vrijdag 2 november 2012

120 000 studenten nemen deel aan online les!





Een "massive open online course" (MOOC) is een soort van online educatie gebaseerd op de brede gemeenschap en vrije toegang op het web.  Mooc's zijn dan ook een redelijk recente ontwikkeling op het gebied van afstandsonderwijs, die zich vooral onderscheiden op de volgende aspecten:
·         Vrije toegang: Lidmaatschap hoeft niet, het is dan ook gratis. Er is enkel een internettoegang en computer nodig.
·         Onbeperkte capaciteit: Het aantal deelnemers aan de online cursus is onbeperkt aangezien men niet hoeft te beperken tot de banken van een lesruimte.
In "The Big Idea That Can Revolutionize Higher Education: MOOC " bespreekt men een recent succesvolle MOOC die dit jaar nog heeft plaatsgevonden. Daar hebben 120 000 leerlustigen zich ingeschreven voor een MITx-cursus "Circuits and Elecctronics" van ed.X. Als bewijs van slagen voor de cursus zou men een certificaat  uitreiken. Hoe zit met de examinatie is echter een beetje onduidelijk, mensen zouden namelijk makkelijk kunnen valsspelen.

Ed.X is een non-profit organisatie die instaat voor een volledig open platform om MOOC's van commercialisatie te vrijwaren (wat enkel een voordeel kan zijn). Twee universiteiten (MIT en Harvard) hebben ingestaan voor de financiering en staan in voor het onderhoud van het systeem.
Coursera bijvoorbeeld is gefinancierd door de private sector met als gevold dat geïnteresseerde instanties of personen dienen te betalen voor het platform en dat studenten zullen moeten betalen voor de lessen. Ook zouden gegevens van participanten doorverkocht worden aan derden. Nieuwe facebook-toestanden zijn dus niet uitgesloten alsook de microsoft-toestanden die de prof aanhaalde in de les!
Onderzoek uit 2011 heeft tot enkele pertinente maar enigszins voor zichzelf sprekende vaststellingen geleid:
·         Als een MOOC succesvol wil zijn, hebben mensen de capaciteit nodig om in hoge mate zelf-gestuurd te leren en moeten de deelnemers over een bepaalde "digitale geletterdheid" beschikken.
·         Samenwerking, creativiteit en flexibele mindset zijn onontbeerlijk in een complexe en steeds veranderde ICT-leeromgeving. Zeker in het begin van de leerervaring is begeleiding belangrijk.
·         Aggregeren, linken/relateren end elen van kennisbronnen bleek door de meerderheid van de participanten met plezier gedaan te worden, maar de creatie van nieuwe dingen of kennis, zoals een post hier op deze blog bleek veel minder interessant gevonden te worden.
Het is dan ook voor dit gebrek dat er dringend een oplossing gezocht dient te worden. 

Handige extra info:

  • Filmpje op youtube van de les "Circuits and Elecctronics"


     
  • Sites:
                        http://mitx.mit.edu/#



Bronnen (02/11/2012):
  

  •  Kop, R., (2011), The Challenges to Connectivist Learning on Open Online Networks: Learning Experience During a  Massive Open Online Course, International Research In Open and Distance Learning,  Vol.12.3,  19-38

Geen opmerkingen:

Een reactie posten