vrijdag 2 augustus 2013

Onderwijs moet evolueren, wat kan technologie betekenen?



Samenvatting
In het artikel “onderwijs moet evolueren, wat kan technologie betekenen?”  start men met een omschrijving van de pijnpunten in het huidige onderwijs. In de huidige benadering van het onderwijs gaat men enkel de analytische kant van het brein benaderen door de nadruk te leggen op wiskunde en talen. Creatieve vakken en vakken waarin met kritisch moet reageren worden achtergesteld. Een tweede pijnpunt is het omgaan met fouten van leerlingen. Op dit moment wordt er gestreefd naar een foutloos parcours. Fouten maken wordt gezien als een mislukking en wordt dus ook bestraft. Langs de andere kant wordt er geëvalueerd door te  toetsen op de reproductie van grote gehelen.
Een derde pijnpunt is de stijgende kostprijs van het onderwijs waardoor nog steeds vele kinderen geen kans hebben op een degelijke opleiding.
Een laatste moeilijkheid in het huidige onderwijs is de belasting van de leerkrachten. Er zijn vaak te veel leerlingen voor één leerkracht en bovendien worden leerkrachten belast met allerlei administratieve taken.
De technologie ,die razendsnel ontwikkeld wordt, is klaar om ingezet te worden in het onderwijs. Verschillende initiatieven bewijzen dit. Zo is er het alombekende “hole in the wall” experiment waarbij duidelijk wordt dat kinderen zonder enige kennis van computers heel snel gebruik leren maken van technologie om bij te leren. Een ander initiatief is Khan academy. Dit is een website waar leerlingen zelfstandig kennis kunnen verwerven en kunnen oefenen. Er wordt veel aandacht besteed aan de motivatie van de leerlingen. Een derde initiatief is Coursera, dit is te vergelijken met het EdX initiatief wat al eerder is besproken in deze blog. Er worden online gratis cursussen gegeven door professoren van vooraanstaande universiteiten.
Tot slot worden in het artikel de voordelen van technologie in het onderwijs opgelijst.

Reflectie
Bij de start van het artikel was ik erg verbaasd over de negatieve uitlatingen over het huidige onderwijssysteem. Als leerkracht voelde ik mij zelfs wat aangevallen. Volgens de auteur zouden leerlingen bijvoorbeeld geen fouten mogen maken op school. Hiermee ben ik het volledig oneens. Mijn leerlingen leren uit hun fouten, foute antwoorden worden gebruikt om kennis en vaardigheden bij te werken. Ook het idee dat in het huidige onderwijs enkel plaats is voor reproductie van droge kennis is volgens mij niet correct. Vaardigheden en attitudes worden steeds belangrijker.
In het tweede deel van het artikel waar men aandacht heeft over technologie in het onderwijs is de auteur veel positiever. Er worden hele goede voorbeelden gegeven van een positieve integratie van technologie in het onderwijs. Ook de voordelen die gegeven worden zijn zeker terecht. Wat ik mis in dit artikel is echter een overzicht van mogelijke nadelen. Een nadeel aan het huidige onderwijs is volgens de auteur de hoge kostprijs. Als men technologie wil integreren zal de kostprijs volgens mij nog stijgen. Bovendien zullen er zeker kinderen achterblijven.
Dit artikel geeft jammer genoeg geen genuanceerd beeld van technologie in het onderwijs.     

Bronnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten