Wat
is een 3D-printer en hoe werkt het?
Een 3D-printer print
objecten in 3D uit. Dit gebeurt door een 3D-model laag na laag op te bouwen.
Het proces van “rapid
prototyping” start met een student die een driedimensionaal, virtueel object
ontwerpt met CAD (Computer Aided Design) software. De 3D-printer zal, aan de
hand van zijn software, het CAD-bestand omzetten in lagen, waarna de printer,
of 'de machine' beter gezegd, een kunststof prototype 'bouwt' in flinterdunne
laagjes. Er worden steeds lagen toegevoegd tot het 3D prototype volledig af is.
Actief betrokken
worden in een proces dat moderne productiemethoden weerspiegelt, geeft
studenten de kans te oefenen om samen te werken aan het formuleren van een
oplossing voor een probleem of uitdaging, waarna ze de stappen van het
ontwerpen tot het testen van het prototype volgen. Wanneer een bepaalde
prototype mislukt, kunnen de studenten bepalen waarom, en teruggaan naar de
tekentafel om verschillende oplossingen uit te proberen tot ze de juiste
vinden. Kortom, er wordt een authentieke leeromgeving gecreëerd doordat men het
3D-printen in de bedrijfswereld tracht na te bootsen.
Verder bestaan er
zelfs designs van 3D-printers, ook wel opensourceprinters genoemd, die veel
goedkoper zijn om te produceren. Een initiatief hiervan is ReRap, waarvan een
deel van de onderdelen van deze printer als ontwerp beschikbaar zijn en kunnen
worden afgedrukt met een 3D-printer. Hij wordt zelfs ingezet om andere
3D-printers te maken!
11
redenen waarom scholen een 3D-printer nodig hebben
1. De printer kost nu veel minder;
2. Eens je zo’n printer hebt, wordt het
makkelijker om meer te creëren;
3. Het biedt een introductie tot
produceren van werken;
4. Het biedt een creatieve uitlaat;
5. Studenten leren over een nieuwe
technologie;
6. Er kunnen meerdere materialen gebruikt
worden;
7. Het is een geweldige manier om de
school op de kaart te zetten;
8. De hele klas kan worden betrokken;
9. Het geeft een balans aan het
curriculum;
10. Het moedigt de ondernemingszin aan;
11. Het bevat een breed gamma onderwerpen:
het is voor eender welk vak mogelijk.
Behalve
deze redenen, komen er bij het 3D-printen een aantal aspecten samen die de
leerlingen heel wat nieuwe kennis kunnen bijbrengen:
- techniek;
- software;
- creativiteit;
- productontwikkeling;
- materiaalkennis.
Enkele
voor- en nadelen
Voordelen:
- de 11 redenen waarom scholen een 3D-printer moeten aanschaffen;
- leerlingen ontwikkelen zich toekomstgericht, leren om zelf oplossingen te bedenken;
- de 3D-printer kan in heel wat leerdomeinen worden toegepast.
Nadelen:
- de prijs: hoewel de prijzen sterk gedaald zijn, is de goedkoopste versie nog steeds boven de 1000 euro;
- de afdruktijd: een 3D-model printen kan soms een paar uur tot een paar dagen duren.
Een
voorbeeld: 3D-printen in de Hogeschool Gent
In dit filmpje vertelt men kort de geschiedenis van de Industriële Revoluties, waarna wordt
overgegaan tot 3D-printing. De Hogeschool Gent creëerde een lab, voor en door
studenten, waar met de 3D-printer kan worden gewerkt.
Persoonlijke
bevinding
Ik sta achter het
invoeren van 3D-printers in scholen, maar doordat de prijs nog redelijk hoog is
zou ik het voorlopig tot beroeps-, hogescholen en universiteiten beperken. Er
zijn momenteel Belgische scholen die een 3D-printer hebben aangekocht, maar
niet allemaal. Misschien kan de overheid het wel goedkoper maken door de ReRap
printer aan te kopen en zelf 3D-printers af te drukken voor de scholen. Deze
printer kan immers een nieuwe 3D-printer uitprinten. Echter, wanneer een school
deze printer invoert is het van belang dat er regels worden opgesteld waarvoor
het gebruikt mag worden. Tevens is het aan te raden om iemand aan te wijzen die
toezicht houdt op hetgeen de studenten afdrukken, dit omdat er wapens en
dergelijke mee kunnen worden gemaakt.
Bekijk zeker enkele
andere filmpjes op Youtube en zie wat je nog meer kan doen met de 3D-printer!
Bronnen
http://www.3dfuture.com.au/2011/10/11-reasons-why-schools-need-3d-printers/ (geraadpleegd
op 26 november 2012).
http://ww3dp.com/webshop-2/ (geraadpleegd
op 26 november 2012).
http://nl.wikipedia.org/wiki/3D-printer (geraadpleegd
op 26 november 2012).
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/koppen/2.20773/2.20774/1.1278007(geraadpleegd
op 26 november 2012).
http://www.tecedu.com/documents/RapMan_TechDir_Sept_090610.pdf (geraadpleegd
op 29 november 2012).
https://www.youtube.com/watch?v=w8PeWTYjKk8e (geraadpleegd
op 29 november 2012).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten