maandag 5 augustus 2013

The professors behind the MOOCs.



Samenvatting
Voor dit artikel heft de auteur een vragenlijst laten invullen door professoren die een online cursus hebben. Gezien de vooruitgang van initiatieven zoals edx en coursera was het interessant om eens na te vragen bij de profesoren wat ze de voor- en nadelen vinden van online lesgeven aan duizenden studenten tegelijk.
De auteur heeft 56% van de bevraagde professoren bereikt. De meningen waren over het algemeen positief. Men vond dat er veel tijd en werk kroop in het maken van de online cursussen maar dat weegt niet op tegen de voordelen voor zowel de lesgever als de studenten. Volgens de professoren zal het onderwijs zeker goedkoper worden waardoor er ook meer studenten kunnen bereikt worden. Voor henzelf is het een manier om aandacht te trekken en daarnaast ook hun lesgeven te verbeteren. Een dilemma wat blijft bestaan is het al dan niet geven van een echt diploma aan studenten die een online cursus succesvol doorlopen.
Reflectie
Ik vind het zeer positief dat de auteur zich ervan bewust is dat het hier niet gaat om een wetenschappelijk onderzoek. De kans is groot dat voornamelijk professoren die tevreden zijn over hun online cursus de vragenlijst hebben ingevuld. Hierdoor wordt er een te rooskleurig beeld geschetst. Het is jammer dat slechts 56% de vragenlijst heeft ingevuld want het is wel erg interessant om de mening van de professoren te kennen. Daarnaast zou het een meerwaarde zijn als er ook een vragenlijst was ingevuld door de studenten die een online cursus hebben gevolgd.
Het grootste nadeel dat wordt aangegeven is de hoeveelheid tijd die nodig is om de cursus te maken en de studenten te begeleiden. Voor de meeste professoren was het de eerste maal dat ze online werkten. Het is normaal dat het opstellen van de cursus dan erg lang duurt. Dit zal steeds vlotter gaan maar het blijft een tijdrovende activiteit. Het begeleiden van de studenten is echter een grote moeilijkheid. Dit neemt veel tijd in beslag en, volgens mij, kan dit nooit op een degelijke manier gebeuren. Dit is dan ook het grootste nadeel van de online cursussen. Bij een “gewone” cursus kan de les worden onderbroken als iemand iets niet begrijpt. Volgens mij zullen veel studenten hun motivatie verliezen wanneer ze bij een online cursus op een moeilijkheid stoten. Uitleg vragen is hierbij minder evident. Wanneer professoren duizenden studenten moeten begeleiden kan dit uiteraard nooit op een degelijke manier gebeuren.
Eén van de voordelen dat wordt aangegeven is het feit dat de cursussen gratis zijn en dat onderwijs goedkoper zal worden. Ik denk dat we op dit moment niet realistisch bezig zijn. We kunnen niet verwachten dat professoren dit werk vrijwillig blijven doen naast al hun andere activiteiten. Ik begrijp ook niet goed waarom het gewone onderwijs hierdoor goedkoper zou worden.
Verder wetenschappelijk onderzoek lijkt me aangewezen.    
Bronnen
http://chronicle.com/article/The-Professors-Behind-the-MOOC/137905/#id=overview

Geen opmerkingen:

Een reactie posten