk en kan het via diverse elektronische toestellen met internetverbinding gebruikt worden. Ten tweede is Rypple interactief; Werknemers kunnen zich indelen in specifieke groepen waarin je dan publiek of anoniem kan communiceren. Vervolgens zendt Rypple aan nieuwkomers een e-mail waarin tips staan over het gebruik van de verschillende functies. Ook zijn er artikels beschikbaar over leiderschap, coaching en feedback, deze zijn interessant omdat hierdoor bijgeleerd kan worden of ‘betere’ kritiek gegeven kan worden. Tenslotte garandeert Rypple een degelijke beveiliging en privaat gebruik.

Werkpunten:

  • Opgedane kennis van organisaties zou aangeboden kunnen worden via een zoekfunctie. Als iemand bijvoorbeeld zijn presentatievaardigheden wil verbeteren, zou het handig zijn als hij/zij kan zoeken naar eerder geposte suggesties.
  • Bijlagen uploaden, wat nu niet mogelijk is, kan leiden tot extra informatie en diepgaande reacties en feedback.
  • Wanneer een werknemer weet dat hij/zij zijn/haar posts kan verwijderen of bewerken, zal dit voor meer vertrouwen zorgen. In de huidige versie van Rypple is dit niet mogelijk. Er zou ook gedacht kunnen worden aan een persoon die reacties, opmerkingen, … controleert. Momenteel is er geen toezicht op reacties, deze kunnen ook negatief zijn, waardoor bijvoorbeeld cyberpesten kan ontstaan.

Samenvattend

De ultieme efficiëntie van Rypple hangt af van de samenwerking tussen de tools, de context en de leerlingen/werknemers. Het gebruik van een sociale netwerksite is goedkoop, maar bedrijven moeten ook de opstartkosten, extra tijd en energie die men eist van werknemers voor een succesvolle integratie in rekening brengen. Daartegenover, wanneer organisaties Rypple, of dergelijke, gebruiken voor de ontwikkeling van een basiscultuur van reflectie en samenwerking kan dit zeker leiden tot een verbetering van leren op de werkvloer.


Bronnen:

http://elearnmag.acm.org/featured.cfm?aid=1872824 (Geraadpleegd op 22/12/11)

http://www.medemerkers.be/content/rypple-sociale-validatie-actie (Geraadpleegd op 22/12/11)

http://rypple.com/ (Geraadpleegd op 22/12/11)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kudos (Geraadpleegd op 22/12/11)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten