zondag 27 november 2011

Wat als dit je zoon of broertje was?

In mijn zoektocht naar een mogelijk interessant filmpje voor een TED-event, ontdekte ik Thomas Suarez. Deze 12-jarige jongen staat tijdens zijn eigen aangrijpende TED-talk heel zelfzeker te vertellen over de 2 apps die hij zelf ontwikkelde en het bedrijf dat hij net is opgestart.
Thomas Suarez heeft het in zijn Ted-talk over een aantal belangrijke onderwerpen zoals de integratie van nieuwe leertechnologieën binnen het onderwijs. Hij heeft aan hoe moeilijk het is voor kinderen met interesse in het ontwikkelen van software om deskundige begeleiding te krijgen, dit in tegenstelling tot andere interessegebieden zoals sport en muziek. Volgens hem hebben sommige kinderen meer kennis dan hun leerkrachten wat betreft nieuwe technologieën. De app-club die hij introduceerde op zijn school is dan ook een plaats geworden waar zowel kinderen als leerkrachten kunnen experimenteren. Samen ontwikkelen ze apps die ze dan op de app-store plaatsen.

Deze tedtalk zet aan tot nadenken:
Hoe moeten ouders omgaan met het gebruik van nieuwe technologieën door hun kinderen? Kan je dit gebruik nog gaan beperken of moeten we onze kinderen net aanzetten om te experimenteren. Hoe kunnen we kinderen hierin deskundig begeleiden? Waar ligt de grens tussen spelen en werken bij vb Thomas Suarez? Kunnen ouders nog vertrouwen op bestaande opvoedkundige basisregels als hun 12-jarige zoon of dochter een eigen bedrijf opstart?

Hoe kunnen leerkrachten inspelen op de kennis en interesse die in de studenten aanwezig is. Is het ontwikkelen van nieuwe software geen uitstekende alternatieve manier om kinderen tot redeneren aan te zetten, hen te leren hoe ze oplossingsgericht kunnen denken? Moeten we zoals Thomas Suarez vraagt, kinderen niet de mogelijkheid geven om hierin begeleid te worden, net zoals ze de mogelijkheid hebben om tussen de lesuren te sporten? Moeten we hen niet leren hun eigen toekomst te bepalen, dromen na te jagen en indien mogelijk schitterende ideeën te ontwikkelen, op welke leeftijd ook? Zijn we dan met het onderwijs niet aan het inzetten op talenten in kinderen?

Stel dat we dit effectief doen, komt er dan geen grote druk te staan op kinderen die dit niet aankunnen, die niet over voldoende intellectuele mogelijkheden beschikken om deze nieuwe uitdaging aan te gaan of gewoon niet over de nodige financiële middelen beschikken?
Als we deze nieuwe technologieën niet integreren in ons onderwijssysteem op welke manier worden deze blijkbaar bestaande talenten dan gefnuikt, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat dergelijke kinderen wel een degelijke begeleiding krijgen?
Als laatste kunnen we ons ook de bedenking maken in welke mate leerkrachten die zelf de nieuwe technologieën niet of onvoldoende beheersen, onder druk komen te staan in het onderwijs van de toekomst.

Besluit: In elk geval stemt deze Ted-talk je tot nadenken en ontdek je nieuwe uitdagingen voor de toekomst of zelfs al het heden!

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=LSfkZgGQw08&feature=related
www.huffingtonpost.com/2011/11/15/thomas-suarez-ted-12-year-old_n_1095004.html
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2061653/iPad-app-developer-Thomas-Suarez-aged-TWELVE-gives-amazing-talk-TEDxManhattanBeach.html#ixzz1euSK3b5D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten