dinsdag 6 augustus 2013

Competency-based education advances with U.S. approval of program.



Samenvatting
In Amerika heeft de regering toelating gegeven om financiële steun te bieden aan universiteiten die werken met competenties van studenten in plaats van de huidige credit-structuur. Dit is een grote stap voor  het online-onderwijs waar men vaak ook wil streven naar een andere manier van evalueren. Aangezien men de online cursussen gratis aanbiedt aan de studenten is financiële steun noodzakelijk.
De universiteit waar dit voor het eerst gebeurde werkt met volwassen werkstudenten die via hun job terecht komen bij de online cursussen. Ze kunnen een diploma verkrijgen wanneer ze bewijzen dat ze 120 competenties hebben bereikt. Doelen worden steeds op een bepaalde manier verwoord: studenten KUNNEN… Studenten moeten dit bewijzen door taken in te leveren.
Begeleiding wordt op verschillende manieren voorzien. Professoren geven snelle feedback, er worden coaches voorzien voor elke student en ieder moet een kennis aanduiden om hem/haar te steunen en verder te helpen.
Deze universiteit wil goedkoop zijn en wil studenten evalueren op basis van competenties en vaardigheden.
Reflectie
Dit artikel gaat wat verder in op online lesgeven en een aantal aspecten dat daarbij horen. In dit artikel worden twee moeilijkheden van online lesgeven besproken. Een eerste zaak is dat men online cursussen vaak gratis wil aanbieden. Uiteraard kan dit enkel met subsidies. Ik stel mij wel de vraag of er voldoende subsidies mogelijk zijn om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden. Bovendien betekent dit ook dat er minder geld zal zijn voor het klassieke onderwijs en gewone universiteiten waar ook nog een deel van het budget wordt besteed aan onderzoek. Dit mogen we niet uit het oog verliezen.
Een tweede punt is de evaluatie. Zowel binnen het online onderwijs als binnen het gewone onderwijs streeft men steeds meer naar een andere manier van evalueren. Kennis wordt steeds minder belangrijk, studenten moeten worden beoordeeld aan de hand van vaardigheden. In dit artikel spreekt men van cursussen waarbij studenten volledig op basis van vaardigheden worden geëvalueerd. Om de vaardigheden aan te tonen moeten ze taken maken. Hierbij heb ik twee bedenkingen. Kan men er wel zeker van zijn dat de taken door de studenten in kwestie worden gemaakt? Waarschijnlijk zijn er wel methodes om dit te garanderen maar dat zou wel verder verduidelijkt moeten worden. Een tweede bedenking is het evalueren op alleen maar vaardigheden. Net zoals enkel evalueren op kennis zal men hier ook geen volledig beeld krijgen van de student. Vaardigheden zijn daarnaast veel moeilijker om objectief te beoordelen. Hier moet voldoende aandacht zijn voor de opleiding van de lesgevers zodat ze op een eerlijke en correcte manier hun studenten kunnen beoordelen.
Het antwoord lijkt me de combinatie maken van face-to-face lessen en online lessen, combinatie van kennis en vaardigheden evalueren. Belangrijk is om voldoende afwisseling te bieden en elk onderdeel op een kwaliteitsvolle manier aan te bieden.  
Bronnen
http://chronicle.com/blogs/wiredcampus/u-s-education-department-gives-a-boost-to-competency-based-education/43439

Geen opmerkingen:

Een reactie posten