donderdag 8 december 2011

Digitaal naar school voor iedereen!

Wat als je plots ziek wordt? Als je niet meer naar school kan? Heb je dan helemaal geen kans op een diploma? Kan je het dan vergeten? Loop je dan voor altijd een achterstand op?

Dankzij de volgende organisatie hoeft dit echter niet het geval te zijn! Bednet! Zij zorgen ervoor dat je toch een beetje naar school kan ondanks medische redenen.

Bednet zorgt ervoor dat kinderen die om een of andere medische reden niet meer naar school kunnen toch gewoon les kunnen volgen in hun vertrouwde klas. Het zorgt zelf voor technologisch materiaal. De leerling moet wel zelf zorgen voor boeken en schoolmateriaal. Zowel de leerling als de klas krijgt een computer met een webcam. Elk kind heeft een gesloten leeromgeving die toegankelijk is via breedband internet. Het is de bedoeling dat de leerling en de leerkracht een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. Het systeem werkt heel interactief. De leerling die niet aanwezig is in de klas wordt zo veel mogelijk betrokken bij de lessen. De leerlingen kunnen foto’s nemen van het schoolbord, antwoorden op vragen, documenten van in de klas raadplegen en zelfs hun had opsteken!

Pro’s:

  • Het kind krijgt geen ernstige leerachterstand.
  • Het is makkelijk om na de ziekte de draad terug op te nemen.
  • Het kind blijft actief deelnemen, alles is zo normaal mogelijk.
  • Het zorgt voor afleiding van de ziekte.
  • De structuur blijft in het leven van het kind.
  • Het blijft een doel hebben.
  • Het kind blijft op de hoogte van wat er in de klas gebeurt.
  • Sociaal contact, in de speeltijd kunnen de klasgenootjes chatten met de leerling.
  • De toetsing kan ook blijven plaatsvinden.

Contra’s:

  • Sommige kinderen willen alle lessen volgen. Het kan heel vermoeiend zijn. Ze zijn tenslotte ziek.
  • Hoewel er geprobeerd wordt het kind zo veel mogelijk te betrekken, zijn er natuurlijk lessen of activiteiten waarbij het kind niet kan deelnemen.
  • Het kan confronterend zijn. Het besef van isolatie, ook op sociaal vlak, kan komen.
  • Het duurt een maand eer het project kan beginnen na de aanvraag.

Het project is enorm snel gegroeid. Het is opgericht in 2003. Al in 2007 werd het in gebruik genomen door 39 kinderen. Amper een schooljaar later konden al 77 kinderen genieten van de faciliteiten van bednet en in het schooljaar 2010-2011 meer dan 100!

Bednet is een project dat medemogelijk gemaakt wordt door de Vlaamse Overheid,hierdoor is het grotendeels gratis. De minister van onderwijs Pascal Smet is zeer positief over Bednet. Op termijn wil hij dat meer dan 500 kinderen ervan gebruik kunnen maken. Zo wil hij dat alle kinderen die door medische redenen niet in de klas kunnen of mogen zijn, het recht hebben op Bednet. De vzw is momenteel aan het onderzoeken of er zelfs een mogelijkheid bestaat om Bednet te introduceren in het kleuteronderwijs.

De werking is zeer doeltreffend. Er is internationale interesse. Zelfs de Japanners zijn al eens les komen volgen in ons land via Bednet.

Conclusie: Door het technologische aan het menselijke te koppelen kan je wonderen verrichten!

Bronnen:

3 opmerkingen:

  1. Ziet de zieke leerling dan gewoon het bord of heel de klas dan? Want als je heel de klas ziet via de webcam... Kan je dan nog goed het bord zien?
    En dan wordt de zieke leerling ook gefilmd? Hoe kan de leerkracht anders zien dat dat kindje zijn hand opsteekt om te kunnen antwoorden?

    Buiten dat ik er vragen over heb, vind ik het een zeer goed middel om de achterstand van zieke kinderen te beperken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan even inspelen op deze blog aan de hand van een voorbeeld. Een 15-jarig meisje van op onze scouts heeft vorig jaar wegens een tumor in haar rug een jaar in het ziekenhuis gelegen. Omdat zij een jaar lessen zou missen, hebben de ouders, school en artsen besloten om Bednet te installeren voor haar. In de school waar zij gaat (en ik ging) moet je normaal elk lesuur van klaslokaal veranderen, want elke leerkracht heeft zijn specifieke lokaal. Nu, wat hadden ze voor haar gedaan? Eén lokaal gemaakt voor de betrokken klas, en daar achteraan de laptop geïnstalleerd. Zo kon ze alle lessen mee volgen en zag ze ook alle mede-leerlingen zitten. Ook zij mocht vragen stellen tijdens de les, volgens mij ging er dan een bepaald signaal af. Op het begin was het een hele aanpassing voor alle leerkrachten, maar uiteindelijk is dat heel goed verlopen. Ook kon het meisje zelf kiezen wanneer ze de lessen wilde volgen. Alles verliep dus via eigen tempo. Heel haar vierde middelbaar heeft ze via Bednet doorgebracht. Dit jaar mag ze weer enkele dagen per week naar school en ik kan u meedelen dat ze nog steeds schitterende schoolresultaten behaalt in het ondertussen vijfde middelbaar Grieks-Latijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vindt het een heel interessante concept. En behalve die enkele negatieve punten die Anne Sophie aanhaalde. Er zijn meer positieve kanten dan negatieve kanten.Bednet zorg er voor dat het kind niet sociale geisoleerd geraakt.Ik vind dat sociale contacten zeer belangrijk zijn voor zieke kinderen, omdat het een bron van motivatie is om de ziekte te overwinnen.
    Daarnaast vind ik dat het leuk zou zijn als Bednet ook in ontwikkelingslanden geintroduceerd word. Bijvoorbeeld voor kinderen die niet naar school mogen,omdat hun ouders hen niet toelaten om naar school te gaan. Of kinderen die niet naar school kunnen wengens afstand of een te kort aan geld.

    BeantwoordenVerwijderen