dinsdag 13 december 2011

Voorspel de toekomst van je schoolresultaten!

Leerlingen maken meer en meer gebruik van een elektronische leeromgeving en daar wil men iets mee doen… Door middel van een analyse van het online gedrag van studenten binnen deze elektronische leeromgeving weet men verschillende gegevens te verkrijgen. Dit nieuw fenomeen binnen het onderwijs noemt ‘Learning Analytics’. De gegevens die hiermee worden verkregen verschaffen inzicht in het studiegedrag, de kwaliteit van gebruikte onderwijsmateriaal, het gebruik digitale leer- en werkomgeving… Men kan dus een waardevolle feedback verschaffen aan studenten en docenten tijdens het onderwijsproces.

Voor de student kan Learning Analytics gezien worden als een persoonlijke assistent tijdens het leren. Wanneer een leerling bijvoorbeeld herhaaldelijke keren dezelfde fouten maakt bij een oefening wordt het gezien door Learning Analytics en wordt het gemeld aan de student. De student kan met behulp van Learning Analytics ook feedback krijgen over zijn studiegedrag. De leerlingen komen hun sterke en zwakke punten te weten en er kunnen zelfs voorspellingen worden gedaan over hun toekomstige prestaties. Ook kan de student zien hoe zijn voortgang zich verhoudt tot zijn medestudenten. Bij dit alles is de visualisatie van de data een belangrijke factor.

Zoals ik reeds zei verschaft het ook voor de docent waardevolle feedback. Hij kan kijken welke studenten het goed doen en welke het minder goed doen. Op deze manier kan hij voor al zijn leerlingen een optimale leerervaring bereiken door oefeningen te geven die aangepast zijn aan hun niveau. Ook kan een docent kijken of studenten de oefentoetsen hebben gemaakt en hoe vaak studenten gebruik maken van het cursusmateriaal.

Dit alles kunnen we ook naar het niveau van de hele school tillen. Met behulp van Learning Analytics kan men bijvoorbeeld kijken welke klassen goed presteren en welke docenten een methode hebben gevonden om het meeste uit de leerlingen te halen.

Learning Analytics lijkt op het eerste zicht enkel positieve effecten te hebben. Studenten ontdekken hun zwakke punten en kunnen hier iets aan proberen te doen, men ontdekt welke methoden het beste werken bij de leerlingen… Allemaal dingen die kunnen bijdragen tot een verbetering van het onderwijs. Maar, er zijn enkele bedenkingen. Learning Analytics kan gebruikt (of misbruikt) worden als controlemechanisme. Er is ook de kans dat men op basis van Learning Analytics te snel conclusies zal trekken, het is zeer belangrijk dat er een volledig beeld wordt gegeven en dat alles correct wordt geïnterpreteerd. Ook moeten we ethische aspect aanhalen. Het verzamelen van gegevens over leerlingen brengt verschillende privacyvraagstukken met zich mee.

Learning Analytics is een nieuw fenomeen, waar volgens mij wel toekomst in zit. Maar momenteel zijn er nog maar weinig praktijkvoorbeelden, het is dus moeilijk om al conclusies te trekken.

Bronnen:

http://innovatie.kennisnet.nl/kennisnet-en-innovatie/trendrapport/learning-analytics (geraadpleegd op 06/12/2011)
http://www.frankwatching.com/archive/2011/11/17/learning-analytics-maatwerk-in-het-onderwijs-door-meten/ (geraadpleegd op 06/12/2011)
http://www.surffoundation.nl/nl/themas/innovatieinonderwijs/learninganalytics/Pages/Default.aspx (geraadpleegd op 07/12/2011)

4 opmerkingen:

  1. Sommige leerlingen komen op het internet anders over dan in het echte leven. Hiermee zal dus zeker ook rekening moeten gehouden worden.
    Verder vind ik het maar een gek idee dat de leerkrachten mijn doen en laten kunnen volgen via het internet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk hetzelfde als Florien!

    Volgens mij zouden er ook studenten misbruik van maken... Je kan een vriend de oefeningen die je moet maken laten maken in jouw plaats... Aangezien het toch allemaal achter de PC gebeurt heeft geen enkele leerkracht 100% zekerheid of de leerling in kwestie dat écht wel gemaakt heeft! Ik denk dat daar een oplossing moet voor gevonden worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met het probleem dat jij aankaart, Jente, moet inderdaad rekening worden gehouden. Maar uiteindelijk gebeurt dit bij gewone taken ook al, dat één iemand het maakt en de anderen het overschrijven omdat ze het vergeten zijn of omdat ze het zogezegd niet begrepen. De informatie die men nu reeds heeft over Learning Analytics is ook enkel theorie, wanneer het meer toegepast zal worden in de praktijk zullen problemen als deze opkomen, en moeten er oplossing worden gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen