woensdag 14 november 2012

Het gebruik van Sifteo Cubes zinvol binnen het onderwijs?


Het gebruik van Sifteo Cubes  zinvol binnen het onderwijs?

Inleiding
Vandaag de dag zijn er heel wat oefenprogramma’s en games die gebruikt worden binnen het onderwijs. Deze zijn vooral gericht naar leerlingen. Door gebruik te maken van programma’s verwerken de leerlingen de geziene leerstof die ze in de les gezien hebben. De leerlingen werken meestal zelfstandig op hun eigen niveau. Verder kunnen de leerlingen aan de hand van de computer hun eigen werk controleren en krijgen ze via de computer direct feedback op hun handelingen.

Bij het gebruik van software op een computerscherm, mis je een derde dimensie… Je kan niets beetpakken, kantelen, stapelen, verschuiven,… Het leren achter een scherm is eerder passief. Het gebruik maken van je handen stimuleert het leren.

Sifteo Cubes maakt het mogelijk om interactief te spelen en te leren op een natuurlijke manier. ‘ Intellingent Play, games that make you feel smarter’.

 
Wat zijn Sifteo Cubes?
Sifteo Cubes zijn 6 interactieve blokjes die bestaan uit sensoren en een scherm. Deze blokjes kunnen elkaar en hun bewegingen aanvoelen. Ze communiceren met elkaar en met een computer. We kunnen eigenlijk zeggen dat deze blokjes mini computers zijn met een eigen scherm die steeds van eigenschap kunnen veranderen.



Sifteo Cubes zijn draadloos en werken samen met de computer. Sifteo Cubes bevat een usb -stick. Via usb - stick communiceert je computer met de blokjes. Op de computer worden de spellen gestart. Wanneer je de Sifteo Cubes koopt, staan er al een aantal gratis spellen op die je met de creativity kit zelf invulling kunt geven aan een woordenspel. Je kan dus eigen woorden of sommen maken die je aan de hand van de Cubes doet. De software is voorzien van een Sifteo Store. Op die Sifteo Store kunnen spellen eenvoudig aangekocht worden en direct gespeeld worden. Er zijn spellen in zeven categorieën. Deze spellen trainen de denkvaardigheden.

 


Eigen ontwikkelomgeving
Op de website van Sifteo kan je zelf applicaties ontwikkelen voor de Cubes.


 Dit filmpje geeft je een beter overzicht van hoe Sifteo Cubes er uitzien en hoe je er mee te werk gaat.

 


 Sifteo Cubes gebruiken binnen het onderwijs?
Volgens mij is het gebruik van Sifteo Cubes zinvol binnen het onderwijs. Ja kan Sifteo Cubes zowel gebruiken tijdens je instructie als je verwerking. Aan de hand van Siteo Cubes kan je verschillende werkvormen gebruiken. Je kan de leerlingen per 2 laten werken, individueel,…  Sifteo Cubes biedt tal van oefeningen aan op de leergebeiden binnen het onderwijs.  Je kan bijvoorbeeld starten met een probleemstelling. Om het probleem op te lossen, kunnen de leerlingen gebruik maken van Sifteo Cubes. De leerlingen lossen het probleem zelfstandig op of in groep. Je kan als leerkracht ook eerst de nieuwe leerstof geven en daarna de leerlingen de nieuwe leerstof laten verwerken door gebruik te maken van de Sifteo Cubes. Je kan ook differentiëren ( moeilijke oefeningen versus makkelijke oefeningen ) met Sifteo Cubes.

 Voordelen en nadelen van het gebruik van Sifteo Cubes binnen het onderwijs

Voordelen
o   Je kan individueel werken en in groepjes
o   Gebruiksvriendelijk
o   Geschikt voor alle leeftijden
o   Zelf spel bedenken en ontwerpen
o   Geen instructie nodig, je kan zelfstandig leren hoe je er mee moet werken
o   Oefenen op verschillende leergebeiden, nl: met woorden, met sommen, puzzelen, oefenen met motoriek,…
o   Leuk om mee te werken
o   Motivatie bij leerlingen stijgt
o   Sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen
o   Doelen worden bereikt bij de leerlingen

Nadelen
o   Sifteo Cubes is redelijk duur
o   Moeten de leerlingen de blokjes zelf kopen of zorgt het onderwijs er voor dat elke leerling beschikt over Sifteo Cubes?




http://keii.nl/index.php?id=2296       

4 opmerkingen:

  1. Dit lijkt mij een zeer zinvolle toepassing voor heel jonge kinderen, voornamelijk door het concreet handelen met de voorwerpen die ermee wordt gestimuleerd. Alleen weet ik niet of dit het ruimtelijk inzicht van de leerlingen zou verbeteren, denk maar aan het MAB materiaal die we vroeger in de klas gebruikten (http://therapie.ergospel.be/index.php?route=product/product&product_id=251).

    Ik denk ook dat de mogelijkheden beperkter zijn dan een computer of een tablet en een ander nadeel is dat het steeds moet verbonden zijn met een pc. De cubes blijven dus beperkt tot in het klaslokaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door de nadelen die je opsomde, heb ik nog een beetje opzoekingswerk verricht en ben ik uitgekomen op deze site.

    http://www.ubergizmo.com/2012/08/sifteo-cubes-2012/

    Deze site vertelt ons dat de cubes niet langer een pc nodig hebben. Aan de hand van een basisstation kunnen ze nu zelfstandig werken.

    De mogelijkheden zijn inderdaad beperkter, maar je kan wel met deze cubes draaien, kantelen,.. wat met een tablet toch wel gevoeliger is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een erg leuk en stimulerend ontwerp. Voor oudere kinderen of volwassenen zal een groter aantal blokjes misschien meer mogelijkheden geven. Ik heb de website bekeken en er lijken toch al veel toepassingen te zijn. Het leuke is natuurlijk dat het 3D is en dat de blokjes op elkaar reageren. Dat geeft ook meer mogelijkheden om in groepjes te werken, voor een gezelschapsspelletje, voor een soort Wii-achtige toepassing en voor logisch denken. Ik herinner me van vroeger Loco (daar gaven 6 tot 12 blokjes samen een mooi patroon als de vragen goed waren beantwoord) en Electro (een lampje dat ging branden als twee plaatjes die bij elkaar hoorden met elkaar verbonden werden). Ik vond dat toen een uitdaging en ik denk dat kinderen van vandaag deze blokjes ook zo zullen ervaren. Feedback krijgen en interactie is leuk, en als dat in 3D kan, is dat nog weer leuker dan vanaf een computerscherm of tablet.

    BeantwoordenVerwijderen