maandag 14 november 2011

Jong gelezen is oud geprezen

Jong gelezen is oud geprezen

Hoe vaak hebben je ouders, leerkrachten, … wel niet tegen je gezegd ‘lees veel boeken’, daar word je slim van. Jij dacht waarschijnlijk dat dit onzin was, ik ook.
In april 2011 verscheen een publicatie van een onderzoekn van Mark Taylor, Oxford University, omtrent lezen en haar invloed op latere leeftijd.
Uit een analyse van 17200 responsen van mensen geboren in het jaar 1970.
Deze mensen werd gevraagd details te geven van hun extra-curriculaire activiteiten vanaf hun 16 jaar. Bovendien vroegen zij naar hun carrière op hun 33 jaar. Uit dit onderzoek is gebleken dat wanneer je veel leest op je 16de, je een significant grotere kans hebt op een succesvolle loopbaan in de toekomst. Mensen die veel gelezen hebben zullen vooral leidinggevende jobs vervullen.
Naar aanleiding van deze publicatie experimenteerde het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam om het lezen te stimuleren. Hierbij vervingen ze saaie lesboeken door coole iPads.
Wat de voor- en nadelen zijn van het vervangen van leerboeken door iPads en de invloed hierbij op lezen vertel ik hieronder.

Voordelen:


- Geen overvolle rugzakken met verschillende boeken
- Alle boeken bij elkaar gebundeld op 1 iPad
- Handig: iPad haal je sneller uit dan boeken vb. wachten op de trein, …
- applicaties om boeken aan elkaar uit te lenen, nieuwe boeken te ontdekken, …

Nadelen:


- iPad is duur
- Als je iPad kwijt bent/gestolen wordt... ben je AL je lesmateriaal kwijt
- Gaan leerlingen dit als ‘speeltje’ zien of eerder als ‘schoolmateriaal’
- Uitgevers voorzien de boeken op iPad van een licenties die aan het
einde van het schooljaar verlopen, dus na je schooljaar ben je
als het ware al je boeken kwijt.. dit vind ik een spijtige zaak.
- Motiveert dit echt het lezen of motiveert dit leren omgaan met ICT?

Dat lezen een invloed heeft op je toekomstige loopbaan is reeds uit onderzoek gebleken.
Het effect van de iPad is slechts een experiment waarvan de resultaten tot op heden onbekend zijn. Ik ben alvast benieuwd naar de resultaten!

Wetenschappelijke referentie:

Baart, J. (2011, April 2011). Lees voor je leven. Geraadpleegd op 14 november, 2011, via http://www.onderwijsvanmorgen.nl/lees-voor-je-leven/

University of Oxford (2011, May 4). Reading at 16 linked to better job prospects. ScienceDaily. Retrieved November 14, 2011, from http://www.sciencedaily.com­/releases/2011/05/110504150539.htm

7 opmerkingen:

