maandag 19 december 2011

Bereslim door computerspelletjes!

'Bereslim.nl' is een platform opgezet door de samenwerking tussen pedagogen, ontwikkelingspsychologen en ICT'ers, zij bieden verantwoorde computerspelen aan die de leerontwikkelingen van jonge kinderen (3tot7jaar) op verschillende terreinen stimuleren.

De website wordt gebruikt om onderzoek te doen naar de effecten van computergebruik op de ontwikkeling van jonge kinderen. Het is een initatief van Stichting Edict (Educatie door informatie- en cummunicatietechnologie), een organisatie die het gebruik van ICT in het onderwijs wil stimuleren.

Een belangrijke factor voor een goede leerontwikkeling is adequaat leergedrag. Wanneer een kind optimaal kan leren door inzet van goede strategieën dan wordt leergedrag 'adequaat' genoemd. Om dit leergedrag te stimuleren is de computer een ideaal middel!
Vaak wordt het spelen van een computerspelletjes gelinkt aan televisiekijken, maar er is een groot verschil! Televisiekijken is eerder passief en wanneer een kind aan het spelen is op de computer dan is het actief bezig. Natuurlijk zijn niet alle computerspelletjes even goed, maar de spelletjes op 'bereslim.nl' zijn zo ontworpen dat ze de interactie tussen de computer en het kind bewust uitlokken. Nadien krijgen de ouders en/of leerkrachten feedback over de ontwikkeling van het kind op basis van de speelresultaten.

De website 'bereslim.nl' heeft 3 hoofddoelen:



  1. De ontwikkeling van peuters en kleuters stimuleren via leuke, pedagogisch doordachte computerspelletjes.

  2. Informatie terugkoppelen aan ouder of opvoeder over de ontwikkeling van een individueel kind.

  3. Het verzamelen van gegevens voor het weteschappelijk onderzoek naar vormgeving en effectiviteit van computertaakjes in relatie tot verschillende kenmerken van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Wil je het adequaat leergedrag van je zusje, broertje, nichtje, neefje,...wat bijschaven of dat van jezelf? Ga dan snel naar http://www.bereslim.nl/index.htm !


Voordelen:



  • De spelletjes lokken interactie uit, het kind is actief bezig.

  • Ouders of leerkrachten krijgen feedback op basis van de speelresultaten, zo kan met het kind opvolgen in zijn ontwikkeling.

  • Zo leren ze de computer al ontdekken op jonge leeftijd, heel belangrijk aangezien de pc diep in onze maatschappij is geïntegreerd.

  • Heel leerrijk, ze leren op een speelse manier.

  • Het kind kan zich individueel bezighouden.

  • Men kan dit gebruiken in de kleuterscholen aangezien men resultaten krijgt van hoe goed of slecht het kind gepresteerd heeft op de spelletjes.

Nadelen:



  • Als de jonge kinderen uren achter de computer zitten dan wordt dat wel schadelijk voor de ogen.

  • Ze kunne eraan verslaafd geraken en misschien willen ze dan niet meer met het 'gewone' speelgoed spelen.

  • Als ze veel achter de computer zitten kan dit nadelig zijn voor hun socioale vaardigheden.

  • Het kind kan last krijgen van RSI (Repetitive Strain Injury, oftewel een muisarm).




Hebben jullie nog voor-of nadelen, of commentaar?


Bronvermelding:
- http://www.springerlink.com/content/43l553q446218601/ (geraadpleegd op 19/12/2011)
- http://resources.metapress.com/pdf-preview.axd?code=43l553q446218601&size=largest (geraapleegd op 19/12/2011)
- http://www.bereslim.nl/index.htm (geraadpleegd op 19/12/2011)

4 opmerkingen:

  1. Bereslim deed me meteen denken aan het kindje waarop ik ga babysitten. De eerste keer dat ik er ging zat hij de hele tijd op een Ipad te spelen. Toen ik keek was hij een spelletje van Bumba aan het spelen (wat wel heel educatief bleek te zijn). Hij leerde tellen, 2 dezelfde zaken herkennen,... Dus daarom vond ik ook bereslim een goed idee.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen voorstander was om zo'n jonge kinderen al met die technologische snufjes te laten spelen, maar als het hen op een aangename manier doet leren, waarom dan niet? Ook kan er hulp aangeboden worden door bvb de moeder, maar die moet niet constant met het kind bezig zijn. Het kind kan zelf zijn eigen weg zoeken.

    Uiteraard is het belangrijk dat de kinderen dit gebruiken voor schoolse doeleinden, want spelletjes spelen die niet in verband staan met leren zou ik hen toch niet op de computer laten doen. Buiten spelen is een must!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Heb je hem al laten spelen op bereslim.nl? Wat vond hij ervan?

    Maar inderdaad... Spelen met andere mogelijkheden is belangrijk! Ook al zijn die spelletjes op de computer leerrijk... Ik denk dat als ze spelen met andere kindjes, buiten spelen,...ze ook wel wat kunnen bijleren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk ook dat een goede manier kan zijn om via spelletjes iets te leren. Nochtans, zou ik nog andere of aanvulende nadelen bespreken.
    Ik denk inderderdaad, zoals je hebt gezegd, dat de kinderen kunnen verslaafd worden en niet meer met een gewone speelgoed te spelen.
    Als je naar een speelgoedwinkel gaat, vind je enorm veel verschillende soorten speelgoed : blokjes om iets in 3D op te bouwen, creatieve materiaal, verhaalen met stoffen en geluid, dieren, treinen, gezelschapspelen,...er bestaan ook veel specifieke educatieve spelen.
    Ik denk dat er veel dingen bestaan, in onze 'echte' wereld, die niet door de computers vervangen kunnen zijn. Het ontdekken van materie, van natuurkundige verschijnsel, de kleurschakering van de verf, de communicatie vaardigheden die worden door het spelen met anderen ontwikkelt,...
    Daarna, denk ik dat een soort 'feedback' geven aan de ouders (als ik het goed begrepen heb, gaat altijd over een feedback op virtuele wijze?) onaangepast kan zijn. De ouders hebben de mogelijkheid om de ontwikkeling van hun kind te volgen en dat is wel belangrijk. Ze zullen nochtans niet noodzakelijk met hun kind daarover te praten. Het scherm wordt dan een soort grens die de communicatie zou niet oversteken.
    Ik ben echt kritish tegenover de technologieen en vooral voor kleine kinderen. Ik geloof dat kinderen kunnen gemakkelijker, snellen, op een ludieke manier op een computer iets leren, maar ten koste van welke andere bevoegdheden?
    Het is volgens mij heel belangrijk dat de ouders volledig bewust worden van het belang van alle verschillende leermethoden en dat zij zich niet beperken aan het computer alleen als 'leermiddel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk Perrine!

    Inderdaad, ouders krijgen enkel virtueel feedback.

    Je hebt gelijk, er zijn zoveel educatieve spelletjes te vinden in onze wereld. Ik denk dat het belangrijk is dat de ouders een goed evenwicht proberen te zoeken dat hun kind zowel spelletjes speelt op de pc én met de educatieve spelletjes uit de winkel!

    Bij deze denk ik dat er heel veel afhangt van de ouders zelf, zij kunnen namleijk beslissen met wat het kind kan spelen/gebruiken als 'leermiddel'. Ouders moeten hiervan goed op de hoogte zijn!

    BeantwoordenVerwijderen