maandag 21 november 2011

Is haast en spoed zelden goed?

De QR code

Wat is het?

Het is een tweedimensionale barcode, die ingescand kan worden met onder andere een mobiele telefoon. Zo kan je bijvoorbeeld een tekst vertalen naar een te scannen code. De QR codes worden steeds vaker gebruikt en opgemerkt in het dagelijkse leven. Je kan zelfs zelf al "quriferen".
Wil je het eens proberen? klik dan hier

Hoe worden QR codes toegepast in het onderwijs?

Het gebruik van QR codes in het onderwijs staat nog in zijn kinderschoenen. Aan de universiteit van Bath (Verenigd Koninkrijk) krijg je automatisch, wanneer je iets opzoekt in de bibliotheek catalogus, een QR code. Wanneer je moeilijk de titels kan onthouden moet je de QR code inscannen en zo heb je de informatie (en veel meer) op je mobiele telefoon. Aan de 'Hong Kong Institute of Education' proberen ze QR codes uit in het onderwijs zelf. Ze willen graag de QR code integreren bij 'math-trails', luisteroefeningen (via QR code zelf naar audio bestand te gaan) en bij zelfevaluatie. Dit geeft zowel de leerkrachten als de studenten de mogelijkheden om de Qr codes te leren verkennen. Persoonlijk beschouw ik het meer dat de leerkracht minder werk heeft en dat alles sneller gaat.

Enkele jaren geleden werd in België het project Edufiks gelanceerd. Dit jaar neemt de kleuter en lager school van Marke (Kortrijk) deel aan dit project. Hier proberen kleuters en de kinderen van de lagere school de nieuwste technologieën uit, onder andere de QR codes. Het project loopt van september tot december en de ervaringen en onderzoeken worden uitgetest door partnerklassen en -scholen.

QR codes zijn voor mij tamelijk onbekend en ik kan alleen maar een mening van buitenaf geven. Ik merk ze hier en daar wel op maar kan het zelf niet gebruiken omdat ik niet beschik over materiaal (bv. Iphone) waar ik ze mee kan inscannen. Dit is al een heel groot nadeel van de QR code. Andere nadelen zijn:
- Internet is nodig voor gebruik van deze implementatie
- Code wordt nutteloos wanneer webpagina of website is vervallen
- Codes worden voor nutteloze dingen gebruikt (persoonlijke mening). In de paper van Law en So (2010) worden een aantal voorbeelden aangehaald waar men QR codes gebruikt waar dit volgens mij overbodig is.
-Niet iedereen kan zich deze apparatuur veroorloven. Minder kapitaalkrachtige mensen worden benadeeld.

De voordelen zijn:
- Ze zijn heel klein maar kunnen veel informatie bevatten (small footprint).
- Directe verbinding (via internet) naar een website/pagina.
- Men kan weten hoeveel keer een code is gescand, wanneer en door welk type toestel. Dit is vooral positief voor de statistieken
- Je hebt zowel open als versleutelde types. Versleutelde types zijn vooral belangrijk voor het behoud van de privacy.
- Kinderen leren op jonge leeftijd samen te werken en worden gestimuleerd om zelf nieuwe technologieën te ontdekken.

Bronnen:
-Law, C & So, S (2010). QR codes in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3(1), 85-100. geraadpleegd op 20 november via http://www.sicet.org/journals/jetde10/7-So.pdf
-http://www.edufiks.be geraadpleegd op 20 november, 2011
-http://www.surfnet.nl/Document/Brochure_201103_SNKN_QRcodes_in_onderwijs.pdf geraadpleegd op 20 november, 2011
-http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen/kleuters- op-de-ipad-in-marke/article-1195123459682.htm geraadpleegd op 20 november, 2011








1 opmerking:

  1. Naar mijn mening zijn QR-codes geen goed initiatief. Het zorgt ervoor dat leerlingen minder in groepsverband werken maar elk individueel moeten werken. Is het niet leuker om allemaal samen in groep naar iets te luisteren dan thuis alleen achter je computer te zitten? Het feit dat je al over het geschikte materiaal moet beschikken om mee te gaan in deze technologie en dat er zo een grote groep mensen wordt uitgesloten, vind ik nog maar eens een bewijs dat we nog niet klaar zijn om QR-codes in het onderwijs te integreren.

    BeantwoordenVerwijderen