  1. Eerste referentie niet duidelijk, hier de correctie, excuses.

    University of Oxford (2011, May 4). Reading at 16 linked to better job prospects. ScienceDaily. Retrieved November 14, 2011, from http://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110504150539.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook mijn twijfels bij de grens tussen Ipad als leesmateriaal of als ICT-speeltje.
    Onze huidige generatie heeft de computer leren gebruiken als ondersteuning van lesmateriaal maar zeker ook als ontspanning. Voor vele mensen is de afleiding dan ook moeilijk te weerstaan bij een leeractiviteit op de computer.
    Herinner u de spelletjes die te downloaden zijn op een grafische rekenmachine.
    Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er een duidelijk afgebakende grens is tussen leren en spelen, wat de Ipad ons niet kan bieden.
    Je kan natuurlijk stellen dat we misschien moeten uitkijken voor een ander toestel met enkel de lees/leermogelijkheid zoals bv de E-reader. Toch vrees ik dat ook deze toestellen zullen verloren gaan in de grote nood aan plezier en vermaak in onze maatschappij vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het langs de ene kant goed en langs de andere ook weer niet. Ik vind het goed omdat we duidelijk zien dat I pads, laptops, ... de toekomst zijn. Waarom zou je er dan niet gewoon in mee gaan?
    Langs de andere kant vind ik het jammer omdat zo een elektronisch spelletje niet op kan tegen zo een mooi oud boek. Niets is aangenamer dan een boek vast te nemen en er rustig mee in de zetel te gaan zitten.
    Een ander nadeel is de batterij en de kabels die erbij te pas komen. Als al die toestellen op hetzelfde moment plat zijn, dan gaan er toch nooit genoeg stopcontacten zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dit vooral een jammere zaak voor gezinnen die het financieel niet sterk hebben maar toch hun best doen om hun kinderen een goede opleiding mee te geven door ze naar school te sturen. Zij hebben het al vaak moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen en om de schoolkosten te kunnen betalen.
    Stel dat elke school dan gebruik gaat maken om de leerstof via Ipad aan te bieden i.p.v. leerboeken te hanteren, dan zou elke leerling zich ook een Ipad moeten aanschaffen… Anders kan men niet volgen in de les, kan men zijn huiswerk niet maken, kan men zijn les niet leren enzovoort.
    Ik denk dat niet iedereen het zich kan veroorloven om een Ipad te kopen… (Het kan wel eens goed oplopen als je thuis 2,3 of meerdere kinderen rondlopen hebt…)
    Als ik hierover nadenk dat heb ik toch een paar vragen:
    - Zal er dan geen kloof ontstaan tussen leerlingen die een Ipad hebben op school en leerlingen die nog steeds noodgedwongen enkel gebruik kunnen maken van leerboeken?
    - Als men dit in het onderwijs wil invoeren zou de overheid er zich mee bemoeien door de Ipad mee te financieren of moet je alles uit eigen zak betalen?
    - Zou men dan nog investeren in de gewone traditionele leesboeken/leerboeken als alles wordt vervangen door Ipad? Hebben we dan nog een bibliotheek nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik bekijk het zo:

    Een iPad en dergelijke is duur, dat is een feit, maar boekengeld valt ook niet te onderschatten. Ik heb het dan voornamelijk over schoolcursussen en -boeken. Jaarlijks worden er voor tienduizenden euro's aan boeken verkocht, alleen nog maar om in te lezen en werken. Terwijl de aankoop van een iPad eenmalig is en d.m.v. applicaties boeken niet meer nodig zijn. Dit is beter voor het milieu. Want eerlijk gezegd vind ik het erg dat er in een cursus één semester in gewerkt wordt en daarna verdwijnt deze bij de meeste in de vuilbak. Dan lijkt me de aankoop van een iPad (of de verdere ontwikkelingen ervan) niet zinloos.

    Toch bedenk ik me dat er een hevige technologische evolutie aan de gang is, om nog niet te spreken van en revolutie. En de vraag of het ‘haalbaar’ is om telkens in die stroomversnelling te stappen, blijft me doorheen mijn hoofd spoken. Nu is het de iPad, maar niet zo lang geleden waren er kleinere versies zoals het digitale boekje. Dat was toen al een enorme vernieuwing. Er wordt zo veel uitgevonden, vernieuwd en verbeterd dat wanneer je bij wijze van spreke een iPad koopt, deze een week later al weer ‘out’ is. Dus ik denk dat er geen kloof zal ontstaan tussen de mensen die al dan niet een iPad hebben, maar wel een kloof tussen wie welk nieuw model heeft.

    Ik heb - zoals de meeste van onze leeftijd - er een enorm dubbel gevoel bij. Al denk ik dat dit niet vreemd is omdat wij in de ‘overgangsfase’ zitten. Wij zijn niet opgegroeid met fijne technologische snufjes (althans ik toch niet) en is het voor ons moeilijker om afstand te doen van de authentieke middelen zoals bijvoorbeeld boeken. We zien er de voordelen wel van in en weten dat het kan werken, maar omdat we het ‘vroegere’ gekend en geleefd hebben, vraagt het tijd om dit te plaatsen.

    Toch moeten we ons voor ogen houden dat de jongeren van nu wel opgroeien met deze middelen en het voor hun een ‘evidentie’ is. Voor hen zal het overschakelen op volledige traditionele middelen net vreemd zijn en komen we in een eeuwig durende discussie. Wat is goed? Wat is slecht? Het is maar wie het bekijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was het nieuws aan het bekijken op internet, en ik vond een artikel dat mooi aansloot bij wat ik hierboven bedoelde met dat alles zodanig snel gaat. Dat iets wat een jaar geleden nieuw, hip en verfrissend was, nu al 'out' is en plaats moet maken voor iets nieuws.

