Het gebruik van Sifteo Cubes zinvol binnen het onderwijs?
Inleiding
Vandaag de dag zijn er
heel wat oefenprogramma’s en games die gebruikt worden binnen het onderwijs. Deze
zijn vooral gericht naar leerlingen. Door gebruik te maken van programma’s
verwerken de leerlingen de geziene leerstof die ze in de les gezien hebben. De
leerlingen werken meestal zelfstandig op hun eigen niveau. Verder kunnen de
leerlingen aan de hand van de computer hun eigen werk controleren en krijgen ze
via de computer direct feedback op hun handelingen. Bij het gebruik van software op een computerscherm, mis je een derde dimensie… Je kan niets beetpakken, kantelen, stapelen, verschuiven,… Het leren achter een scherm is eerder passief. Het gebruik maken van je handen stimuleert het leren.
Sifteo Cubes maakt het mogelijk om interactief te spelen en te leren op een natuurlijke manier. ‘ Intellingent Play, games that make you feel smarter’.
Sifteo Cubes zijn 6 interactieve blokjes die bestaan uit sensoren en
een scherm. Deze blokjes kunnen elkaar en hun bewegingen aanvoelen. Ze communiceren
met elkaar en met een computer. We kunnen eigenlijk zeggen dat deze blokjes
mini computers zijn met een eigen scherm die steeds van eigenschap kunnen
veranderen.
Sifteo Cubes zijn
draadloos en werken samen met de computer. Sifteo Cubes bevat een usb -stick. Via
usb - stick communiceert je computer met de blokjes. Op de computer worden de
spellen gestart. Wanneer je de Sifteo Cubes koopt, staan er al een aantal
gratis spellen op die je met de creativity kit zelf invulling kunt geven aan
een woordenspel. Je kan dus eigen woorden of sommen maken die je aan de hand
van de Cubes doet. De software is voorzien van een Sifteo Store. Op die Sifteo
Store kunnen spellen eenvoudig aangekocht worden en direct gespeeld worden. Er
zijn spellen in zeven categorieën. Deze spellen trainen de denkvaardigheden.
Eigen ontwikkelomgeving
Op de website van Sifteo kan je zelf applicaties ontwikkelen voor de Cubes.
Voordelen
o Je
kan individueel werken en in groepjes
o Gebruiksvriendelijk
o Geschikt
voor alle leeftijden
o Zelf
spel bedenken en ontwerpen
o Geen
instructie nodig, je kan zelfstandig leren hoe je er mee moet werken
o Oefenen
op verschillende leergebeiden, nl: met woorden, met sommen, puzzelen, oefenen
met motoriek,…
o Leuk
om mee te werken
o Motivatie
bij leerlingen stijgt
o Sluit
aan bij de leefwereld van de leerlingen
o Doelen
worden bereikt bij de leerlingen
Nadelen
o Sifteo Cubes is redelijk
duur
o Moeten de leerlingen de
blokjes zelf kopen of zorgt het onderwijs er voor dat elke leerling beschikt
over Sifteo Cubes?
http://keii.nl/index.php?id=2296
Dit lijkt mij een zeer zinvolle toepassing voor heel jonge kinderen, voornamelijk door het concreet handelen met de voorwerpen die ermee wordt gestimuleerd. Alleen weet ik niet of dit het ruimtelijk inzicht van de leerlingen zou verbeteren, denk maar aan het MAB materiaal die we vroeger in de klas gebruikten (http://therapie.ergospel.be/index.php?route=product/product&product_id=251).
BeantwoordenVerwijderenIk denk ook dat de mogelijkheden beperkter zijn dan een computer of een tablet en een ander nadeel is dat het steeds moet verbonden zijn met een pc. De cubes blijven dus beperkt tot in het klaslokaal.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDoor de nadelen die je opsomde, heb ik nog een beetje opzoekingswerk verricht en ben ik uitgekomen op deze site.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.ubergizmo.com/2012/08/sifteo-cubes-2012/
Deze site vertelt ons dat de cubes niet langer een pc nodig hebben. Aan de hand van een basisstation kunnen ze nu zelfstandig werken.
De mogelijkheden zijn inderdaad beperkter, maar je kan wel met deze cubes draaien, kantelen,.. wat met een tablet toch wel gevoeliger is.
Ik vind het een erg leuk en stimulerend ontwerp. Voor oudere kinderen of volwassenen zal een groter aantal blokjes misschien meer mogelijkheden geven. Ik heb de website bekeken en er lijken toch al veel toepassingen te zijn. Het leuke is natuurlijk dat het 3D is en dat de blokjes op elkaar reageren. Dat geeft ook meer mogelijkheden om in groepjes te werken, voor een gezelschapsspelletje, voor een soort Wii-achtige toepassing en voor logisch denken. Ik herinner me van vroeger Loco (daar gaven 6 tot 12 blokjes samen een mooi patroon als de vragen goed waren beantwoord) en Electro (een lampje dat ging branden als twee plaatjes die bij elkaar hoorden met elkaar verbonden werden). Ik vond dat toen een uitdaging en ik denk dat kinderen van vandaag deze blokjes ook zo zullen ervaren. Feedback krijgen en interactie is leuk, en als dat in 3D kan, is dat nog weer leuker dan vanaf een computerscherm of tablet.
BeantwoordenVerwijderen