dinsdag 29 november 2011

Serious(ly) game(ing)?!

Poverty Is Not a Game of kortweg PING is een educatief spel, voor leerlingen in het secundair onderwijs, over armoede en armoedebestrijding. PING is een ‘serious game’, dat het Belgische multimediabedrijf GRIN lanceerde in opdracht van de Koning Boudewijnstichting. Een serious game betekent dat het voornaamste doel niet plezier is, maar wel wil onderwijzen, inzicht bieden, communicatieve vaardigheden aanleren en nog veel meer. Deze game is gericht op jongeren uit de vier laatste jaren van het secundair onderwijs.
PING maakt het mogelijk om een moeilijk thema zoals armoede bespreekbaar te maken in het onderwijs. De leerlingen ondervinden door het spel hoe het is om arm te zijn en wat allemaal hoort bij armoede door in de huid te kruipen van Jim en Sofia, twee jongeren die op straat beland zijn en hun eigen weg in het leven moeten zoeken.
Het onderwerp armoede aanbrengen via een game is ongewoon, maar het is een werkvorm die nauw aansluit bij het interesseveld van de meeste kinderen. Het spel is getest bij zo’n 400 leerlingen uit 20 klassen. Het had een goede ontvangst bij zowel de jongens als de meisjes. Ook binnen de verschillende niveau’s: ASO en TSO.
Bij het online spel zit een handleiding voor leraren, die in samenwerking met het Europees anti- armoede netwerk en het Europees schoolnetwerk is ontwikkeld om games in onderwijscontext bespreekbaar te maken. De handleiding is een toolkit die het makkelijke maakt om het onderwerp armoede te implementeren in een klas- omgeving.
Voordelen voor de leerlingen zijn dat ze (bij)leren over armoede en leren ze hun ICT vaardigheden ook verruimen. Een ander voordeel is dat gaming wordt gebruikt op een positieve manier, games kunnen ook complexere maatschappelijke thema’s, zoals armoede, in de klas aankaarten.
Er zijn ook verschillende nadelen die je kan bedenken bij dit concept. Wat als je gamen in het algemeen niet leuk vind? Er zijn kinderen die nooit bezig zijn met games, en deze manier hen helemaal niet motiveert. Een computer met internet ter beschikking hebben is een noodzakelijkheid bij PING, misschien is dit niet voor iedereen zo’n eenvoudige voorwaarde.

Na het afwegen van de voordelen en de nadelen ben ik tot de conclusie gekomen dat serious games en in het specifiek PING heel veel zouden kunnen doen voor het onderwijs en de leerlingen. Ik hoop ten zeerste dat binnenkort dit online spel in veel klassen wordt gebruikt.

BRONNEN:

- http://www.povertyisnotagame.com, geraadpleegd op 26 november 2011.

- http://www.povertyisnotagame.com/wp-content/uploads/PING_Nederlands.pdf, geraadpleegd op 26 november 2011.

1 opmerking:

  1. De Vlaamse overheid is duidlijk ook geïntereseerd in het gebruik van games.
    Minister Lieten en Smet lieten weten dat de gamesector in Vlaanderen nog onvoldoende georganiseerd is. Er is vaak te weinig geweten over de mogenlijkheden die games bieden in het bedrijfsleven of het onderwijs.
    Na overleg krijgen twee projecten(G@S en OMEGA) steun van de Vlaamse overheid.
    G@S is een project dat een open platform voor educatieve games wil onderzoeken en ontwikkelen. OMEGA heeft als doel een beter inzicht te krijgen in het economisch rendabel lanceren van zogenaamde Massive Multiplayer Online Games

    bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5402/Games/article/detail/1360265/2011/12/08/Lieten-geeft-twee-gameprojecten-Vlaamse-steun.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen