dinsdag 22 november 2011

De technologie-generatie

De laatste tijd is men begonnen met het introduceren van laptops in de klas. Zo werd dit project in de scholengemeenschap ‘stad en Esch’ ingevoerd. Het is de bedoeling dat elke leerling van een laptop wordt voorzien en hierop werkt tijdens de lessen.
De bedoeling van het project is om de motivatie en de leerprestatie van de leerling te vergroten. Dit gebeurd omdat ze dan de beheerder zijn geworden van een ‘cool’ toestel. Omdat de leerlingen zo trots zijn op hun eigen laptop, gaan de leerkrachten hierop inspelen en willen ze zo alle leerlingen in de klas bereiken en niet slechts een deel. Een onderzoek van David L. Silvernail and Dawn M. M. Lane (2004) van de University of Southern Maine heeft aangewezen dat de leerlingen wel degelijk gemotiveerd raken om beter te leren door het gebruik van de laptop, ze voelen zich zo ook meer betrokken bij het leerproces. Een ander onderzoek van D. L. Celant (2009) stelt dat de leerlingen het werken met de laptop leuker vinden, maar dat het niet voor betere resultaten zorgt.
Het gebruik van boeken in de lessen wordt hierbij niet verworpen. Het is de bedoeling dat de leerlingen minder dan de helft van de tijd met de laptop gaan werken. Het is aanvullend bedoeld.
De manier van lesgeven vereist hierbij ook aan andere aanpak. De leerlingen staan nu immers in verbinding met de rest van de wereld. De leerlingen moeten ook een online portfolio maken, waar ze samenvattingen, video’ s, foto’s, … bij zetten. Dit wordt dan uiteindelijk hun examendossier.

Voordelen:
-Gemotiveerde leerlingen
-Minder boeken om mee naar huis te nemen (minder fysieke klachten van de kinderen zoals rugpijn, …)
-Alle informatie staat op de laptop en deze kan ook altijd makkelijk aangepast worden
-Men gaat met de tijd mee, het is de toekomst
-Doordat men minder boeken moet kopen (duur) compenseert dit met de kost die de ouders moeten opdraaien voor de laptop

Nadelen:
-Het vereist andere leermethoden van de leerkrachten en de leerkrachten moeten er meer tijd in steken (voor en tijdens de lessen)
-Er is soms bijscholing nodig voor de leerkrachten die nog niet zo goed met de laptop kunnen werken.
-De klassen die niet aan het project meedoen, zijn jaloers
-Weinig toezicht op wat de kinderen tijdens de les doen op de laptop (spelletjes spelen i.p.v. oefeningen maken, …)
-Als de laptop stuk is, brengt dat zware kosten met zich mee
-Sommige onderzoeken stellen wel dat de leerresultaten niet beter worden van het laptopgebruik, sommige zeggen van wel. (hier zal nog verder onderzoek naar gevoerd moeten worden.

Bronnen


Site:

Pepping, R. (2011, September 26). Twitterlessen, vodcasts & laptopklassen. Geraadpleegd op 16 november, 2011, via
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/laptopklassen-stad-en-esch/

Onderzoeken:

http://onderzoek.kennisnet.nl/onderzoeken-totaal/integratieict

http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:GS5qqkLMPhIJ:scholar.google.com/++Laptopgebruik+be%C3%AFnvloedt+niet+de+resultaten,+wel+het+gedrag+van+leerlingen+en+docenten.&hl=nl&as_sdt=0,5

Rapport:

http://www.informaticavo.nl/docs/2009/EindrapportageLMME.pdf

http://avoca37techcomm.edublogs.org/files/2006/11/mlti-phase-one-evaluation-report.pdf

Video:

EenVandaag. (2007, Mei 22). Laptop vervangt schoolboek [Video File]. Retrieved from
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/32065/laptop_vervangt_schoolboek

1 opmerking:

  1. Een bedenking die ik heb bij het lezen van dit artikel is dat ik het interessant vind als ze het over ons hebben als de technologie-generatie. Met deze term lijkt het alsof die generatie een homogene groep is. Het is zeer opmerkelijk om te zien hoe jongeren, net wat jonger dan ons, veel beter met technologie om kunnen dan ik bijvoorbeeld. Ik vind deze generatie helemaal geen homogene groep als het over technologie gaat, want bij het begrip technologie-generatie horen verwachtingen die sommige mensen waaronder ik misschien niet kunnen inlossen.
    Ik vroeg me af voor welke leeftijd dit project geldt. Kinderen uit de lagere school of kinderen uit het middelbaar? Ik ben er namelijk van overtuigd dat kinderen niet al te vroeg met technologie moeten bezig zijn. Een eigen gsm hebben op jonge leeftijd, laat staan een eigen laptop hebben, lijkt met veel te vroeg voor een kind van 12 of jonger. Want bij zo'n technologie hoort verantwoordelijkheid, zorgzaamheid en voorzichtigheid. Iets wat kinderen niet zomaar hebben, maar moeten ontwikkelen. Voor jongeren uit het middelbaar is het wel uitermate geschikt om zo'n 'cool' voorwerp te gebruiken om ze gemotiveerd te houden.

    BeantwoordenVerwijderen