zondag 27 november 2011

Verdwijnt het groene schoolbord?

Op dit moment zijn er in België al meer dan duizend interactieve schoolborden (interactive whiteboard, IWB), in Groot-Brittannië zijn dat er al 180 000. Steeds meer leerkrachteen kiezen voor een 'interactive whiteboard' maar wat is dat nu eigenlijk?

Een 'interactive whiteboard' is een digitale versie van het klassieke schoolbord. Met een beamer wordt het computerbeeld op het bord geprojecteerd. Op de computer is er speciale software geïnstalleerd die zorgt dat het bord in werking treedt. Die speciale software zorgt er ook voor dat elk contact met het bord wordt omgezet in een muisklik.

De leerlingen van het VTI in Veurne zijn alleszins al enthousiast over het gebruik van digitale schoolborden in hun klas. In het VTI mochten de laatstejaarsstudenten zelf educatieve pakketten ontwerpen waarbij ze gebruik mochten maken van de nieuwste technologieën. Bij één van hun projecten legden ze het accent op wiskunde en het gebruiken van interactive whiteboard-technologie. Ze kregen de kans om bordschema's voor te bereiden en deze interactiever te maken dankzij de technische en visuele hulpmiddelen dat een digitaal schoolbord biedt.

Verscheidene scholen en universiteiten maken tegenwoordig gebruik van dit nieuw technologisch fenomeen. Gelijk hebben ze want uit studies blijkt dat wanneer 'interactieve whiteboards' goed in het leerplan worden ingepast, ze de leerprestaties van leerlingen verbeteren.

Voordelen
  • richt de aandacht, draagt bij aan verhoogde concentratie en motivatie
  • meer gevarieerd en dynamisch gebruik van software en internet
  • meer mogelijkheden tot deelneming aan de les en samenwerking
  • leerlingen kunnen complexere concepten aan door zelf aan objecten te werken
  • capaciteit om meer leerstijlen aan te kunnen vergroot
  • IWB biedt de leerlingen meer creativiteit bij het maken van presentaties aan medeleerlingen
Nadelen
  • levert soms frustratie op, meestal bij jonge leerlingen die moeite hebben om fysiek contact met het bord (zacht, druksensitief scherm) te maken
  • het kost veel voorbereidingstijd om lessen en activiteiten te maken
  • het verbruikt veel meer energie dan een gewoon schoolbord
  • de leraar blijft toch vaak de centrale rol behouden
Meerwaarde digibord versus 'traditionele' projectie
  • je werkt niet op het bord maar vanachter een computer. Dit zorgt dat er minder interactiviteit is tussen leerkrachten en leerlingen en tussen leerlingen onderling.
  • Er kan snel tussen de te presenteren pagina's gewisseld worden, dit in tegenstelling tot de lineaire beperkingen van PowerPoint presentaties
  • zonder IWB moet je zelf bruikbare bestanden verzamelen om een bibliotheek aan te leggen. Daarbij mis je dan verschillende bruikbare gereedschappen die standaard in de whiteboard software zitten.

Persoonlijk denk ik dat leerlingen nu nog enthousiast zijn omtrent dit fenomeen omdat het allemaal nieuw is en fascinerend maar eens ze dat stadium voorbij zijn denk ik dat ze misschien al minder gemotiveerd zullen zijn. Het is en blijft natuurlijk interessant om IWB's te gebruiken in de les maar naar mijn mening mag het klassieke bord daarnaast ook blijven bestaan. Wat denken jullie?

Bronnen
geraadpleegd op 26 november, 2011

4 opmerkingen:

  1. Bij de nadelen staat dat de voorbereidingstijd van de lessen heel hoog is. Is het niet omgekeerd? Je zou toch eerder zeggen dat je minder tijd moet steken in lessen voorbereiden omdat je altijd tijdens de les nog snel even iets kan opzoeken. Als de leerlingen hier mee betrokken worden is dit bovendien ook nog leerrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ann-Sofie, het is wel degelijk juist dat het voor meer werk zorgt voor leerkrachten. We hebben dit ook ontdekt tijdens onze taak van Learning and Instruction. We weten wel niet zo goed ‘waarom’, aangezien het toch zorgt voor minder printwerk, etc.

    Ik geef even mijn mening over een interactief whitebord: Ik vind dit een zeer interessante uitvinding. Een IWB is volgens mij een zeer effectief werkinstrument in de klas. Als leerkracht kan je interactiever met de leerlingen werken door het IWB te gebruiken, omdat alle leerlingen betrokken worden. In de klas kan je nu de afbeeldingen, filmpjes via het IWB laten zien. Je moet geen afbeeldingen meer afdrukken of filmpjes downloaden. Je kan de werkbladen op het bord projecteren en samen met de leerlingen invullen. Het is ook heel handig dat je op dit bord kan schrijven zonder een balpen of stift te gebruiken. Ik vind dat je het IWB dus echt heel efficiënt kan gebruiken tijdens alle lessen. Een extra nadeel aan het bord dat niet wordt vermeld, is dat je natuurlijk internet nodig hebt. In de meeste klassen is dit geen probleem, maar toch is het niet overal evident. Toch vind ik het IWB een heel handig werkmiddel en zou elke leerkracht er zo eentje in zijn klas moeten hebben. Moest ik leerkracht zijn zou ik er zonder twijfel van gebruik willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als leerkracht heb je volgens mij toch nog beter iets achter de hand wanneer je les wil geven met het 'interactive whiteboard'. Het gebeurde bij ons in het middelbaar enkele keren dat geen internet gelijk was aan geen les omdat de leerkracht zijn/haar slides écht nodig had. Leuk zou je denken? Niet als je dan een stomme opdracht krijgt of die les een volgende keer supersnel moet inhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me een hele integratie van technologie, voor een concreet beeld te krijgen heb ik even opgezocht wat het juist als je het gebruikt aangezien ik dit nooit gebruikt heb in het middelbaar. http://www.youtube.com/watch?v=DjdNPMZJbLs Vooral het schrijven op alles wat je wilt lijkt me echt handig!

    BeantwoordenVerwijderen