woensdag 23 november 2011

Simplicity is the ultimate form of sophistication, nietwaar?

Simplicity is the ultimate form of sophistication zei Da Vinci ooit. Eric Marcos, een leerkracht in Californië in het 6de jaar middelbaar onderwijs, neemt dit letterlijk. Zijn project ‘mathtrain’ ontstond toevallig uit de interactie met zijn leerlingen. Bij een vraag van een leerling maakte hij een filmpje op zijn Tablet PC zodat het wiskundevraagstuk makkelijker uitgelegd kon worden. Bij het maken van haar huiswerk vroeg de studente of ze zelf ook zo een filmpje mocht maken over wiskunde. Zo startte Eric Marcos een site met een mix van zelfgemaakte filmpjes en van filmfragmenten gemaakt door leerlingen. De complete verzameling is te vinden op deze site.

Eric Marcos is zelf heel enthousiast over zijn project omdat hij op deze manier de leerlingen helemaal mee heeft gekregen met zijn vak wiskunde. Hun getuigenissen kan ook vinden in een zelfgemaakte video, ook geplaatst op de site.

In een onderzoek gedaan door M. Simoni (2011) haalt men aan dat het gebruik van technologie het leren en onthouden kan verbeteren door de makkelijkere interactie tussen lesgevers en studenten via cognitieve oefeningen tijdens lezingen. Een Tablet PC is hier een goed voorbeeld van deze technologie.

Persoonlijk vind ik dit een heel goede oplossing voor het interessanter maken van een les maar er zijn natuurlijk ook nadelen aan verbonden.

Voordelen:

  • Het zorgt voor interactieve lessen, wat de leerlingen motiveert om les te volgen en hun aandacht erbij houdt.
  • Individuele verwerking: wanneer de leerling zelf een filmpje maakt moet hij of zij het volledig beheersen om het zelf te kunnen uitleggen.
  • De leerlingen kunnen thuis elk stuk leerstof dat ze niet of niet goed begrijpen opnieuw op hun eigen tempo verwerken.
  • Er wordt ingespeeld op de hedendaagse technologie.
  • Door zelf het proces van onderwijzen te ervaren, kan er meer begrip ontstaan voor de docent en de lessen die soms tegenvallen doordat ze nu zelf weten hoe moeilijk het is een interessante les te maken.
  • Je kan van overal aan de filmpjes, het is niet gebonden aan één plaats.

Nadelen:

  • Niet iedereen kan een tablet PC aankopen.
  • Wanneer je een lange tijd dit systeem toepast, kan dit ook beginnen vervelen.
  • Als in een filmpje fouten staan, gemaakt door een leerling, moet het filmpje helemaal opnieuw gemaakt worden.
  • De link met de essentie van de leerstof kan verloren gaan.

Na het opsommen van deze argumenten kan ik besluiten dat het zeker de moeite waard om dit toe te passen in het onderwijs.

___

Wetenschappelijke referentie:

Simoni, M. (2011, Mei 2011). Using Tablet PCs and Interactive Software in IC Design Courses to Improve Learning. http://apps.webofknowledge.com/full_record.do?product=UA&search_mode=GeneralSearch&qid=6&SID=Q2cFlnfk65MFEA9aNN4&page=1&doc=1

Internetbronnen:

http://ictoblog.nl/2011/05/28/studenten-leren-wiskunde-aan-andere-studenten (geraadpleegd op 23 november 2011)

http://ict-en-onderwijs.blogspot.com/2011/04/leerlingen-leggen-uit-hoe-het-moet.html (geraadpleegd op 23 november 2011)

1 opmerking:

  1. Ik vind dit een erg interessant concept. Niet alleen komen de leerlingen op een ludieke manier in contact met technologie en leren ze er mee werken, maar zo worden lessen wiskunde (die normaal erg statisch zijn) interactief en zijn ze er werkelijk zélf mee aan de slag. Gewoon oefeningen oplossen en klassikaal verbeteren is niets mis mee en kan ook niet verdwijnen, maar een frisse wind doorheen het theoretische leerproces kan dit wel versnellen en verbeteren.

    Wanneer ze er zelf mee aan de slag gaan en het aan elkaar kunnen laten zien, werkt dit volgens mij enorm stimulerend. Moest ik op die manier wiskunde gekregen hebben, dan had ik er sneller mee weggeweest en niet zo gesukkeld met die formules...

    Toch vraag ik me inderdaad ook af hoe lang dit zou kunnen duren, of dit niet snel zal 'vervelen'. Want de jongeren van nu (wat voel ik me oud als ik dit zeg) hebben veel nood aan variatie en afwisseling. Het probleem van de aanschaffing van de tablet lijkt mij geen probleem. Vroeger waren de laptops 'speciaal', nu heeft iedereen er wel eentje. Het is volgens mij een kwestie van tijd.

    BeantwoordenVerwijderen