Een "massive open online course" (MOOC) is een soort van online
educatie gebaseerd op de brede gemeenschap en vrije toegang op het web. Mooc's zijn dan ook een redelijk recente
ontwikkeling op het gebied van afstandsonderwijs, die zich vooral onderscheiden
op de volgende aspecten:
·
Vrije
toegang: Lidmaatschap
hoeft niet, het is dan ook gratis. Er is enkel een internettoegang en computer
nodig.
·
Onbeperkte
capaciteit: Het aantal
deelnemers aan de online cursus is onbeperkt aangezien men niet hoeft te
beperken tot de banken van een lesruimte.
In "The Big Idea That Can Revolutionize Higher Education: MOOC "
bespreekt men een recent succesvolle MOOC die dit jaar nog heeft
plaatsgevonden. Daar hebben 120 000 leerlustigen zich ingeschreven voor een MITx-cursus
"Circuits and Elecctronics" van ed.X. Als bewijs van slagen voor de
cursus zou men een certificaat uitreiken. Hoe zit met de examinatie is echter een beetje onduidelijk, mensen zouden namelijk makkelijk kunnen valsspelen.
Ed.X is een non-profit organisatie die instaat voor een volledig open platform om MOOC's van commercialisatie te vrijwaren (wat enkel een voordeel kan zijn). Twee universiteiten (MIT en Harvard) hebben ingestaan voor de financiering en staan in voor het onderhoud van het systeem.
Ed.X is een non-profit organisatie die instaat voor een volledig open platform om MOOC's van commercialisatie te vrijwaren (wat enkel een voordeel kan zijn). Twee universiteiten (MIT en Harvard) hebben ingestaan voor de financiering en staan in voor het onderhoud van het systeem.
Coursera bijvoorbeeld is gefinancierd door de private sector met als gevold
dat geïnteresseerde instanties of personen dienen te betalen voor het platform
en dat studenten zullen moeten betalen voor de lessen. Ook zouden gegevens van
participanten doorverkocht worden aan derden. Nieuwe facebook-toestanden zijn
dus niet uitgesloten alsook de microsoft-toestanden die de prof aanhaalde in de les!
Onderzoek uit 2011 heeft tot enkele pertinente maar enigszins voor zichzelf
sprekende vaststellingen geleid:
·
Als
een MOOC succesvol wil zijn, hebben mensen de capaciteit nodig om in hoge mate
zelf-gestuurd te leren en moeten de deelnemers over een bepaalde "digitale
geletterdheid" beschikken.
·
Samenwerking,
creativiteit en flexibele mindset zijn onontbeerlijk in een complexe en steeds
veranderde ICT-leeromgeving. Zeker in het begin van de leerervaring is
begeleiding belangrijk.
·
Aggregeren,
linken/relateren end elen van kennisbronnen bleek door de meerderheid van de
participanten met plezier gedaan te worden, maar de creatie van nieuwe dingen
of kennis, zoals een post hier op deze blog bleek veel minder interessant
gevonden te worden.
Het is dan ook voor dit gebrek dat er dringend een oplossing gezocht dient
te worden.
Handige extra info:
- Filmpje op youtube van de les "Circuits and Elecctronics":
- Sites:
http://halfanhour.blogspot.be/2012/03/what-mooc-does-change11.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course
http://en.wikipedia.org/wiki/Massive_open_online_course
Bronnen (02/11/2012):
- Kop, R., (2011), The Challenges to Connectivist Learning on Open Online Networks: Learning Experience During a Massive Open Online Course, International Research In Open and Distance Learning, Vol.12.3, 19-38
Geen opmerkingen:
Een reactie posten