    De vraag die ik me daar bij stel is of we dat wel vol kunnen en/of willen houden. En of dit de kloof niet zal bevorderen. Want ik kan me moeilijk voorstellen dat wanneer ik bijvoorbeeld een aanwinst koop van €600, ik het jaar erna opnieuw iets wil aankopen van zulk een hoog bedrag. Dan is er in mijn ogen sprake van een wel héle dure wegwerpmaatschappij, wat net het tegenovergestelde is van wat de technologie wil bereiken.

    Link artikel:
    http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1348470/2011/11/15/Computerverkoop-in-het-slop-einde-netbooks-in-zicht.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De laatste tijd kan je het ene artikel na het andere lezen over het gebruik van I-Pad binnen allerlei toepassingen. Het lijkt wel een virus dat zich snel aan het verspreiden is.
    Binnenkort heb ik waarschijnlijk zelf een I-pad omdat ik bijna niet anders meer kan. Collega's gebruiken hem op het werk, verslagen worden er op gemaakt en onmiddellijk doorgestuurd (alles moet nu veel sneller gaan want het is technisch mogelijk), presentaties worden gemaakt en gegeven via de I-pad. Zelfs tijdens de lunch liggen de I-pads naast het bord... Onlangs moest ik voor het werk een brainstormsessie leiden, bleek er geen mindmapprogramma beschikbaar te zijn dus schreef ik alles op een white-board (de leuke oude manier). Later liep ik onhandig met het grote witte bord onder mijn arm, een groot contrast met mijn collega die met zijn I-pad op stap was!
    Naast het professioneel gebruik, zie ik ook andere mogelijke toepassingen. In een aantal landen onderzoekt men het effect van de I-pad als motivatieversterkende factor binnen therapeutische behandelsettings. Een virtuele kennismaking met bestaande therapieën en therapeuten, peer-to-peer communicatie, 3D-animatie enz zijn zaken die in sommige ziekenhuizen nu al toegepast worden.
    Ook binnen het onderwijs zie ik heel veel mogelijke toepassingen die niet meer tegen te houden zijn. Nu reeds worden taken via de laptop gemaakt, worden digitale tekenopdrachten gegeven. Mijn kinderen hebben elk hun eigen laptop, hun eigen I-pod (voor face-time contacten!)en hun eigen smartphone... Nu nog een eigen I-pad? In het begin was ik hier heel sceptisch tegenover maar als ik zie wat ze allemaal kunnen met deze toestellen dan sta ik vooral versteld van het gemak waarmee jonge kinderen leren...Wie ben ik dan om dit tegen te houden?
    Anderzijds maak ik mij de bedenking of de effecten die we momenteel waarnemen niet te maken hebben met het feit dat de I-pad relatief nieuw is binnen een aantal toepassingen. Nieuwe dingen zijn leuk om uit te proberen, te testen maar gaat dit niet opnieuw verminderen in de toekomst? En wat met de snel evoluerende markt, een I-pad is niet goed meer, het moet een I-pad2 zijn. Een I-phone voldoet niet meer, het moet de allernieuwste versie zijn. Ik merk bij mijn eigen kinderen dat zij hier erg gevoelig voor zijn. Ze willen mee zijn met hun leeftijdsgenootjes, willen de laatste nieuwe snufjes, liefst in het wit (is exclusiever) maar staan niet stil bij het feit dat al die zaken effectief betaald dienen te worden. Als we deze nieuwe technologieën effectief gaan gebruiken in het onderwijs, hoop ik dat de prijzen omlaag gaan zodat iedereen zich een I-pad kan aanschaffen. Anders gaat het onderscheid tss kinderen enkel groter worden en dit op verschillende vlakken.
    Besluit: alhoewel ik mijzelf tot op heden heb wijsgemaakt dat ik ook zonder al deze technologieën perfect kan functioneren, heb ik mij ingeschreven in dit vak, heb ik ondertussen een smartphone maarmee ik niet kan werken en ligt er waarschijnlijk een I-pad onder de kerstboom. Ik ben blijkbaar besmet met het E-virus...

    BeantwoordenVerwijderen