donderdag 1 november 2012

De facebook voor in het onderwijs


Hoe kan het dagelijks leven van studenten geïntegreerd worden in het onderwijs? Edmodo wil hier een antwoord bieden door een klas community op te richten in een digitale leeromgeving. Het is een kruising tussen facebook en een elektronische leeromgeving.

Edmodo is een sociaal medium die speciaal ontwikkeld is voor het onderwijs. Het schept een veilige ruimte voor studenten. Je bewaart de privacy van de leden, gezien Edmodo enkel educatieve accounts aanmaakt. Er verschijnen geen ongewenste advertenties en als docent hou je de controle over de besloten groep.

De klas community wordt gecreëerd door de docent. Dit kan zowel per vak (voor hogeschool studenten) of per klas (voor jongere leerlingen). Elke student krijgt een groepscode van de docent en met die code kan hij in zijn eigen community stappen. Op hun beurt kunnen studenten weer geïnteresseerden uitnodigen. Er is bijvoorbeeld een speciaal soort account voor ouders. Met hun account kunnen ze mee volgen wat hun kind post.

De functies van Edmodo zijn sterk gerelateerd aan die van facebook. Hieronder zal ik enkele van de belangrijkste functies bespreken:
·         Opdrachten:
De docent kan een opdracht beschrijven via Edmodo. Studenten kunnen, indien iets niet duidelijk is, hun vragen posten. Alle leden van de community kunnen elkaar helpen en vragen beantwoorden. Dit heeft als voordeel dat je een groepsgestuurd antwoord krijgt, studenten leren zelf kritisch nadenken en een eigen mening vormen. Een bijkomend pluspunt is dat de docent niet telkens dezelfde vraag krijgt in zijn mailbox. Daarnaast kunnen opdrachten ingeleverd worden via Edmodo. Wederom kan er inhoudelijke feedback gegeven worden door de docent via ‘comments’, zodat iedereen de feedback kan lezen. Zo leren de studenten van elkaars opdrachten. Ze kunnen ook elkanders werk beoordelen en zo hun kritische reflectie aanscherpen. De docent krijgt een melding van wie wanneer zijn taak heeft gepost. Hierdoor krijgt hij een duidelijk overzicht wie er zijn werkstuk te laat heeft ingediend.  
·         Kalender:
De kalender geeft een overzicht van alle huistaken en opkomende examens. Telkens wanneer een docent een taak post, verschijnt dit automatisch in de kalender. Je kan verschillende kalenders van verschillende community's met elkaar integreren. Dit is handig voor studenten met verschillende vakken. Hierdoor krijg je als docent en als student heel snel te zien wanneer de piekmomenten zijn in de studieperiode. Als student kan je hier veel beter op anticiperen.
·         Polls of Quizvragen:
Als docent kan je zelf een poll of een quiz in de omgeving plaatsen. Bij de quiz bepaalt de docent hoeveel tijd de student krijgt om de quiz op te lossen. Hij kan eventueel een pauze inlassen, zodat de quiz niet in een keer moet worden gemaakt. De student krijgt meteen feedback op de resultaten van de quiz en dit moet de docent niet meer zelf doen. De docent krijgt een overzicht van de scores per student en hoelang iemand er over gedaan heeft.  
·         Badges:
De docent kan aan elke student badges geven. Die zijn gebaseerd op het gamificationprincipe. De badges worden gebruikt als motivator, vanwege de competitiedrang die er ontstaat. De docent is zelf in staat om badges te ontwikkelen, dus het hoeft zeker niet met resultaten te maken hebben. Zo is er bijvoorbeeld de ‘good question’ badge.
·         Verder:
De bibliotheek is een plek waar je hand-outsreader en andere bestanden kunt posten.
Google kun je integreren in Edmondo. Met Googledocs kun je samen aan een bestand werken. Dit is een handige tool voor het maken van groepswerken.
Er bestaat een app voor de smartphone van Edmundo. In de toekomst komen er nog onderwijsapps.

Voordelen van Edmodo:
·Laagdrempelige sociale media
·Sluit nauw aan bij studenten hun leefwereld
·Veilige leeromgeving
·Micro-concept

Nadelen van Edmodo:
·Erg docent gestuurd
· Praktische en organisatorische bezwaren (uitsluiten van leerlingen die geen ‘device’ hebben)
·Elke onderwijsinstelling heeft reeds zulke applicaties (Smartschool, Blackboard, Pointcarre), maar grootschaliger.

Bronnen:

2 opmerkingen:

  1. Op de applicatie op zich valt weinig slechts te zeggen. Maar wat mij zorgen baart is dat in de "Privacy Policy" van Edmundo het nogal onduidelijk is bij welke informatie edmondo zich het recht behoudt deze al dan niet te verkopen aan derden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt inderdaad sterk op facebook, maar dan onderwijs gericht. Hoewel wij al bekend zijn met soortgelijke applicaties zoals Pointcarre, toledo of blackboard, denk ik dat Edmodo een meerwaarde kan zijn. Doordat de interface en het gebruik van Edmodo sterk op dat van facebook lijkt zullen nieuwe gebruikers zich snel thuis voelen op Edmodo. En dus ook sneller wegwijs geraken in de applicatie. Bij het begin van pointcarre2 hoorde ik veel klachten van medestudenten die hun vakken niet vonden of niet wisten hoe ze zich konden inschrijven. Dit zelfs nadat Pointcarre2 volledig op punt stond. Als een universiteit een applicatie gebruikt met een gelijkende interface zoals facebook, zullen nieuwe studenten meteen mee kunnen. Kalender, opdrachten, polls en badges(puntenpercentage bij voortuitgang)zijn allemaal opties die pointcarre ook heeft, maar zie ik niet vaak actief bij mijn vakken.

    BeantwoordenVerwijderen