dinsdag 29 november 2011

Melodieus leren

Dat technologie en kunst samen gaat en origineel uit de hoek kan komen, wordt prachtig geïllustreerd door het nieuwe album van de IJslandse Björk. Voor deze cd die op 10 oktober 2011 uitkwam, werkte Björk samen met enkele wetenschappers. De cd wordt door Apple gepromoot als het allereerste applicatiealbum. Het album, genaamd ‘Biophilia’, voegt bij elk nummer een applicatie toe, die in spelvorm de luisteraar iets bijleert over het onderwerp van het desbetreffende nummer. Op deze manier laat Björk aan het publiek haar nummers uitgebreider ontdekken. Elk nummer heeft een titel die op zijn manier wel iets over de aarde en de mens vertelt, of er mee in relatie staat.

Om dit te verduidelijken, neem ik het volgende voorbeeld: het eerste nummer van de cd noemt ‘Moon’. In de additionele applicatie leert de luisteraar over de maancyclus door de maancyclus te zien, die op het ritme van het nummer verstrijkt. Voor een verdere verduidelijking raadt ik de lezer aan de verschillende nummers met applicatie te luisteren en te bekijken op youtube.

Het idee achter ‘Biophilia’ is de samenvoeging van muziek, technologie en natuur. Muziek raakt iedereen, muziek ontroert en haalt de diepste emoties naar boven en iedereen is op zijn manier wel geïntrigeerd door de natuur en zijn werking ervan. Natuur kan zowel zichtbaar, als onzichtbaar zijn. En het is de technologie op zijn beurt, die de drang naar de onzichtbare wereld in de natuur zichtbaar kan maken. Het is dus deze cd die de de onzichtbare wereld helpt te zien en beter leert kennen. Björk hoopt met haar album de mensen terug te herenigen met de natuur en dit via deze nieuwe technologische innovatie. Dit maakt van ‘Biophilia’ een interdisciplinair, educatief multimedia album.

Na het lezen van dit bovenstaande concept lijkt het misschien makkelijk om deze technologie de hemel in te prijzen. Iedereen houdt wel van een bepaald genre muziek en het zou dus mooi zijn om dit idee bij meerdere muziekalbums toe te passen. Op deze manier zal elk persoon wel graag willen en kunnen bijleren over een bepaald onderwerp, waar het zich tot dan toe nog niet zo bewust van is. Luisterend naar een bepaald nummer van je favoriete band terwijl je dankzij de bijgevoegde applicatie leert over de sociale en politieke toestand in het Amerika van president Kennedy. Ik denk dat we er allen over eens zijn dat dit een super goed, origineel en innovatief idee is.

Deze soort van educatieve technologie staat nog maar op zijn beginpootjes en het idee erachter biedt misschien veel interessante perspectieven. Maar laten we, voor in de toekomst, niet vergeten dat we op deze manier steeds meer 'noodzakelijke' technologie zullen moeten aanschaffen. Voor het afspelen van de applicaties bij het album van Björk hebben we namelijk al een iphone of ipad nodig. En hoe meer dit in het straatbeeld verschijnt, hoe meer mensen het nodig lijken te vinden dit aan te schaffen. Maar hoe gaan de armere mensen dit betalen? Moeten zij achterblijven, omdat ze niet kunnen leren via de applicaties, omdat een iphone of ipad te duur is? Er is hier duidelijk sprake een mogelijk Mattheüs-effect. En zegt men ons niet dat de mensen steeds individualistischer worden? Kijk maar is rond in de bus of op de trein. Iedereen fixeert zich op een scherm en heeft nog nauwelijks behoefte om rond zich te kijken. Hoe gaan we leren van de wereld rondom ons als we er niet eens naar kijken? Misschien zijn dit conservatieve gedachten, maar zeker belangrijk om eens bij stil te staan voordat we ons blind op zulk concept, als hierboven beschreven, zouden storten.

Internetbronnen:

· http://academic.mediargus.be/pg/remote_article/42407952?criteria_key=2A53D40F0AD63EFB6E50695E36B52C46&navigation_key=2A53D40F0AD63EFB6E50695E36B52C46&popup=yes (Geraadpleegd op 28 november 2011)

· http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2011/jul/20/bjork-biophilia-app (Geraadpleegd op 29 november 2011)

· http://www.youtube.com/watch?v=o8AELvVUFLw (Geraadpleegd op 29 november 2011)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Kenneth en alle anderen!

    Ik had nog nooit gehoord van dit nieuwe technologische staaltje, maar ik ben dan ook maar een technologieleek en van Björk weet ik ook niet veel af (al moet ik zeggen, ik kan haar muziek best wel smaken nu ik het beluisterd heb!).
    Het lijkt me een heel speelse vorm van educatie, vooral omdat de meeste mensen muziek associëren met vrijetijd en zeker niet met leren. Ik zie direct een beeld voor ogen van 'zware jongens' (van die stoere kerels met veel de dure snufjes in hun handen, lijntjes in hun haar en muziek in hun oren waarnaar iedereen in een straal van 50 meter mee kan luisteren) die zonder dat ze het zelf weten dingen bijleren, gewoon omdat ze naar de muziek van hun favoriete muziekband aan het luisteren zijn. En die hun coole makkers aansporen om het ook te doen, want oyoo, anders hoor je er niet meer bij. En daar zit nu natuurlijk het probleem, het is helemaal niet goedkoop, die dingen. Dat vervelende Mattheüs-effect, 't komt toch steeds weer terug...
    Bovendien heb je ook van die mensen (mezelf incluis) die weigerachtig staan ten opzichten van al die nieuwe technologie. Ipods, Ipads, touchscreens, digitale tv, apps (wat is dat nu toch precies?), ik doe er allemaal niet aan mee. Ik heb het niet echt nodig, vind ik. Ik heb sinds kort internet op kot en daar ben ik al heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Lize,

    ik sluit mij aan bij jouw mening. Nieuwe technologie kan dan wel verrassend uit de hoek komen en helpen bij het leren, maar zijn we niet te voorbarig en té enthousiast als er weer maar eens iets nieuws op de markt komt? Ik ben blij dat er nog jonge mensen zoals jij en ik zijn, die het allemaal nog met een kritisch oog durven te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen